processor koeler loopt aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruben94

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2009
Hoi
Mijn processorkoeler loopt aan. Eerst dacht ik dat het vuil was, dus koelertje eraf gehaald, en aan 2 kanten de vinnen van de ventilator schoongemaakt met een blower met kwastje.
Ik zet de pc opnieuw aan, en doet t weer normaal. Ik zet m weer uit om m helemaal aan te koppelen en hij maakt weer bijna dezelfde herrie als eerst:confused:
Als dit NIET goed is, en ik de pc direct moet uizetten, laat je dat dan zsm horen?

groeten

Een processor koeler die niet goed loopt, zou ik inderdaad de pc maar uit zetten. Zeker met de huidige temperaturen. Mogelijk is het lagertje versleten, wat jij als "aanlopen" opmerkt. Wordt het geluid na een tijdje wat minder?

Ik dacht ook al dat de lagertjes kapot waren.
Wel is dat op zn minst vreemd, want ik heb m pas een jaar (de hele pc+koeler)
wel heb ik de auto shutdown op 75 graden, dus mocht ie te heet worden sluit ie hopenlijk vanzelf af;)

Zolang hij herrie maakt is dit irritant, maar kan geen kwaad voor je PC, want deze zet zichzelf spontaan uit wanneer deze oververhit raakt (de processor dus). Wat ik zelf zou doen is een nieuwe FAN halen voor je koeler, kost paar tientjes, Vobis of Dynabyte/Dixons, BCC of Media Markt moet zoiets wel hebben. Normaal is schoonmaken namelijk de optie, maar deze lijkt mij defect te zijn.

Maak je heatsink ook even schoon (Klik hier om te zien wat een heatsink is). Daar gaat namelijk altijd de meeste stof in zitten.

Kan trouwens ook zijn dat hij met de huidige temperatuur harder gaat draaien om koel te blijven, hoeft dus helemaal niets defects aan te wezen. Ga anders eens je BIOS in en herstel de standaardwaarden, kan ook zijn dat hij op de 1 of andere manier verkeerd staat ingesteld.

Gezien de temperaturen van nu, denk ik dat dat het probleem toch is. Haal de zijkant van je kast eraf en laat hem open, kijken wat ie dan doet (als die niet gelijk te warm wordt vanbinnen zonder de zijkant), mocht dat helpen, weet je dat het toch door de warmte komt. Zo niet, toch maar even een nieuwe halen. Schrijf altijd even je moederbord merk en type op (of als je het weet, welke socket je processor is, tenzij je een aparte koeler hebt gekocht). Of neem gewoon de defecte FAN mee :P

Zo, genoeg ge***d, ik wil je ook niet in de war brengen. Hieronder in het kort:

Stap 1: Heatsink reinigen
Stap 2: BIOS standaardwaarden herladen
Stap 3: Nieuwe FAN voor de koeler halen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan