processor over max. temp. heen

Status
Niet open voor verdere reacties.

harryblue

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
ik heb net een nieuw intel moederbord & intel celeron + cooler geinstalleerd.

nu heb ik de bios geupdate en gaat de cooler alleen draaien als dat genoodzaakt is, dat is wel fijn dan heb ik niet telkens dat gejengel aan de kop.

Alleen overschrijdt de processor nu wel telkens even de kritieke temperatuur voordat de cooler goed en wel zn werk doet.

Vraag: Is dit wel lekker voor de processor (en misschien voor de cooler die heel wat meer keer aan&uit moet).

Ik neem aan dat je dit via het Bios kunt regelen?
Kun je de cooler niet op bijvoorbeeld 5% van de snelheid laten draaien en dat deze sneller gaat draaien als de temperatuur omhoog gaat? Zo blijft er toch koeling naar de processor gaan.

ik heb het zelf niet geregeld, dat is gewoon zo gekomen toen ik alles aan het updates was, maar ik neem aan dat ik dat wel in de bios kan regelen.

Hij draait altijd nog wel een klein beetje maar dat moet ik dus iets harder zetten zeg je.

Het zal toch ergens ingesteld moeten zijn, heb je soms een ASUS moederbord?

Welk moederbord heb je precies?
Ik heb ook een Intel moederbord maar het merk/fabrikant is Gigabyte.

ok ik zal het proberen (dat ze dat niet in kunnen programmeren, als de temp binnen een kwartier meerdere keren boven de max. temp. komt verhogen we de normale fan-speed wat)

Op mijn moederbord zit die technologie niet, wel iets wat ook de fan regelt, maar ik gebruik Speedfan daarvoor. Deze laat de processor fan bij mij op 5% van de snelheid draaien en bij een bepaalde temperatuur gaat de snelheid omhoog.

Ok, ik heb in de bios gekeken en daar staan bij de Fan Configuration de volgende opties:

CPU Fan Control: Enable/Disable

Fan Control: Enable/Disable

Lowest Fan Speed: Slow/Off

niet bijster uitgebreide regelingsopties dus...

Ik neem aan, dat het onderstreepte de instelling is, die je nu in het Bios hebt staan? Helaas kun je inderdaad weinig veranderen, dus lekker zo laten staan.:)

Als ik het zo lees, zou je dus 'lowest fanspeed' op 'off' moeten zetten (dan staat dus de laagste fanspeed uit)

ik zie het juist anders:

lowest fan speed staat nu op langzaam, maar je kunt de lowest fan-speed ook op uit (niet draaien) zetten

Tis een vaag probleem, maar een ding is zeker: het zit 'm wel in de bios!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan