Processor gebruik te vaak 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn R

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2010
Goedenavond,

Hierbij het zoveelste probleem met een "op hol geslagen" processor. Ik heb regelmatig (lees vaak) dat de processor van mijn laptop op volle toeren draait. Het is zelfs zo, dat als de laptop "stationair" draait, het percentage van de processor ineens naar 100% vliegt, terwijl ik na mijn weten niets open heb staan.

Nu heb ik al een oorzaak "verholpen". Ik kreeg te horen dat Norton vaak een boosdoener kan zijn hiervan. Deze is inmiddels verwijderd en er draait nu een virusscanner/firewall enz. van Microsoft.

Hoe dan ook, het probleem is er nog steeds. Ik hoef maar een filmpje (videofragment van een paar MB) en mijn processor slaat op hol. Zo nu en dan krijg ik dan ook een BSOD. Weet niet of dat er mee te maken kan hebben..

Als ik taakbeheer open, zie ik dat svchost.exe iedere keer het meeste van mijn geheugen in beslag neemt. Wat is dat svchost.exe? En kan ik dat gewoon sluiten?

Hierbij ook wat info over mijn processor:

Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 350 @ 2.27GHz 2.27GHz
4GB RAM (3,86 GB Beschikbaar)

Draai op Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

Is een laptop van HP

Hoe kan ik dit probleem het beste oplossen?
Alvast bedankt.

Groet, Martijn R

Heb je CCleaner op je pc? Zo niet; installeer het en draai het cleanergedeelte eens met de standaard instellingen dus met cookies aangevinkt.

CCleaner wordt nu gedownload en geïnstalleerd.. Zal deze eens aan het werk zetten.

Mocht dit niet helpen, wat zijn dan alternatieven? Ik heb ook geen spy- of malware op de laptop, dit heb ik al "verholpen".

Edit: VERWIJDERING COMPLEET - (9.401 seconden)
------------------------------------------------------------------------------------------
983 MB verwijderd.

Bijna een GB aan rotzooi? Jeetje mina...

Laatst bewerkt:
Nog wat leesvoer lezen...

Kijk in CCleaner ook even naar het tabblad applicaties. Staat daar bij bijv. firefox ook een vinkje bij cookies?

Laatst bewerkt:
Bij Internet Explorer, Mozilla Firefox en Google Chrome stond alles aangevinkt..

Het leesvoer is heel interessant. Nu weet ik tenminste wat een svchost.exe is. Bedankt hiervoor.

Nu je CCleaner toch hebt kun je hem ook je register laten nakijken.

Klik op de knop [register], scan naar problemen. Geef aan of je een back-up van je register wilt of niet en laat hem de fouten herstellen. Zo nodig herhalen tot er geen fouten meer gevonden worden.

Ook in het register is een hoop gevonden en weg gehaald.. Allemaal rotzooi wat achter is gebleven na het verwijderen van programma's zoals winamp..
Wat een troep staat er dan op de laptop..

En toch, als ik bijvoorbeeld op youtube een filmpje kijkt, schiet het cpu gebruik toch omhoog. Welliswaar tot boven de 80% maar lijkt me toch (te)veel..
Waar kan dit aan liggen?

Bedankt trouwens voor je hulp. Wordt zeer gewaardeerd! :thumb:

Moi Martijn R,
Dan zal ik het ook nog even proberen.
Een bekend belastend proces is het Indexeren van schijven voor snellere zoekacties bij Eigenschappen van schijven in Verkenner. Een virusscan van stations op de achtergrond zoals die van AVG kan moeilijk voor de computer zijn. Windows kan telkens Updates ophalen en proberen om te installeren. Zet automatische updates daarom eens uit.

Het volgens mij aller moeilijkste ligt minder voor de hand. Er zijn processen die weinig voorstellen maar de processortijd volledig voor zichzelf reserveren om hun taak te doen slagen. Dat zijn vaak de onbekende toepassingen die updaten en soms toepassingen die indexeren. Een geluid stuurprogramma of een foto programma bijvoorbeeld. Ga eens naar Start > Uitvoeren (bureauaccessoires - systeemwerkset) en type "msconfig." Ga naar de tab Opstarten en loop de lijst eens langs om te kijken waar je het afvinkje eventueel wel weg kunt halen. Je kunt heel goed Google gebruiken om te vinden wat voor programmaatjes dit zijn en wat ze doen omdat iedereen dit interesseert.

Microsoft heeft een scanner, voor schadelijke software?
Avast! Home editie is een goede gratis virusscanner die het systeem niet veel extra belast en zomaar op de achtergrond bestanden op de schijf zal gaan scannen.

Kun je met taak beheer van windows eens kijken welk programma het meeste aan geheugen dan wel processor tijd op snoept ?!

Misshien dat je laptop te warm word.
dat kan gebeuren als er geen lucht meer in kan of als het op een tapijt of andere stof enz ligt.
Heb je jou laptop van binnen gekeken misschien zit er wat stof in!
Vroeger gebeurde dit ook met mijn laptop.
Maar nu gebeurt het niet meer.Ik weet niet waarom ik heb hem open gemaakt wat op geblazen enz...

Laatst bewerkt:
Nu zijn we een paar dagen verder, en heb de laatste paar dagen weinig meer gehad dat mijn CPU 100% bedroeg.
Heb nog één ding gedaan, waardoor het waarschijnlijk op is gelost:

Bij energiebeheer mijn energieschema aangepast naar Hoge Prestaties. Het gaat wel ten koste van de energieverbruik, maar dat neem ik dan maar even voor lief :rolleyes:

Zet dit onderwerp voorlopig op opgelost, mocht het euvel weer terug komen zet ik de status weer op onopgelost.

k heb ook ongeveer zo,n probleem alleen loopt ie nie op 100% en tog is ie dan 80graden ccleaner doe k elke keer als k erop zit en k maak de pc ventilator regelmatig schoon en een week geleden kon k nog gewoon gamen en hij was 45 graden

intel celeron 530 1.73ghz

@Wakman: Ik zie je niet op het lijstje staan van onze moderators. Volgende keer is doen van een misbruikmelding voloende.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan