processor "vast" aan koelblok?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Woodpecker1

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2009
Ik heb van het moederbord de fan/cooler/heatsink EN processor losgemaakt. De processor kwam helaas mee met het geheel. Dat was niet de bedoeling, maar in volgorde afzonderlijk. Maar ja, het ging zoals het ging.....
Met de verwijdering van het een en ander hoopte ik de 6 condensatoren ernaast wat makkelijker te kunnen vervangen. Dat is tot zover -lijkt het- gelukt.....
Nu echter blijken de processor en het vaste koperenkoelblokplaatje onafscheidelijk. Het lijkt wel of de koelpasta daar tussen bestaat uit soldeer: de zichtbare randen zijn nl. keihard; als ik er eenkrasje op maak ziet het er echt uit als soldeer!? Ik durf er eerlijk gezegd niets tussen te wrikken.
Toch moet de scheiding plaatsvinden om de processor (alle pinnetjes gelukkig nog wel correct) eerst afzonderlijk terug te kunnen plaatsen in de socket om daarna het hendeltje daarvan omlaag te doen.
VRAAG: heeft iemand hier ervaring mee: het losmaken van wat op soldeer(?) lijkt?
CPU: Intel Socket 478 P4
Dank-dank-dank
Woodpecker1

Wat vroeger vaak gebeurde was dat het koelelement met een tweezijdig klevende sticker op de processor gelijmd werd. het zit dan goed vast. De processor is nooit van metaal toch? Mijn verstand zegt dan dat er niet gesoldeerd kan worden. Zou de sticker metaalachtig kunnen zijn?

De behuizing van de processor - ter bescherming van de chip zelf - is vaak van metaal. Voor een betere warmte afvoer wordt op een processor een koelblok gemonteerd, en dat kan op verschillende manieren. Het prettigst voor ons knutselaars is als er gewoon koelpasta is gebruikt, makkelijk aan te brengen en makkelijk (?) :) te verwijderen...
Vaak worden (merk) pc's voorzien van een processor met koelblok en daartussen heeft de fabrikant een soort kneedgum achtige koelpasta gedaan.
Dat zit steviger maar is nog wel te verwijderen. Het schoonmaken is ook een best klusje!
De derde mogelijkheid - en ik ben bang dat jij hier mee te maken hebt - is dat de fabrikant de koeling op de processor gelijmd heeft met speciale warmtegeleidende lijm. Dat lijkt inderdaad een beetje op soldeer omdat de lijm heel fijne metaaldeeltjes bevat, juist voor de warmte overdracht.
Deze koelblokken zijn (vrijwel?) niet te verwijderen en als het je al lukt dan nog zonder beschadigingen...

Maarre, de processor is er uit gekomen ook, dus zou hij er ook weer in moeten kunnen, terugplaatsen als geheel van uP en koeling zou met enig beleid moeten kunnen...

Anders blijft er alleen de mogelijkheid over om een nieuwe(re) processor te kopen.

De beugel voor het vastzetten zit natuurlijk onder het koelblok. Ik heb dat vaak gehad en nooit lijm gezien, wel veel stickers, daar moet een wig steeds verder onder gestoken kunnen worden zodat het wat los komt.

Misschien zit hier de gouden tip bij: koelkast, loswrikken of heet stoken...
Vroeger werden inderdaad meer koelblokjes gewoon gelijmd dan tegenwoordig.

"vast aan koelblok" blijkt inderdaad uitgeharde 'metaa'lhoudende pasta

Met dank aan de beantwoorders: er bleek van alles juist als verondersteld: weliswaar geen tweezijdige plakstrook, maar inderdaad een keihard uitgeharde pasta tegen de metalen onderzijde van de processor. Begrijpelijk, gelet op het productiejaar 2003! De zichtbare uitpuilende randen ervan heb ik voorzichtig weggebikt met een fijne schroevendraaier. Daarop de randen met een dun penseeltje met oplosser (thinner/spiritus-mengsel) in laten weken. Tenslotte de processor heel voorzichtig vastgezet....in eenbankschroefje....en het koelblok met een draaiende beweging t.o.v. het aanhechtingsvlak ervan los gehaald. De aanwezige restanten lieten zich met wattenstaafjes gedrenkt in genoemd mensel makkelijk verwijderen.
De vervanging van de 6 elco's naast de cpu was kennelijk ook voldoende, want de PC draait na montage van het een en ander op Ubuntu weer goed.
Mijn vraag is opgelost! Mag ik ieder bedanken voor de goede raad?!
Woodpecker1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan