Processen worden heel zwaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vermin

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2008
Beste mensen. Ik heb een HP Elitebook 8540p via de UT (ga hem waarschijnlijk terugbrengen, heb toch een gigantische hoeveelheid garantie. De specificates zijn core i5 M540 2,53GHz, 4GB RAM en als videochip een Nvidia Quadro NVS 5100 met 1GB videoram.
Ik had er eerst al een installatie op staan van Windows 7 Ultimate 64 bit, maar deze werd om de haverklap ongelooflijk traag. Dit leek aanvankelijk te correleren met het gebruik van Flash player, in het bijzonder de TinyChat applicatie, maar ondertussen is er geen enkele correlatie meer te herkennen, de computer wordt op volledig willekeurige momenten traag. Ik heb toen vanaf een andere DVD (mogelijk was er een barst of een fout in de vorige, dus dat wilde ik uitsluiten) een nieuwe Windows 7 (ook U/64) installeren, maar ook deze werd heel raar traag. Later heb ik nog een dual boot met Ubuntu 11.04 gedaan, die ik ondertussen ook al voor de tweede keer heb geinstalleerd. In alle vier (heb 2x windows opnieuw geinstalleerd en 2x Ubuntu) de gevallen is het probleem hetzelfde, de computer wordt op willekeurige momenten en met grote regelmaat traag. Hij is niet altijd traag, soms wordt hij later weer snel, of blijft traagheid uit bij het opstarten. Hij is echter veel vaker wel traag dan niet. In het geval van Ubuntu heb ik een standaard installatie, zonder iets extra te installeren. Mijn huidige windows installatie is ook redelijk kaal.

Beide OSses hebben een taakbeheer optie. Als hij traag wordt is er een ding duidelijk te zien. Bij windows wordt er 40% Ram gebruikt (maar het is Windows, mijn inziens een redelijk dom ontwerp, dit is een redelijk normaal getal), en bij Ubuntu iets van 600MB Ram (dus 15%). In beide getallen gaan de draaiende processen heel veel CPU-vermogen eisen. Er zijn geen extra processen die veel eisen, maar alles wat draait, zoals een net opgestartte browser, taakbeheer zelf, verkenner/nautilus, worden superzwaar terwijl ze niets uitvoeren. Als ik dan echt niets doe wil soms onder windows mijn CPU gebruik naar 20% dalen, maar het simpelweg verschuiven van een venster kost al 30-40% extra. Ook heb ik mijn ram-geheugen getest met memtest, die bij ubuntu inbegrepen zit, maar deze kon geen fouten vinden. Mijn ram-geheugen schijnt goed te zijn, maar iets zorgt ervoor dat mijn processen zeer veel-eisend zijn, zelfs de allersimpelste processen. Zodra ik enigszins de laptop gebruik zie ik het CPU-gebruik schommelen tussen 80% en 100% (en dat is dus tijdens browsen met slechts een tab open en dergelijke). Grafische software (SolidWorks, PS1-emulator, spellen) die vaak ook wel wat van de CPU eisen zijn volledig onmogelijk, en er is een superhoge latency tussen de tekst die ik intyp en die op mijn beeld verschijnt. Met andere woorden, het grootste deel van de tijd is mijn laptop voor elk doel onbruikbaar, zowel onder Linux als onder Windows.

Omdat dit in meerdere besturingssystemen gebeurt denk ik dat dit een hardware probleem is.

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
mja...? Vreemd...de hamvraag: wat heb je ermee uitgespookt?
Je zegt al dat je Windows en Ubuntu 2x hebt geinstalleerd, maar wat heb je (daarvoor) nog meer gedaan, wat het probleem veroorzaakt kan hebben?
Heb je ook al geprobeerd het hele ding te formatteren een een clean install uit te voeren?

Na de eerste windows heb ik dat inderdaad gedaan. Ik was vergeten dat in de beschrijving te zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan