Processor verandere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, het kan want moederborden zijn gemaakt voor verschillende modellen processoren met de zelfde socket (de pennetjes van de aansluiting). Welke processoren je kunt plaatsen staat in het boekje dat bij het moederbord hoort. Als je dit boekje niet hebt dan moet je op de site van de fabrikant zoeken naar Manual.

De koelelementen zijn vaak bovenop de processor geplakt met sterk tweezijdig klevend plakband. Helaas is het zo dat dit het verwijderen van de processor moeilijk maakt omdat je dan niet meer bij de grendel kunt komen, die het bovenste deel van de basis wat verschuift zodat de pennetjes van de processor los komen. Dan moet bij deze computers de los getrokken processor ook nog worden afgesneden van het koelelement. Het technische deel gaat dus niet altijd als vanzelf.

Dus als ik het goed begrijp. Moet je gewoon kijken of die past en als die past dan doet die het ook?

Nee, het zijn véél meer processoren die een zelfde socket gebruiken. Je kunt alleen die type processoren plaatsen die in de handleiding uitdrukkelijk worden genoemd! Daarbij is zelfs de snelheid ervan nog belangrijk om goed op te letten.

Nee, het zijn véél meer processoren die een zelfde socket gebruiken. Je kunt alleen die type processoren plaatsen die in de handleiding uitdrukkelijk worden genoemd! Daarbij is zelfs de snelheid ervan nog belangrijk om goed op te letten.
Wat bedoel je met dat ik op de snelheid moet letten?

Processoren hebben ieder een bepaalde frequentie, ook wel "kloksnelheid" genoemd. Iedere keer als de processor kort actief is dan worden er wat gegevens doorgevoerd. Er is dus geen constante stroom van bits. De snelheid van een processor wordt gemeten in Megahertz (MHz) en soms in Gigahertz (dat is maal 1000). Op Internet sites met benchmarks (vergelijkingen) kan je uitvinden hoe snel een processor met hogere kloksnelheid daadwerkelijk is. De uiteindelijke prestaties hangen namelijk ook van het ontwerp af en dat kan verschillend zijn.

Uitleg:
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/hardware/processor/snelheid-processor.html

Benchmarks:
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

De koelelementen zijn vaak bovenop de processor geplakt met sterk tweezijdig klevend plakband.
Sorry voor mijn onwetendheid maar dat ben ik sinds ik me met computers bezig hou (1987) nog nooit tegen gekomen....
Ik neem aan dat je die grijze pads bedoeld die soms door de fabrikant op de koeler wordt aangebracht..?
Het is een warmte geleidend materiaal / pasta en in geen enkel opzicht "plakband"....
De koeler is bevestigd aan het moederbord, al dan niet via een "bracket" / "back-plate".

Wat gebeurd er eigelijk als je een processor op je moederbord doet. Terwijl dat helemaal niet kan

Als je een processor op je moederbord prikt, die er niet op kan (en dan bedoel ik dat ie niet voor die socket geschikt is, al scheelt het maar 1 pennetje..) dan is het geld weg, en processor kapot !!!
Juist dáárom is het belangrijk te vermelden welk merk en type moederbord je hebt, zodat de medeforummers jou een passend advies kunnen geven

Deze kunnen er op:

Supports Socket 775 for Core™ 2 Extreme up to X6800, Core™ 2 Quad up to Q6700, Intel® Core 2 Duo up to E6700,
Intel® Duo Core up to E2220, Pentium-Extreme Edition, Pentium D 9XX, 8XX, Intel® P4 5XX, 6XX, Celeron 400 Sequence up
to 460, Celeron Dual-Core up E1400, Celeron D processors, Quad-Core Intel® Xeon® Processor up to X3230, Dual-Core
Intel® Xeon® Processor up to 3070, Intel® Xeon® Processor up to 3050 with 1066/800/533MHz FSB.

Welke processor had je zelf in gedachten (of eventueel al gekocht)?

Welke pentium 4 precies, type?
En al gekocht of in gedachte?
En welke heb je nu?

Intel r pentium r 4 cpu 3.20 ghz, dit is alles wat er staat. Ik hen hem uit een oude pc gehaald. Ik heb nu de intel core 2 cpu 6600 2.40 ghz

Afgezien even of het past en gaat werken:

Die intel core 2 cpu 6600 2.40 ghz is toch vele malen moderner, beter en sneller dan een oude P4.

Daarnaast past het ook niet trouwens

Laatst bewerkt:
Ja en zuiniger. De Pentium 4 processoren gingen ook niet lang mee is mijn ervaring. Iemand zoekt hem misschien nog als vervanging. Maar helaas waren deze moederborden vaak ook slecht.

Bij een niet ondersteunde processor die wél past zal de computer niet meer werken en vaak piepen vanwege een hardware fout.

Overklokken wordt door veel biossen ondersteund op verschillende manieren. Soms kan je het moederbord het werk laten doen en in andere gevallen zal je zelf allerlei instellingen moeten aanpassen maar de processor loopt dan wel sneller. Hier lees je een redelijk complete beantwoording van een vraag daarover: https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/3ori61/dell_xps_630i_intel_core_2_6600_240ghz_x_4_any

Zou je de computer willen upgraden dan raad ik je aan om een snellere grafische kaart te gebruiken of in plaats van de aansluiting op de computer (de on-board grafische chipset) voor het eerst een grafische kaart te plaatsen. Deze moet wel precies geschikt zijn voor het type grafisch slot én je moet controleren welke eisen aan de voeding (PSU of Power Supply Unit) gesteld worden. Tenslotte moeten er ook goed werkende drivers van de grafische kaart voor het besturingssysteem beschikbaar zijn. Een goede grafische besturing zal een computer ongeveer dubbel zo snel maken bij typische toepassingen, in vergelijking met wat standaard meegeleverd op het moederbord zit. Deze chipset is vaak ontworpen voor kantoortoepassingen. Daarom dat ik dat zeg. Geen enkele upgrade kan meer betekenen en processoren moeten om sneller te kunnen zijn vaak nog op andere componenten wachten. Wil je een snellere auto en vraag je bij een garage om een heel andere motor, dan kom je vaak gewoon met een betere auto thuis. Succes.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan