Processor bij 1ste keer opstarten 100%???

Status
Niet open voor verdere reacties.

angeloruys

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2007
hallo mede helpmij lezers,

Ik heb een probleem met mijn processor,
het gaat als het volgende: Als ik mijn pc voor de eerste keer opzet dan gaat mijn processor na een aantal minuten op 100% staan en blijft hij daar constant op staan en is mijn pc ook heeeeel traag.... en als ik dan bij Windows takenbeheer --> processen kijk dan staat ieder proces op 0% maar onderaan in het balkje staat totaal: 100%
Maar als ik mijn pc dan herstart dan heeft hij dit niet...

Weet iemand hier een oplossing voor???

greetz en thx

Sorry maar echt geen idee. Zit aan alles te denken maar er is niets wat ik me kan bedenken wat dit probleem zou kunnen veroorzaken of oplossen.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je je pc na het opnieuw opstarten in veilige modus start ;) Dat zou wel een hoop verklaren.

Heb je misschien wat meer info over wanneer dit probleem is ontstaan o.i.d.?

Wanneer het probleem is ontstaan weet ik niet...
vermits ik er in het beging nooit naar heb gekeken...
en als ik mijn pc opnieuw opstart start ik hem niet handmatig op in veilige modus hij start gewoon op zoals anders....

systeem gegevens:
Processor: Intel Celeron D 2.66Ghz
Ram-geheugen: 1gb (2x512mb)
Moederbord: ASRock 775i65GV
HDD: 60GB
Linksys netwerkkaart : Wireless-N PCI adapter (WMP300N)

Voor de rest zeg maar wat je nog moet weten....

greetz

Welk virus programma gebruik je. Maak ook eens een afdrukje van je processen (in taakbeheer) als de processor op volle toeren draait.

grts.

AVG Free virusscan..
En die print screen zal ik morgen maken als ik hem aan zet...

Greetz

Zet zoveel mogelijk processen uit in je taakbeheer. Ook bij het opstarten via msconfig.
ik heb voor mezelf wat informatie oopgeschreven over processoren misschien heb je er wat aan.
Je processor word aan gestuurd door het geheugen dus probeer wat geheugen erbij te prikken ofsow kijken wat ie doet.
Nogiets gooi AVG antivirus eraf deze virrus scan maakt heelveel gebruik van je proccor snelheid . Hier kan het aanliggen!!
Ik had ergens een tabel welke virus scans in opzicht veel gebruik maken van je processor maar ken hem effe niet vinden, maar weet nog wat uit me hoofd. ( AVG antivirus gebruikt het meeste snelheid van je proccesor ) Zoiezo ik vind die virus scan poep, download dan die gratis zooi van de microsoft website zoals windows defender en die nieuwe virus scan die autimatisch is ingebouwd in Vista weet de naam effe niet.
Maar hier is die info :)

Wat is een processor?
De processor is bovenal een van de meest besproken onderdelen van de computer. Dat is niet gek, want voor alle handelingen die je verricht met de computer slaat de processor aan het rekenen. Het is het rekencentrum van de computer. Of je nu muziek luistert, een webpagina opent of het beweegt met de muis, alles wordt door de processor nauwkeurig berekend.

De processor voert instructies uit die ingegeven worden in de 'native language' (moedertaal) van de processor: assembly. Computerprogramma's zijn op te vatten als grote verzamelingen van zulke instructies. Meestal (maar soms wel!) worden programma's echter niet geschreven in de moedertaal van de processor. Een programmeur kan in een 'high level' programmeertaal instructies schrijven voor de computer. Zo'n high level taal ligt veel dichter bij natuurlijk taal dan assembler en is daarom makkelijke door mensen te gebruiken. Voorbeelden van high level talen zijn C, C++, Pascal en Java. De instructues (programmatuur) die opgeschreven zijn in een high level taal moeten wel vertaal worden naar voor de processor begrijpbare instructies. Dit gebeurt met een speciaal programma dat een compiler heet. Een compiler zet een high level taal om in processor instructies.
De processor doet een hoop dingen, waaronder berekeningen maken, het geheugen beheren en beslissingen maken op basis van logische berekeningen. Op basis van een set regels kan een processor naar een andere set regels springen. Zo maakt de processor aan de hand van de ingegeven instructies beslissingen voor het uitvoeren van nieuwe instructies.

De snelheid van een processor
De snelheid van een processor wordt meestal uitgedrukt in Megahertz. Je hebt het dan over de kloksnelheid [MHz] van de processor. Deze kloksnelheid wordt berekend aan de hand van 2 waarden, de multiplier en de front side bus (FSB) snelheid van de processor. De processor is via de front side bus verbonden met het geheugen.

fsb * multiplier = kloksnelheid van de processor

Voorbeeld:Intel Pentium II 350 Mhz
FSB snelheid 100 MHz * Multiplier 3,5 = 350 MHz (ofwel 350 miljoen 'kloktikken' per seconde)

Voorbeeld: AMD Athlon XP 2400+
FSB snelheid 133 MHz * Multiplier 15 = 1995 MHz (ofwel 1995 miljoen 'kloktikken' per seconde)

De kloksnelheid zegt niet alles over de prestaties van een processor. Tegenwoordig zelfs vrij weinig. Je ziet dat goed in het voorbeeld hierboven. De AMD Athlon XP processor wordt verkocht als een 2400+ MHz processor. De werkelijke kloksnelheid is echter 'maar' 1995 MHz. De 2400+ aanduiding is de 'Pentium Rating' die processorfabrikant AMD heeft verzonnen in de marketingstrijd met concurrent Intel. Dat is niet onterecht, want een 1995 MHz Athlon XP is ook werkelijk vergelijkbaar is met een Pentium 2,4 GHz (2400 Mhz) processor. Maar hoe vertel je dat de consument? 2400 is toch meer dan 1995?

Maar als de kloksnelheid niet beslissend is voor de prestatie van een processor, wat dan wel? In elk geval hebben de volgende factoren ook invloed op de prestatie.

Cache geheugen - Cache geheugen is geheugen dat dicht bij of zelfs in de processor zit. Level 1 (L1) cache geheugen is zeer snel geheugen dat in de processorkern ingebakken zit. Level 2 (L2) cache geheugen zit verder van de processorkern verwijderd. In het cache geheugen worden data en instructies opgeslagen die de processor later nodig kan hebben. Het L2 cache geheugen fungeert daarnaast als een 'register'. Het onthoudt waar de processor instructies kan vinden in het RAM geheugen van de computer. De grootte, maar met name de snelheid van het cache geheugen kunnen - afhankelijk van de situatie - invloed hebben invloed op de snelheid van de processor.

Pipelining - Een moderne processor voert instructies niet een voor een uit. De processor begint met een instructie en op de volgende kloktik wordt aan een tweede instructie begonnen, enzovoort. De procesoor voert dus simultaan meerdere instructies tegelijk uit. Pipelining verbetert de prestaties van de processor, maar er zitten ook nadelen aan. Als instructies B van het resultaat van instructie A afhankelijk is, dan zal B moeten wachten totdat A klaar is. Pipelining brengtt ook een stuk 'overhead' met zich mee. De processor moet onder andere zorgen dat de pijplijn altijd vol zit met nieuwe instructies, wat ook processorkracht kost. Alle moderne processoren werken met pipelining.

Instructies per clocktick - Zoals gezegd kunnen er meerdere instructies uitgevoerd worden binnen een kloktick. Een betere indicatie van de snelheid van de processor begint zich af te tekenen als je de kloksnelheid samen bekijkt met het aantal instructies dat per clocktick uitgevoerd kan worden. Intel 's Pentium processors hebben een hele hoge kloksnelheid, maar voeren een relatief laag aantal instructies per seconde uit.

Toepassingen (programma's) kun je optimaliseren voor een specifieke processor. Of andersom kun je een programma schrijven die gebruik maakt van de goede eigenschappen van een bepaalde processor. Verschillende types processoren kunnen verschillend presteren per applicatie. Intel Pentium 4 processoren zijn bijvoorbeeld goed in het coderen van videobestanden, waar sommige AMDs iets betere prestaties in games laten zien. Benchmarkprogramma's (testprogramma's) voor processoren bestaan er dan ook on verschillende smaken. Het ene benchmarkprogramma bekijkt de snelheid van de processor met kantoorsoftware (spreadsheets, tekstverwerken, etc) de andere test het pure rekenvermogen van de processor. Hoe snel bepaalde software werkt op een processor heeft te maken met hoe de software zelf geschreven is en hoe deze door de compiler naar processorinstructies vertaald wordt.
Zal het bovenstaande de keuze voor een bepaalde processor makkelijker maken? Waarschijnlijk niet. Maar het hoeft de keuze ook niet moeilijker te maken. Het is namelijk niet nodig om alle technische specificaties van een processor op te zoeken en te vergelijken.

Processoren van hetzelfde type (bijvoorbeeld Pentium 4, Athlon XP, of Athlon 64) kun je onderling vergelijken op kloksnelheid en cache geheugen. Je krijgt dan een redelijke indruk van de prestaties van een bepaald type processor ten opzichte van zijn soortgenoten.
Voor het bepalen van de prestaties van verschillende types processoren (bijvoorbeeld de Athlon XP en de Pentium 4) kun je het best zoeken op internet naar 'benchmarks' (tests) en 'reviews'. Tomshardware en Anandtech zijn websites waar regelmatig nieuwe processors getest en vergeleken worden, maar dat zijn niet de enige! Een zoekactie bij Google naar de processor waarin je geïnteresseerd bent doet wonderen.

Warmteproductie
De warmteproductie en -afgifte van processoren verschilt. Waar processoren soms evenveel warmte produceren heeft de ene een groter oppervlak waarover gekoeld kan worden dan de ander. Bijvoorbeeld een Intel heeft een grotere die dan een AMD. De die is de buitenkant van de 'processor core'. Dit is het gedeelte dat in contact staat met het koelblok die op de processor geplaatst moet worden. Hoe groter het contactoppervlak van de processor met het koelblok is, hoe meer warmte er afgevoerd kan worden door de koeler. Een kleine die betekent echter weer niet automatisch dat je gebonden bent aan een luidruchtige koeler. Er zijn grote koelers beschikbaar (80 mm). Deze koelers hebben ook een grotere ventilator die door zin afmetingen relatief weinig toeren hoeft te maken om genoeg lucht te verplaatsen. Minder toeren zorgt automatisch voor minder geluidproductie.

Hoop dat je wat heb aan deze info

Greets Sander

Laatst bewerkt:
Niet echt veel, want nu weet ik nog steeds niet wat ik moet veranderen ofzo..
Maar toch bedankt, nu weet ik weer wat meer hoe alles werkt:D

Greetz

Hoi !

Zet automatische update's es uit !

Greetz,

Harry.

heb je dit al gedaan ?

Zet zoveel mogelijk processen uit in je taakbeheer. Ook bij het opstarten via msconfig.
ik heb voor mezelf wat informatie oopgeschreven over processoren misschien heb je er wat aan.
Je processor word aan gestuurd door het geheugen dus probeer wat geheugen erbij te prikken ofsow kijken wat ie doet.
Nogiets gooi AVG antivirus eraf deze virrus scan maakt heelveel gebruik van je proccor snelheid . Hier kan het aanliggen!!
Ik had ergens een tabel welke virus scans in opzicht veel gebruik maken van je processor maar ken hem effe niet vinden, maar weet nog wat uit me hoofd. ( AVG antivirus gebruikt het meeste snelheid van je proccesor ) Zoiezo ik vind die virus scan poep, download dan die gratis zooi van de microsoft website zoals windows defender en die nieuwe virus scan die autimatisch is ingebouwd in Vista weet de naam effe niet. En update je pc volledig via de microsoft website en altijd service pack 2 moet je hebben!!

Hoi !

Anders zou ik het niet aanraden !!

Greetz,

Harry.

heb ze uitgeschakeld maar heb het nog...
dus heb automatische update's uitgeschakeld..
.zal ff afbeelding toevoegen

Bijlagen

• naamloos.JPG
    naamloos.JPG
    94,7 KB · Weergaven: 59
Hoi !

Van je bijlage snap ik niets !

Er staat: Niet actieve systemen 99 %

Da's dus prima en normaal !

Maar: CPU-gebruik 94 % strookt daar absoluut niet mee !

Is dit een moment-opname of staat het daar altijd zo ?

En wat staat er bij: Toepassingen ?

Greetz,

Harry.

dit is een moment opname...
Dat is dus hetgene wat ik ook niet snap, want soms staat er bij al mijn proccessen appart staan ze allemaal op 0% maar totaal staat dan wel op 100%
en bij toepassingen stond enkel firefox, msn en voor de rest niets..

greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan