Processen worden niet gestopt na afsluiten van sommige programma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Berichten
308
Dag allemaal,

eerder had ik voor dat na een aantal keren starten en sluiten van Outlook binnen één Windows 10-sessie dat programma niet meer opstartte.
Ik wist toen niet beter dan mijn PC te herstarten.

Aangezien er wel meer issues waren met mijn PC heb ik een clean install gedaan en alle updates uitgevoerd.
Het probleem is nu opgelost in Outlook, maar nu heb ik hetzelfde voor met Edge.

En het ligt blijkbaar niet aan mijn PC want op een andere computer stelde hetzelfde probleem zich bij de app van Streamdeck.

Ik weet ondertussen dat het niet nodig is om Windows te herstarten, maar dat het sneller is, door met Ctrl+Alt+Del het Taakbeheer te openen.
Daar onder processen vind ik dan gemiddeld 5 tot 10 keer een actief proces terug met de naam van de hierboven opgesomde software die op dat moment gesloten werd.
Het volstaat dan om daar om één proces van die naam (nl. die met het grootste geheugengebruik) te beëindigen en vervolgens start het programma terug op.

Herkent iemand dit probleem ? Wat maakt dat programma's niet volledig worden afgesloten binnen Windows en als proces blijven lopen?


Editie Windows 10 Home
Versie 22H2
Build van besturingssysteem 19045.3031
Ervaring Windows Feature Experience Pack 1000.19041.1000.0
 
Zou dit het oplossen?
https://answers.microsoft.com/nl-nl...fsluiten/26c4692b-8e70-49b2-9c17-c67f9f9f07b3
[FONT=&quot]Nadat ik de volgende stappen heb gevolgd:[/FONT][FONT=&quot]1. Ga naar Instellingen > Accounts > Aanmeldopties[/FONT]
[FONT=&quot]2. Scroll beneden naar Privacy and zet het vinkje uit naast Gebruik mijn aanmeldingsgegevens om de configuratie van mijn apparaat automatisch te voltooien na een update.[/FONT]
[FONT=&quot]Is zowel het probleem met het opstarten als met het afsluiten opgelost.[/FONT]
Of type "[FONT=&quot]Aanmeldopties" bij het vakje bij Instellingen en je ziet het daar staan.
Stond bij mij ook nog aan, mss ben ik nu ook dit soort zaken kwijt. Heb err minder last van omdat ik het systeem in de sluimerstand zet.[/FONT]
 
Dankjewel voor de suggestie route99.

Heb de toggle ook uitgezet en ben de komende uren benieuwd of het probleem opgelost is.
 
Dankjewel Lange Pier, ga ik zeker eens bekijken.

Wel jammer dat je daar extra software voor moet gebruiken om gewoon te bekomen dat Windows zijn reguliere taken zou uitvoeren.
Zelf heb ik niet de behoefte om mijn PC-tje te tweaken, het moet gewoon doen wat ie moet doen.
 
Schakel dit onnodige programma eens uit in het register. Gewoon verwijderen deze regel: "MetricsReportingEnabled" Het is Microsoft spyware en bij anderen liep het hier op vast.
 
Hey Alfred 2, kan je beschrijven hoe dat moet?
Ben niet vertrouwd met het register en blijf daar voorzichtigheidshalve altijd uit tenzij met heel duidelijke instructies.

Noot: in mijn eerste post heb ik gemeld dat het probleem zich voordoet bij verschillende apps op verschillende PC's.
Dus ik denk niet dat het een probleem met Edge is.
 
Laatst bewerkt:
Het verzenden van gebruiks en crashgegevens lijkt te zijn vervangen door "SendSiteInfoToImproveServices" dus het spijt mij van de onvolledige informatie maar doe als volgt: Zoek op de taakbalk "register" en open de register editor. Zet de cursor in de linkse lijst bovenaan en klap de lijst in wanneer die is uitgeklapt. In het menu Bewerken Zoeken kiezen en invullen in afzonderlijke zoekacties; "MetricsReportingEnabled" of "SendSiteInfoToImproveServices" Dit moet uitgeschakeld staan wanneer het wordt gevonden en de waarde kan ook gewist worden.

Wanneer u onbekend bent met het register, het is een bijzonder lange lijst met instellingen en verwijzingen naar bestanden en die kan je laten scannen op fouten en gebreken. Ik adviseer om dat na jaren eens te doen en ook wanneer er fouten optreden. Hiervoor zijn er "registry cleaners." Vaak zijn deze gratis en het bekende programma CCleaner kan dit ook. Een dergelijk programma kan het bestand vaak ook comprimeren, voor snellere afhandeling en eerst een backup er van maken. Als u schijfruimte heeft gereserveerd voor herstelpunten bij systeemherstel, dan zit er in het herstelpunt ook een backup van het register.

Kennelijk gebruikt u software op meerdere computers, die dit veroorzaakt. U heeft Windows al opnieuw geïnstalleerd sinds de melding van dit gebrek, begin mei. Zijn de computers verbonden in een netwerk?

Voor de zekerheid kan nog de controle opdracht sfc /scannow worden gegeven.
 
Dankjewel Alfred,

Neen, die computers en die software hebben niets met elkaar te maken.

Ik merkte alleen dat een klant op zijn computer een programma niet meer opgestart kreeg. Hij keek op toen ik hem zei dat je dan het Taakbeheer kunt openen en dat je daar je gesloten programma meermaals terug vindt bij de lopende processen.
En dat je die processen kunt beëindigen of als je er eentje uitkiest om te stoppen, dat met het grootste geheugengebruik.
Het is dus iets dat zich kan voordoen op verschillende computers en verschillende apps (voor zover mijn ervaring met 3 apps op 2 aparte PC's enige statistische waarde heeft ;-))


Dus dat snap ik niet goed. Als je een programma sluit (met het rode kruisje), waarom blijft dat als proces actief ?
Want ik snap wel dat als er 10 processen actief zijn van een gesloten programma dat hij geen zin heeft om het nog een elfde keer te openen.
 
Office heeft een snel start applicatie en dat wordt bij opstarten van de computer geladen. Waren ze niet al actief? Er zijn meer van dat soort programma's. Heeft u al gekeken bij Taakbeheer tabblad Opstarten? Eventueel kan je daar de op de achtergrond draaiende diensten uitschakelen.

Een grondige manier is een compleet overzicht krijgen in een lijst die AutoRuns opstelt. Er zal een proces zoals gebruik informatie doorgeven of zoeken naar een update bezig zijn. Ook hier kan je programma's uitschakelen. Anders weet ik het even goed als in mei niet meer. Is er bij Update en Geschiedenis van updates een terugkerende update te zien?
 
Opgelost... Althans wat betreft Edge. Ik heb geen flauw idee waarom dit zich ook voordoet bij andere programma's (Outlook en Streamdeck) op verschillende PC's.

In elk geval wat Edge betreft staan er standaard een aantal instellingen verkeerd.

Onder Edge > Instellingen > Systeem en Prestaties staan
"Opstartboost"
en "Extensies en apps op de achtergrond blijven uitvoeren wanneer Microsoft Edge wordt gesloten"
nu uitgeschakeld en het werkt terug.
 
Dat had ik al voorspeld maar dat dit alvast laden van de belangrijkste programma onderdelen en dus in het geheugen houden daar van, standaard en ongevraagd zo is dat denk ik niet want dan zou dat problemen kunnen geven met te weinig systeembronnen bij sommige computers. Is er niet gebruik gemaakt van een programma of Windows onderdeel wat aanbood om de computer te optimaliseren, het geheugen beter te benutten of sneller te laten werken? Misschien deze keuzes gemaakt bij installeren van programma's? Ik hoop dat u nu heeft gekeken bij Opstarten in Taakbeheer om te zien of er zo een versneller bezig is en een volledig overzicht kan je dus krijgen met AutoRuns. Voor eerdere Windows versies staan ze in de programmagroep Opstarten en op het tabblad Opstarten na de opdracht msconfig. Controleer ook de lijst van services.



@Alfred 2,
Jouw eerste zin is zo lang dat het niet met elkaar correspondeert.

Alfred 2 zei:
Dat had ik al voorspeld maar dat dit alvast laden van de belangrijkste programma onderdelen en dus in het geheugen houden daar van, standaard en ongevraagd zo is dat denk ik niet want dan zou dat problemen kunnen geven met te weinig systeembronnen bij sommige computers.
Ik wil je vragen bovenstaande tekst te corrigeren. Graag korte en begrijpelijke zinnen welke voor iedereen begrijpelijk zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan