Processor standaard 70/80 graden HELP !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jantje1990

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Hey,

Op de pc van me moeder heb ik een probleem de CPU is echt gewoon veel te warm... als ik niets doe dan is die 65 graden. Begin ik te internetten dan wordt die al gauw 75/80 graden :S

Heb net de koeler vervangen en vandaag koelpasta gehaald, maar er is niets veranderd :S. Met de oude koeler was het precies hetzelfde als nu. Hoe kan dit :S ?

Specs:
Pentium 4 3.2GHZ
Medion Raedon Ati X740XT
Cooler Master 350Watt voeding.
Moederbordnaam MSI MS-7091 (Medion OEM)
1GB geheugen DDR1 400MHZ

Heb de pc niet overgeklokt ofzo (is van mijn mama) zij doet er niets anders op dan msn internet youtube en dat soort dingen. De temperatuur heb ik gemeten met Speedfan/Everest Ultimate edition ze geven allebei 't zelfde aan.

Wat kan de oorzaak zijn ?

kijk eens in je taakbeheer wat je CPU-gebruik is.
Mijn laptop werkt ook zeer warm omdat er veel programmas in de achtergrond draaiden.

Ik denk als je niets doet dat je cpu gebruik ongeveer 1-25% moet zijn.
Als je een hoge cpu-gebruik hebt is het normaal dat je computer warmer word.

Doen we spelletje hoger, lager?
Ik denk dat je CPU-gebruik hoog gaat liggen tussen 65-100%

(mischien is je moeder wel een uber overclock freak)

Laatst bewerkt:
Hey,

er staan hellemaal geen applicaties op de achtergrond aan of iets dergelijks... Processor gebruik is 1-10 als ik niets doe hele tijd staat die op 0 en soms zie ik 10-15 verschijnen.

Spelletje spelen doet mijn moder niet :p ik heb 'm net gestrest de CPU hij wordt zo 90-100 graden en krijg ik een alarm !

Ik weet echt niet wat het is. Zal die nog lang meegaan zo ?:rolleyes:

moederbord is geen overclock freak want de moederborden van Medion ondersteunen dat niet ;)

welke koeler heb je erop gezet?

Is de koeler goed bevestigd?

Heb je niet teveel pasta gebruikt?

Het is wel een erkend heethoofd. Niet voor niets werden de hoger geklokte pentium nog tijdenlang gebruikt om koelers te testen...:)

(temps in bios ook al gecontroleerd? + temps net na opstarten, als processor nog koud is gecontroleerd -> liefst in bios..)

Laatst bewerkt:
op zich kan 70 80 graden nog wel.. het is aan de hoge kant dat klopt maar deze temps kunnen nog wel.. 90 100 graden stressed zou ik wel even op letten.

Mijn Q6600 wordt 50/60 graden idle en tot 90 graden stressed met een standaard koeler :cool:

Hey,

Ik heb de oude koeler weggedaan en de standaard koeler van mijn Q6600 erop geprikt. Ik heb 'm er goed op geprikt, ik heb de cpu goed ingesmeert met nieuwe koelpasta dat moet togh... ?

Offtopic: jouw Q6600 Wordt dan wel erg heet :shocked: Op de mijne zit een Asus Artic Square (koeler) heb 'm op 3.4GHZ geklokt en standaard is die 35 graden stressed 46 maximaal..... Als ik jou was zou ik toch even over na denken om andere koeler op te zetten want 90 graden voor zo'n mooie CPU is echt zo veel man....

Ga er maar vanuit dat je processor op korte termijn de geest gaat geven.
Merk je nu al onverklaarbare vastlopers, onverwachts uitvallen van programmas, herstart van je pc e.d. Dan is het aan te raden om toch uit te kijken naar een nieuwe processor.
Zoals je al aangeeft dat deze al de 80 graden wel eens gepasseerd heeft.
Deze zal je echter nooit meer op een normale tmp terug krijgen.

Hey,

Ik heb de oude koeler weggedaan en de standaard koeler van mijn Q6600 erop geprikt. Ik heb 'm er goed op geprikt, ik heb de cpu goed ingesmeert met nieuwe koelpasta dat moet togh... ?
Een rijstekorrel. Niet (veel) meer.

Of de standaard koeler van een Q6600 veel beter is weet ik niet. Maar hoe dan ook moet je de processor wel iets koeler kunnen krijgen.

Heb je de temps nu al eens koud gecontroleerd?

Offtopic: jouw Q6600 Wordt dan wel erg heet :shocked: Op de mijne zit een Asus Artic Square (koeler) heb 'm op 3.4GHZ geklokt en standaard is die 35 graden stressed 46 maximaal..... Als ik jou was zou ik toch even over na denken om andere koeler op te zetten want 90 graden voor zo'n mooie CPU is echt zo veel man....
Ik denk dat zijn koeler niet goed is bevestigd.

...ik heb de cpu goed ingesmeert met nieuwe koelpasta dat moet togh... ?
Wat versta je onder "goed ingesmeerd" ?
Eerst goed de oude pasta verwijderen (zonder krassen te maken!), en dan een miniem drupje erop en dat met een bankpasje of iets dergelijks uitsmeren tot een flinterdunne film.

Heb zelf ook een P4, 3 GHz maar die haalt net 50 graden onder stress.

Hey,

Andere koeler is onderweg! er zat waterkoeling op maar die ging lekken.. (temps: 25 graden idle en 40 stressed) En de airflow is nu slecht. Ik zal heb binnenkort opnieuw bevestigen kijken of dat helpt. :thumb:

Wat versta je onder "goed ingesmeerd" ?
Eerst goed de oude pasta verwijderen (zonder krassen te maken!), en dan een miniem drupje erop en dat met een bankpasje of iets dergelijks uitsmeren tot een flinterdunne film.

Heb zelf ook een P4, 3 GHz maar die haalt net 50 graden onder stress.

Hey,

Ik heb best veel uitgespoten (koelpasta) eerst in iedere hoek en daarna een dikke klodder in 't midden :p en daarna uitgesmeerd. :love:

Ik heb de oude wel goed verwijderd eerst met toilet papier, en daarna nog met alcohol.

Ik heb best veel uitgespoten (koelpasta) eerst in iedere hoek en daarna een dikke klodder in 't midden :p en daarna uitgesmeerd. :love:
Geeft een mooie isolerende werking en niet een warmte geleidende werking.:( Je moet een druppel niet groter dan een rijstkorrel in het midden van de processor doen. Door de heatsink (koelblok) wordt de pasta goed verspreid.

Geeft een mooie isolerende werking en niet een warmte geleidende werking.:( Je moet een druppel niet groter dan een rijstkorrel in het midden van de processor doen. Door de heatsink (koelblok) wordt de pasta goed verspreid.

Hey,

Bedankt voor jullie reacties, maar ik krijg 't niet opgelost. Ag jah boeiend als die kapot gaat heb ik nog wel een processor thuis Een P4 3GHZ ook voor Socket 775 :cool:

op zich kan 70 80 graden nog wel.. het is aan de hoge kant dat klopt maar deze temps kunnen nog wel.. 90 100 graden stressed zou ik wel even op letten.

Mijn Q6600 wordt 50/60 graden idle en tot 90 graden stressed met een standaard koeler :cool:

Ik zou hem ff terug draaien tot je je koeling binnen hebt.

90 graden is veel en veelste heet . (max 70 - 75 graden.)
En zelfs dat is al heet....Een normale overklok met een goede lucht koeling moet met gemak onder de 60 blijven

Maar ff ontopic
Heb je niet TE veel koelpasta gebruikt?? Te veel, werkt averechts.
Het kan ook een defecte temp sensor zijn.

Is je koeler flink warm als je hem aanraakt??

Edit voor phantom:
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9UM
specs Q6600
temp spec 66,2 Graden Je kan er wel wat boven zitten, maar 90 graden....das aftellen

Laatst bewerkt:
teveel koelpasta zou goed kunnen.. ik heb teveel gebruikt nu ik hoor dat er een rijstkorrel op moet. Fix van de week wel, kheb toch tijd zat nu. Deze temps zijn als mijn cpu 3 tot 5 % gebruikt wordt (volgens Logtech G15.. ;))

Bijlagen

• tempsproc.jpg
    tempsproc.jpg
    17,5 KB · Weergaven: 76
Met een rijstkorreltje trek je het net niet.

Gewoon een klein dotje op de koeler doen en deze uitsmeren met bv een stukje plastic.
bv een pinpas of iets dergelijks

De pasta goed uitsmeren zodat heel de koeler net bedekt is.

Met een drup ter grote van een rijstkorrel gaat het prima. Je doet deze in het midden van de processor, zodat de je de core pakt. Het koelblok (heatsink) verdeelt de pasta precies goed.

owke op die manier kan ook :) zelf ga ik altijd voor de koelblok. Voorkomt koelpasta op het klepje. kost iets meer pasta, maarja

Doordat je meer koelpasta gebruik kan het ook te veel zijn. Ik doe het al jaren op de bovenstaande manier en weet van meer mensen die het zo doen, dat dit een goede manier is. Hierdoor kun je nooit pasta op het "klepje" krijgen.

ik dacht altijd dat de koeler de pasta niet goed verdeelde omdat je op youtube etc. iedereen bezig ziet met pinpasjes etc. Dat het dan in de groeven blijft hangen zeg maar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan