Processor lading verdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorism1993

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2009
Hallo,

Vorige week een nieuw systeem gekocht omdat de oude te sloom werd, maar de snelheid valt me toch een beetje tegen. Nu zie ik dat alle berekeningen van de programma's die processor intensief zijn op core 0 (core 1 dus) gedaan worden. Core 1, 2 en 3 worden bijna niet gebruikt. Is er een manier om de berekeningen van de processor te spreiden over de 4 cores zodat ze alle 4 evenredig gebruikt worden? Dat zou volgens mij een aanzienlijke snelheidswinst opleveren.

Mijn specs:
AMD Phenom X4 955 Black Edition
Asus M4A77T
4GB DDR3-1333 RAM
Windows 7 64 bits

Alvast bedankt!

Hallo Jorism

Ja die is er met windows 7.
Daarvoor moet eerst het programma of process al gestart zijn.
Dan open je de task manager en in het tapblad processen klik het procces aan en dan een rechtermuis klik en kies je set affinity en geef je het procces aan een cpu core.

Groetjes

Dat weet ik, ik ben vergeten het in het topic te posten, maar ik heb affiniteit instellen al geprobeerd, en dat doet het niet. Dat komt misschien omdat ik het programma als admin uitvoer...?

Nou dat liijkt me toch sterk, en kan me er niks bij voorstellen want ik heb altijd alle rechten op mijn pc en hoef dus ook niks als admin uit te voeren.
De tip komt van the Microsoft Press book Windows 7 Inside Out by Ed Bott, Carl Siechert, and Craig Stinson en zou toch wel telleur gesteld zijn als er iets niet zou kloppen.
Zelf werk altijd met intel en niet met een amd cpu, maar als ik kijk naar het moederbord zie ik deze optie: Core Unlocker
Lijkt me workaround om niet in de bios setup te hoeven heb je optie al geprobeerd en heeft hij je iets te bieden ?

Core unlocker nog niet geprobeerd, maar het probleem is opgelost. Een beetje tweaken en het werkt weer perfect:D

Dat is wel algemeen omschreven maar inderdaad zo kom je er.

Al is die core onlocker best wel een leuke optie van assus.
Lees dat stukje van een review uit de overclockers club maar eens.

Core Unlocker:

Core Unlocker is another hardware driven switch that when enabled allows the system to automatically tune the BIOS, to attempt to unlock hidden cores in some of AMD's processors. As we have all seen I am sure some of the AMD Phenom II X2's and X3's are actually Phenom II X4's that have one core disabled, either due to stability issues or simply to meet demand for that particular CPU. This utility attempts to restore it to the quad core state. To test this feature, I placed a Phenom II X2 555 "Black Edition" processor into the system and flipped the switch. To my amaze the system automatically unlocked the other two cores with no other input from me. With this board, I was able to stably run the unlocked cores for 2 hours using Prime 95 and had no stability issues. In fact, I have kept it in the system for the last four days and still running strong as can be.

Ik denk niet dat dit iets voor mij zou zijn. Ik heb al een quad core, dus alle cores zijn al "unlocked". En het lijkt me sterk dat deze processor eigenlijk een hexacore is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan