processorgebruik rond de 100%

Status
Niet open voor verdere reacties.

adinatha

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2012
Ik heb een laptop die de laatste tijd moeite heeft om geluid en film af te spelen.
Met de taakbeheer zie ik dat de processorgebruik constant bovenin staat, maximaal.

Ik heb vaak dit probleem bij internet, en krijg ook prestatie waarschuwingen van media player network services oid.

Op advies van een computerzaak moest ik via programma uitvoeren services.msc invoeren en dan bij media player iets op handmatig zetten.
idee was dat media player constant het internet op gaat en dat het daarom zo traag is.
Nu heb ik het gecheckd maar het staat nog steeds op handmatig.

wat kan het nu dan nog zijn. Ik kan wel de fabrieksinstellingen terugzetten maar dat is van 3 jaar geleden en dan ben ik veel spul kwijt wat ik liever niet heb.

Hoi, je zag in de services dat er vanalles geladen wordt.
uiteraard of je daar iets uit kan schakelen is gerelateerd aan of je die service nu ook daadwerkelijk constant nodig hebt als een service op automatisch ingesteld is.
Als een service processen start dmv een programma in plaats van automatisch met opstarten van windows, is het een service die de boel vertraagd als die is gestart, zal die als deze handmatig gestart wordt door een programma, in jou geval de mediaspeler, ook kunnen vertragen, omdat er uiteraard nog wel meer services en processen worden gestart.

Nu zijn er windows op verschillende plekken instellingen te doen met het beheer van processen die worden geladen.
Zoals services in systeembeheer, zo is daar ook systeem configuratie MSCONFIG.
in tabblad opstarten zie je een lijst van wat er aan processen wordt gestart.
Onder Opdracht zie je vaak een locatie met een bestandsnaam die door die regel wordt gestart.
Ook moet je weten of een proces belangrijk ten opzichte van de veiligheid, anders loop je een risico op een andere manier.

Als je eenmaal weet wat een regel doet, kan je als eerste in de instellingen van het bijbehorende programma zoeken of het daar in te stellen is of het programma het proces opstart of niet.
Omdat als je in systeemconfiguratie tabblad opstarten dat uitvinkt terwijl in het programma een eventuele instelling aangevinkt blijft, de kans bestaat dat het toch wordt gestart.

Ook in Internet explorer, als je die zou gebruiken, kan je in menu Extra je invoegtoepassingen beheren.
Invoegtoepassingen starten processen zodra je internet explorer gebruikt, als deze zijn ingeschakeld wanneer een toepassing nodig is om de content van een website te kunnen tonen.

In taakbeheer, klik rechts op de taakbalk en klik op Taakbeheer, kan je zien welke prcessen en services er op dat moment actief zijn.

Bekijk dat alles eens, je kan met bijvoorbeeld google zoeken op procesnamen, om er achter te komen bij welk programma een proces hoort.
en hier kan je ook vragen mocht je iets willen weten :)

Laatst bewerkt:
Succes.
Lees dit topic (klik) eens door, hier staat ook wat info in over services.
En vraag gerust als je iets wil weten, het is niet moeilijk, maar wel veel.

Microsoft heeft trouwens een wat geavanceerdere tool om als taakbeheer te fungeren.
Je ziet er veel uitgebreider wat er allemaal is geladen.
KLIK HIER om de zipmap met process explorer te downloaden
van
http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb896653
De zipmap kan je uitpakken, en je kan het programma gebruiken zonder installeren.

Dan kan je nog beter bekijken welke processen het CPU gebruik verhogen:
2w7e7ns.jpg

Zoals je hier een stukje ziet met geopende plusjes (minnetjes dus) in de boomstructuur welke processen er geladen zijn in explorer.exe

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan