Processor testen zonder koeling (of zonder pasta)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ladyke

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2010
hoi,

ik weet dat dit mss een domme vraag is ,dat de cpu hoog zal lopen.
ik heb hier dus een (oude) pc liggen die niet super opstarte, ik heb de cpu enz vewijdert en schoon gemaakt.
nu wil ik proberen of de pc door de bios kan booten , ik wil namelijk enkel door de bios komen en dan gewoon de powet eraf.
zoadat ik geen koelpaste verspil als hij dan toch niet zou werken (heb namelijk geen jobje, beetje jong).
of kan ik gewoon voor die 10 sec de blok er los op zetten ?
het is een AMD Phenom met stadaard koeling

Ladyke

Zal geen probleem zijn, als je zo kort iets doet. Is meer voor lange tijd.
Het is niet dat hij van ong 20graden opeens *WOESHHHH* >60 graden wordt.

Als je echter verder gaat en Windows zal gaan opstarten zou ik het wel afraden

Ga liever voor wat Wampier zegt, de prijs wist ik zelf ook niet, dacht dat 't iets duurder was.

Laatst bewerkt:
Als het goed is, is de cpu thermisch beveiligd, maar dit moet je nooit doen. De kans dat je cpu doorbrand is echt aanwezig. koelpasta kost 3 euro voor een tube dus dat is echt geen excuus.

ik weet het maar het is echt letterlijk maar 10 sec fzo, als het blok er los opstaat dan kan hij toch niet zo snel een kritieke temp bereiken.
ik weet dat ik hem niet mag stressen maar het is enkel om te kijken of hij nog door de BIOS gaat, daarna direct afzetten.

ik heb gelezen dat de critieke temp rond de 70 graden zit.

Laatst bewerkt:
@edjecageman : is ook iets duurder hier, voor eentje van 3.5 Gram is 10 euro

Zeker met een AMD processor dit risico niet nemen. Had ergens gelezen dat die een stuk sneller boven de 100 graden komen dan intel zonder koeling (niet met zekerheid)

Nooit een computer opstarten zonder deugdelijke koeling, de kans dat je cpu doorbrand is zeker wel aanwezig.
Juist bij het opstarten (dus ook alleen bios) is je cpu hard aan het werk en dus snel warm. En idd zeker een AMD.

hoi,
weet dat amd's veel sneller war zijn.
be nu naar pc winkel bij buurman geweest en zij zeiden ook dat die phenom een bakbeest was (super warm dus)
maar ze zijden wel dat als ik de koeler er normaal op plaatste (vast klemmen enz) dat ik dan hem wel eventjes kon laten door de bios komen.
heb dit dus gedaan , zonder brokken te maken :thumb: maar het had hetzelfde effect als ervoor.
nu denkt mijn buurman dat het bord stuk is (zou kunnen want wad een iets oudere pc van een vriend).
daarom laat ik nu de cpu opzij liggen om hem te testen als ik een ander vrij bord heb met am2 socket.

Bedankt ern grtjes
Ladyke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan