Processor dood ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

jakkemaz

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2002
Berichten
127
Hey

Ik heb een Mobo Asrock (ASUS) K7VT2 met AMD Athlon XP 2000+ processor en Artic Cooling - Copper
SuperSilent. Blijkbaar is deze koeling echt rommel en kan ik een nieuw processortje kopen ... oververhit ...

Kunnen jullie mij adviseren in mijn keuze van processor en processorkoeling? Liefst terug minimum een XP2000+ met een maximum budget van 100€, inclusief koeling ... Zou ik terug voor deze processor gaan of zijn er andere die van betere prijs-kwaliteitsverhouding zijn? En welke koeling is een aanradertje?

Thanx

Jan
 
amd wordt altijd wel warmer dan pentium hé.....
levensduur is daardoor wel meestal korter denk ik
 
Geplaatst door de jean
amd wordt altijd wel warmer dan pentium hé.....
levensduur is daardoor wel meestal korter denk ik
wrong. Een P4 2 gig verstookt 54 watt en een XP2000+ precies hetzelfde.

Maar de Boxed koeler die bij AMD's zit is prima (als je tenminste niet wil overclocken) dus gewoon even op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/291 kijken en de beste CPU die je voor 100 euro boxed kunt kopen is een 2400+ (als je rekening houdt met verzendkosten) Ik zou voor de 2500+ gaan, die heeft meer cache geheugen en is daardoor iets sneller...
 
Geplaatst door meelman

wrong. Een P4 2 gig verstookt 54 watt en een XP2000+ precies hetzelfde.

FF off topic hierop reageren.
Dat ligt er wel aan welke model versie je hebt:
XP2000
model 6 palomino=62,5 W
model 8 CPU-ID 680=54,7 W
model 8 CPU-ID 681=55,7 W
P 4
SL6S7 2.00A GHz= 54,30 W
SL6GQ 2.00A GHz= 54,30 W
SL6E7 2.00A GHz= 54,30 W
SL68R 2.00A GHz= 52,40 W
SL66R 2.00A GHz= 52,40 W
SL62Q 2.00A GHz= 43,70 W
SL5ZT 2.00A GHz= 52,40 W
SL5YR 2.00A GHz= 52,40 W


Maar als je nu een P4 willamette neemt, die zit weer veel veel hoger:
SL5SZ 2.00 GHz =71,80 W !!!

Dus over het algemeen verbruikt AMD toch meer, maar het verschil wordt wel steeds kleiner.
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook nog een Amd k-6 550mhz en een Pentium 233 die doen het al even lang perfect... Dus levensduur verminder nee ?. Dat doen die proccesor pas rond 70 a 85 graden. Kan ook wezen dat je gewoon proccesor koeler er niet goed op heb gedaan.. Had ook iemand op Tweakers.net van de week een 2500+ werdt 120graden en heeft het overleeft!

Maar de Boxed koeler die bij AMD's zit is prima (als je tenminste niet wil overclocken) dus gewoon even op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/291 kijken en de beste CPU die je voor 100 euro boxed kunt kopen is een 2400+ (als je rekening houdt met verzendkosten) Ik zou voor de 2500+ gaan, die heeft meer cache geheugen en is daardoor iets sneller...

je kan de proccesor wel overklokken maar niet het voltage je verhogen dat zorgt voor meer warmte ik heb zelf 11*169 dus 338fsb inplaats van 266. 1860mhz 60mhz boven de orginele kloksnelheid met een veel hogere fsb met amd boxed koeler. Hoger doe ik niet want dan moet ik voltage verhogen betekend meer warmte.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door maestro12
Dus over het algemeen verbruikt AMD toch meer, maar het verschil wordt wel steeds kleiner.
is maar net welke versies je tegenover elkaar zet. Als je wiliamette tegenover Palomino zet doet 'wint' AMD. En bij T-bred - Northwood net andersom...

Gelukkig zijn de tijden van de megahete t-birds en williamettes voorbij...
 
is maar net welke versies je tegenover elkaar zet. Als je wiliamette tegenover Palomino zet doet 'wint' AMD. En bij T-bred - Northwood net andersom...

Gelukkig maar is ook weer gunstig voor het overklokken!
 
Hallo

Qua processors , geen voorkeur , goesting is koop , vind ik .

Je zou eventueel om dergelijke fiasco's te voorkomen in de toekomst , kunnen overwegen om ... temp. bewaking v/d c.p.u. te nemen , o.k. , veel m.b.'s ondersteunen dit reeds , maar veel ook weer niet ..

Uiteraard ook de b.i.o.s. check v/d c.p.u. fan inschakelen , indien de r.p.m. onder een ingesteld toerental zakt , foutmelding en eventueel uitschakelen p.c.

Het defekt raken van merkventilatoren komt zelden voor , maar gebeurt toch sporadisch.. , je zal maar die uitzondering zijn..

Peter
 
Over het algemeen hebben de betere moederbordmerken (msi,asus,gigabyte) op nieuwere borden een temperatuursveiligheid erop zitten. (voor amd dus) Intel heeft een sensor in de cpu zelf zitten, bij amd zit die op het moederbord (voor zover aanwezig)

Wel iets om over na te denken voor aankoop vind ik als het om een amd gaat.

succes
 
Over het algemeen hebben de betere moederbordmerken (msi,asus,gigabyte) op nieuwere borden een temperatuursveiligheid erop zitten. (voor amd dus) Intel heeft een sensor in de cpu zelf zitten, bij amd zit die op het moederbord (voor zover aanwezig)

Ik heb gelukkig een Asus A7N8X deluxe :p dus ik heb er geen last van, dat van intel klopt ja.. bij 300mhz ging mijn pentium 1 ook uit.:p
 
Het zal toch terug de XP 2000+ worden, hij valt namelijk blijkbaar nog onder garantie :p
Ik ga toch wel zorgen voor een andere cpu fan ...

Thanx
Jan
 
Hallo

Als je spreekt van geluk hebben....

Hou de temp. in het oog ......

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan