Processor te warm, pc valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lollyftw

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2008
Hallo,

Een paar weken geleden had ik een Vraag aangemaakt over mijn processor die dus te warm blijkt te zijn waardoor de PC uitvalt. Nogmaals, het gaat om de Intel Core 2 Duo E8400.
Nu heb ik sinds gisteren een beetje verder onderzocht en SpeedFan gedownload.
Bijgevoegd heb ik een screenshotje van speedfan wanneer ik een spel aan het spelen ben.
Nu vraag ik mij af wat "Temp 1" inhoudt, want deze wordt steeds 75 graden en de Cores dus ook rond de 67 graden. Ik heb niet zoveel ervaring met SpeedFan, maar heb wel de "handleiding" die hier op het forum doorgelezen, maar toch vrij weinig wijzer van geworden.
Idle is mijn processor ongeveer 45 graden, dat is nog vrij normaal lijkt me.
Als ik in de BIOS kijk nadat de PC is uitgevallen geeft deze 79 graden aan.
Ik heb genoeg fan's en mijn kast is vrijwel stofvrij. Koelpasta zit er ook nog genoeg op.

Heeft iemand hier een idee van? Ik heb al vrij veel topics gelezen over BIOS updaten maar ik weet niet of dat hier de oplossing voor is en weet ook niet precies hoe ik dat moet doen.

Mvg,

Bijlagen

• speedfanpic1.JPG
    speedfanpic1.JPG
    42,9 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
temp 1 lijkt de GPU (videokaart)

Wat heb je voor mobo>>??

En koelpasta heb je dat vervangen op koeler eraf gehaald en terug geplaatst zonder de pasta te vervangen?

En vergeen niet zo WEINIG mogelijk pasta gebruiken, maar wel zorgen dat heel je processor verdeeld is.

Te veel pasta geleid warmte niet goed

Hallo,

De mobo die ik heb is de P5N-D.

Koelpasta heb ik nog niet vervangen, heb overigens wel een tubetje besteld en die komt binnekort binnen, is het dan beter om die erop te smeren in plaats van degene die er nu op zit?

Mvg,

ja pasta kan uidrogen en dan geleid het niet goed.

De oude pasta goed verwijderen van de koeler en de cpu met bv een keukenrol.
De nieuwe pasta kun je het makkelijkst aanbrengen op de koeler.

Gewoon een klein dotje in het midden en dan gelijkmatig uitsmeren met bv een stukje plastic (een bankpasje ofzo)

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie.
Nu bedenk ik bij me eigen ook ineens dat de CPU-koeler er misschien niet goed opzit, het lijkt er wel goed op te zitten maar als ik hem vast klik moet ik op de ene kant harder drukken dan op de andere kant.
Zou het daar ook aan kunnen liggen?
De koelpasta vervang ik zeker als ik het tubetje binnen krijg.

Mvg,

het kan idd zijn dat je op 1 pin iets harder moet drukken als een andere.

Zit de koeler niet los of schuin ?

Hallo,

De koeler zit helemaal vast en ook niet scheef volgens mij.
Misschien is het nu het beste om te wachten op de koelpasta en daarna weer verder te kijken.
Bedankt voor het antwoord.

Mvg,

Hallo,

Ik heb de koelpasta aangebracht en het werkt goed, de processor wordt nu maximaal ~56 graden.
Maar het probleem blijft bestaan, mijn computer viel net weer uit. Weer in BIOS gekeken en die gaf 58 graden aan, wat ook nog vrij normaal is.
Nu weet ik dus niet waar het aan ligt, misschien is het beter om hem naar een computer boer te brengen?

Mvg,

56 graden is nog steeds aan de hoge kant igg.

Mijn cpu is idle rond de 22 graden en load rond de 50.
Misschien klopte de eerste temperaturen die je had wel en heeft je procesor een hierdoor een tik gekregen.

De bios staat nog standaard?? of heb je hier iets in veranderd?

Heb je toevallig nog een andere PC staan met een socket 775?.

Anders die cpu in het systeem stoppen enn kijken of het probleem over is.
Is het weg, dan is je cpu kappot. (wat ik igg wel verwacht)

Ik geloof ook dat er iets niet helemaal goed is met je processor.
ik heb toevallig ook een E8400 en een P5N-D draaien en als cpu fan een scythe kama cross, en mijn processor komt niet boven de 50 graden bij intensief gebruik.
Op de stock cooler was ie in rust rond de 30/35 graden.

Edit: trouwens ook geen bios update gedaan dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan