processor draait op halve kracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sparkle

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2001
Hallo allemaal,

Ik heb een Compaq laptop (3,5 jaar oud) met een 1ghz AMD Athlon processor. Volgens windows Xp draait deze op 498Mhz.
Everest home edition van Lavasys geeft ook 498Mhz of soms zelfs minder aan. Hoe kan dat mijn processor maar op halve kracht draait? Ik kan geen wijzigingen aanbrengen in de BIOS van de laptop dus daar valt al niks te zoeken. En ik weet niet of dit er mee te maken heeft maar het intern geheugen van 256 is ook gehalveert naar 128 en daar gaat nog 32mb voor het video geheugen vanaf dus ik houdt nog maar 96mb werkgeheugen over... wel erg weinig.

Hoop op een verlossend bericht.

Grtz,

Ron

Kun je bios inkomen en wat zegt de laptop daar?

succes

Ik kan geen wijzigingen aanbrengen in de bios over de CPU, geheugen, of wat dan ook. Ik kan alleen de tijd, datum, opstart volgorde, video geheugen instellen en de seriele poort en paralelle poort configureren. Tis een hele sumiere BIOS waaraan niks ingesteld kan worden over de processor. Heb ook al gekeken voor een BIOS update maar de processor liep voorheen wel op 997Mhz.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Grtz,
Ron

Net of alles gehalveerd is, heb daar nog nooit van gehoord, heb je ook half beeld :)

ik verdenk toch dat die test progjes het wel eens mis zouden kunnen hebben, probeer wcpuid eens.

succes

AMD cpuinfo geeft 798Mhz aan...??? :confused:

Wordt steeds vreemder. Ik heb het geheugen module klepje los gehad en gekeken of de module los zat. Was niet het geval. Maar blijf 96Mb en een te lage cpu snelheid houden.

Begin van het eind?

Grtz,
Ron

Ps. Afentoe ook halfbeeld en bij een aantal spellen een paarse achtergrond

Wat betreft je snelheid; omdat het een laptop is zou het mogelijk zijn dat de CPU terugklokt om energie te besparen.

bestond deze techniek 3,5jaar geleden al?

Bij het proggie Cpuinfo van AMD zelf geeft deze aan: dat ie op 498Mhz draait en dat het maximum 667Mhz is. Ik weet het... klinkt raar maar het is waar. En bij het opstarten druk ik op escape en dan krijg je de configuratie van de bios te zien en daar staat dat het een Amd 1000Mhz is. Dus, of de Bios klopt niet helemaal, progies zijn niet goed of mijn processor is aan het aftakelen.

Grtz,

Ron

Ik heb nog even gekeken voor de specificaties van de laptop.

AMD Mobile Athlon 1 GHz featuring PowerNow! Technology (VIA VT8362 Apollo Pro Savage KN 133 (Twister K)

Is de PowerNow vergelijkbaar met Speedstep van Intel?

Zoja dan is het probleem gedeeltelijk opgelost. Want dat verklaart nog niet waarom in nog maar 96mb werkgeheugen heb terwijl er toch 256 inzit.

Grtz,

Ron

PowerNow is inderdaad vergelijkbaar met Speedstep van Intel. Nooit geweten dat die techniek 3,5jaar geleden al bestond. Nouwjah... probleem is in elk geval opgelost. En het geheugen..... keertje flink aandrukken wilt ook wel eens wonderen verrichten!

Bedankt allemaal!

Grtz,
Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan