Processor doorgefikt of moederboard?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
HElp, door een stommiteit van me heb ik een kabeltje tegen de fan van de AMD Athlon XP 1800+ laten komen waardoor de fan stopte en de CPU te heet werd. Dat gebeurde toen ik even niet in de buurt was, maar wel een vieze stank begon te ruikten. Nu doet mijn PC het niet meer. Is nu de CPU doorgebrand of is het moederboard stuk (of beiden)? Hoe kom ik er achter?
Stel de CPU is alleen doorgefikt, waar kan ik dan een (tweedehands) CPU krijgen en waar moet ik op letten? Of is het beter de hele handel weg te gooien en naar een tweedehands PC te zoeken?

vertel eerst eens wat hij noch wel doet (als bij mij de cpu te heet wordt valt de comp. automatisch uit,dit is reeds verschillende keren gebeurd door stof op het koelelement.)heb je dat draadje gerepareerd?werkt de fan ?is er geen kortsluiting geweest waardoor de voeding of de zekering op het mb stuk is?

Hij doet niks meer, er komt niets meer op het beeldscherm. De voeding, harddisk en CD/DVD draaien wel, maar er gebeurt helemaal niets. De processor wordt overigens wel heet.

nu kan je ook de cpu losmaken en dan je neus gebruiken (zo een verbrand deel blijft wel lang rieken) ik weet wel dat dit niet al te technisch is maar als zelfs de bios niet start zie ik zo dadelijk niet wat te doen .kijk ook eens in de handleiding van je mb of er een zekering is.

Als ik de processor eraf haal, ruik ik niet zoveel meer. Zonder processor doet het board helemaal niets, zelfs de schijven gaan dan niet meer draaien.
Een zekering zit niet op het moederboard.
Wat voor truc is er nog mogelijk om de bepalen wat er nog meer stuk is en hoe kan ik de BIOS inkomen?

Uit een andere computer heb ik een Athlon 2500 geleend en die in de plaats gedaan van de doorgefikte Athlon 1800. Dit werkte, de computer deed het perfect. Mijn conclusie is dat het moederboard nog correct werkt.

Vervolgens heb ik op marktplaats een Athlon 1800 gekocht en die geplaatst (zijn goed duur die dingen, 64 euri!). Helaas, het werkt gedeeltelijk. Zodra de computer het Windows XP-pro logo laat zien, reset de computer zich. Zo komt de computer in een eindeloze lus terecht en is dus niet te gebruiken.

Om te checken of deze (marktplaats) Athlon 1800 wel goed is heb ik hem in een andere computer (waar de Athlon 2500 uitkwam) geplaatst en deze computer doet het goed met de Athlon 1800. Mijn conclusie is dat de Athlon 1800 processor goed werkt.

Grote vraag is nu waardoor het komt dat de Athlon 1800 het in het ene moederboard niet doet, terwijl de Athlon 2500 het wel doet in dat moederboard?
Waar moet ik de fout zoeken en hoe herstellen?

Als je 2dehands een athlon 1800 hebt gekocht voor 64 € ben je wel goed in de zak gezet denk ik :shocked: . Voor die prijs heb je al een athlon 3000. Tenzij.... Welke socket gebruik je?

Laatst bewerkt:
Tja, ik kon nergens een goedkopere athlon vinden, dus heb ik het maar gedaan. Weet jij goedkopere?
Het is een socket A (462).

Maar hoe krijg ik het geheel weer aan de praat krijg. Heb jij nog suggesties?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan