Processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

yellowpoint

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Hoi,
Ik overweeg een nieuwe laptop aan te schaffen.
Nu heb ik in mijn laptop een intelcore 2 duo T8100 2.1ghz zitten.
Nu ben ik een leek maar kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten wanneer ik een laptop zoek met processoren met minimaal dezelde snelheid of liever nog sneller. Hoe moet ik het trouwens lezen? ik zie wel eens iets van 2.4 ghz, maar is het dan sneller of gaat het niet op omdat er geen 2 duo bij staat? wat betekent het eigenlijk? 2x2.1ghz? Ik weet het niet.
Ik zoek dus een laptop met vergelijkbare of iets snellere processor.

graag zie jullie reacties tegemoet.

met vriendelijke groet,
Paull

Laatst bewerkt:
Waarom wil je een andere laptop kopen?
Wat wil je met de laptop doen?
Wat is je budget?

Hoi,
mijn accu is op het eind van zijn latijn en mijn netsnoer adapter heeft de geest gegeven.Als ik deze kosten optel + de leeftijd(3 of 4 jaar) kan ik misschien beter een andere kopen.

Hallo,

Bij een processor gaat het inderdaad voornamelijk om de snelheid in Ghz,
de meeste laptops hebben al een dual-core processor, dit kan je herkennen aan:
- 2 x X.XX Ghz (beiden)
- Dual-Core (amd)
- Core 2 Duo (intel)
- X2 (bij amd)

en 2,1 Ghz is de snelheid (vergelijk het met auto rijden)
2,1 Ghz = 210 km/uur
2,4 Ghz - 240 km/uur
(als voorbeeld)

Hoe hoger het aantal Ghz hoe sneller je processor zal werken.

daarnaast is werkgeheugen (RAM) ook belangrijk voor het opstarten van applicaties en dergelijken.

Ik hoop je hiermee verder op weg te kunnen helpen

Mvg,

@DoRcO
"Hoe hoger het aantal Ghz hoe sneller je processor zal werken."
niet helemaal waar.

een celeron met 3,00 Ghz. is niet sneller dan bijv. een pentium 4 met 2,80 ghz.
je zit dan ook weer met de cache (hoeveelheid en het level)

@DoRcO
"Hoe hoger het aantal Ghz hoe sneller je processor zal werken."
niet helemaal waar.

een celeron met 3,00 Ghz. is niet sneller dan bijv. een pentium 4 met 2,80 ghz.
je zit dan ook weer met de cache (hoeveelheid en het level)

Ik wist dat er weer een eigenwijze opmerking achteraan zou komen,
echter hierbij spreek ik over een laptop met een normale bij de tijdse dual core processor
het heeft dus geen zin dit te vergelijken met prehistorische processors...
waar wil je tegenwoordig nog een pentium 4 laptop weghalen ??

Bij een processor gaat het inderdaad voornamelijk om de snelheid in Ghz,
de meeste laptops hebben al een dual-core processor, dit kan je herkennen aan:
- 2 x X.XX Ghz (beiden)
- Dual-Core (amd)
- Core 2 Duo (intel)
- X2 (bij amd)

en 2,1 Ghz is de snelheid (vergelijk het met auto rijden)
2,1 Ghz = 210 km/uur
2,4 Ghz - 240 km/uur
(als voorbeeld)

Hoi,
Wat ik mij afvraag is of core 2 duo, 2.1ghz nu betekend dat het 2(van duo en2)x 2.1ghz is of blijft de snelheid hoe dan ook 2.1ghz.Zijn het dus 2 processoren die beiden afzonderlijk 2.1ghz leveren of te samen 2.1ghz ? Dus wat er ook voor, bij en achter staat, als er 2.4ghz ergens staat blijft het 2.4ghz of moet ik het vermenigvuldigen?
Wat betreft de ram, dat begrijp ik. ik heb nu 3gb maar 4gb zal beter zijn. Wat ik nog niet begrijp is wat ik met cache kan en moet.
Geldt hier ook voor hoe groter hoe beter?
Ik wil eigenlijk niets inleveren op de prestaties die ik nu heb.

alvast bedankt

Ik wist dat er weer een eigenwijze opmerking achteraan zou komen,
echter hierbij spreek ik over een laptop met een normale bij de tijdse dual core processor
het heeft dus geen zin dit te vergelijken met prehistorische processors...
waar wil je tegenwoordig nog een pentium 4 laptop weghalen ??

Erhmm.. Het gaat er meer om dat er niet alleen op de factor Ghz word gelet, maar ook de cache van de processor, FSB van de processor (als het geen Ix is), snelheid van het geheugen, en de TPM van de hardeschijf. (Niet te vergeten de chipset)

Het is op het moment niet bepaald makkelijk om een cpu te kopen door alle types die er zijn.

De kloksnelheid in ghz is maar een deel van het verhaal.
De interne microarchitectuur, het aantal kernen, instructieset en cache geheugen zijn net zo belangrijk.
(edit: zoals Probleempjes ook al stelt zie ik nu)

Een intel I3 3ghz. is bv. (een stuk) langzamer dan een I5 van eveneens 3.0 ghz
De kloksnelheid is derhalve alleen een indicatie binnen de range van hetzelfde type processor.

Om de vergelijking met een auto door te trekken dan staat de kloksnelheid m.i. meer voor het aantal toeren dat de motor draait.
Cilinder inhoud, aantal cilinders en versnelling bepalen dan hoe hard de auto uiteindelijk rijdt bij dat toerental.

Bij processoren maakt het ook nog eens uit dat de een meer geschikt is voor een bepaalde taak dan een andere.

Het blad Chip geeft iedere maand een vergelijkingstabel uit voor o.a mobiele processoren.
Daar er zoveel vergelijkingsfactoren zijn is deze niet één op één betrouwbaar, maar het geeft wel een goede indruk.
Online heb ik over mobiele processoren geen goede recente chart kunnen vinden.(wie weet iemand anders wel)
Wel deze uitgebreide. Maar die is wel onoverzichtelijk. Met een beetje bestuderen kom je er wel uit.
Wel je de t8100 inruilen voor laptop met een snellere processor dan zit je met een I3 zeker al goed.

Behalve de processor zijn o.a de grafische chip accuduur, draagbaarheid etc ook erg belangrijk bij een laptop
en dan kom je weer bij de vragen van Mrmusic.

mvg Leo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan