processor wordt erg warm en daarom valt pc steeds uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

casper221

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2012
Hallo beste mensen,

Zoals in de titel vermeld, mijn processor wordt erg warm en daarom valt pc steeds vaker uit.
Hier wat info over de pc:

processor: intel(r) pentium CPU p6100 @ 2.00GHz

fabrikant: Acer

Model: Aspire 5742Z

geinstaleerd geheugen(RAM):4,00 GB (3,68 GB beschikbaar)

type systeem: 64 britsbesturingssysteem

Windows geactiveerd

er staat in mijn processen bij de taakbeheerder ook niet actieve systeemprocessen, wat moet ik daarmee. (zie plaatjes)

weet iemand wat ik hiertegen kan doen?

met uitvallende groet casperpcwizz.JPG processor gebruik.JPG progeb.JPG

Laatst bewerkt:
Niet actieve systeem processen is normaal. Deze wordt aaltidj weergegeven en geeft aan wat er nog beschikbaar is van de CPU gebruik. (Wat dus niet actief is)
Fan en CPU koelblok al voorzichtig stofvrij gemaakt?

ok, bedankt voor de snelle reactie!

maar hoe zorg ik nou dat mijn pc niet steeds oververhit raakt?

ik hoef namelijk maar met mijn muis te bewegen of de processor staat al op 60%

ik mag trouwens van mijn moeder mijn laptop niet uit elkaar halen, ze is bang dat hij het dan niet meer doet.

ik bedoel dat ik dan niet het koelblokje kan schoonmaken

Laatst bewerkt door een moderator:
Koelsleuven zijn vrij van stof en niet geblokkeerd?

De processor belasting is inderdaad flink.
Is de laptop vrij van virussen/spyware?
Een scan met MBAM kan nooit kwaad.
Is de processor bealsting ook zo hoog in veilige modus?
Zo niet dan is het mogelijk dat de moederbord drivers (opnieuw) moeten worden geïnstalleerd.
Deze vind je op de support site van Acer, maar deze ligt momenteel plat, ik kan dus niet zien of er wel drivers zijn, of er naar linken.
Acer geeft zelf aan dat een BIOS update bij dit soort problemen ook kan helpen, maar dan moet je wel weten wat je doet.
Een update die fout gaat, kan je laptop om zeep helpen ( en ook dat zal je moeder wel niet goedkeuren:))

Mvg Leo

haha

ja ik heb mijn pc al door mbam, avast!, avg en nog een online virusscanner.
Ik zal proberen de drivers opnieuw te installeren, en de BIOS ga ik maar niet proberen, ik heb namelijk veel huiswerk en moet dat dus uittypen op de laptop.
Ik heb de pc nog nooit uit elkaar gehad, omdat mijn moeder dat ook niet oké vindt, dus weet ik niet of er stof tussen zit.

In de veilige modus doet hij het nog erger, ik moet mijn pc ook alleen uitzetten en opnieuw opstarten als er een belangrijke update is anders gaat hij helemaal door het lint.
Dan komen er namelijk een stuk of 102 processen en moet er dus rond de 40 uitzetten, weet u misschien hoe je zorgt dat die niet opgestart worden tijdens het opstarten van de laptop, maar alleen als hij ze echt nodig heeft.

ik heb er ook nog een usb ventilator(plaatje doe ik in de edit) erbij staan om hem niet te erg warm te laten worden.

met vriendelijke groet casper

Genoeg virus gescand dus.
Heb je de scanners tegelijk ook realtime aan het draaien, want dat zou de problemen kunnen geven, zoals je die beschrijft.
Het is aan te raden nooit meer dan 'één virus programma te installeren
Programma's als MBAM en Super antispyware, vormen geen probleem, omdat deze alleen actief zijn, wanneer je ze laat scannen.

Processen vertragen wel, maar vaak valt dat erg mee en regelt windows het e.e.a redelijk goed.
Uitzetten kan b.v. met msconfig (typen bij start > uitvoeren).
Processen die dan toch nodig zijn, dienen dan wel handmatig te worden opgestart.

Laatst bewerkt:
ik heb eerst de ene geinstaleed en die werkte dus niet en heb hem verwijderd en toen andere geïnstalleerd.

hoe zet je dan handmatig de processen aan?

bedankt

Oke, dus maar een scanner. Dat is dus niet de oorzaak dus.

Services kun je beheren bij Start>Syteembeheer>Services.

De site van acer doet t weer. Drivers al gedownload?

Jammer dat je nog steeds met het probleem zit.

ik hoef namelijk maar met mijn muis te bewegen of de processor staat al op 60%
Kun je ook aangeven welke processen daar verantwoordelijk voor zijn in taakbeheer.
Of beter nog in proces explorer

Ik zou niet weten welke processen het zijn, ik maak wel een filmpje misschien dat u dat weet?

zet ik zo in de edit.

EDIT:

klik [video=youtube;WFwneexSRqI]http://www.youtube.com/watch?v=WFwneexSRqI[/video] voor het filmpje van wat er allemaal voor'n processen draaien.

Laatst bewerkt:
tja, eigenlijk weinig bijzonders

System idle, zijn de niet actieve systeem processen. Dus dan doet de laptop juist niets
Verder is de grootste belasting van het programma dat het filmpje opneemt.
Hier zit zo op het eerste gezicht niets raars tussen.

Hier nog even de drivers.
Chipset had je dus al geïnstalleerd.

Ook de juiste vga drivers en turbo boost driver?
Dat kan ook de moeite waard zijn.

stappen (behalve stap 2, dat is voor hp) uit de link van de post van Lange Pier al uitgevoerd en wat kwam daar uit?

ik heb die nog niet geprobeerd, omdat ik dacht dat dat helemaal alleen voor hp was.
ik zal het proberen.

Ja ok, hij start nu niet uit zichzelf meer op, maar hoe zorg ik nou dat hij niet oververhit raakt?

mvg casper

ik ga het laten doen denk ik.
bedankt allemaal!
zet status opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan