Processornummer op het web (bios)

Status
Niet open voor verdere reacties.

SwampMan

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2002
Een aantal jaren geleden kwam een aantal vooraanstaande chipfabrikanten met het lumineuze idee om het registratienummer van de processor te koppelen aan het IP-nummer of in elk geval mee te sturen met e-mails en zichtbaar te maken bij het surfen. Op die manier zou elke PC, waar dan ook ter wereld, makkelijk te herkennen zijn en zou het internet- en emailverkeer snel en vlekkeloos verlopen. Er stak toen een storm van protest op (terecht) omdat het een grove aantasting van de privacy was. Niet alle fabrikanten deden eraan mee, maar in elk geval wel o.a. Intel. Computerclubs en andere belangenorganisaties van computer- en internetgebruikers riepen wereldwijd hun leden en andere gebruikers op om producten van de bewuste fabrikanten te boycotten als de plannen niet van tafel gingen. Bang voor die dreigende boycot besloten bewuste fabrikanten tenslotte de gebruiker de keuze te laten: het nummer wel of niet op het web gebruiken. Standaard werd het nummer ingeschakeld, maar de leverancier zou het dan op verzoek van de klant uit kunnen schakelen. Daarna werd er weinig meer van dit initiatief vernomen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe PC en informeer dus hier en daar wat rond. Over dat nummer blijkt grote verwarring te bestaan: de een heeft er nog nooit van gehoord, een ander en zegt dat processors en chips helemaal geen nummer hebben, behalve het nummer dat er aan de buitenkant opgeprint is. Weer een ander zegt dat Windows automatisch bij het installeren vraagt of het nummer wel of niet geactiveerd moet worden (wat volgens mij niet waar is want ik heb op mijn oude PC vaak genoeg W XP opnieuw geïnstalleerd). Nog een ander wist te melden dat hij het, als ik dat per se wil, tegen een kleine vergoeding uit kan schakelen, maar bleek er na wat doorvragen geen benul van te hebben hoe je dat nummer tevoorschijn kan halen, dus laat staan hoe je het in- of uit kan schakelen.

Weet hier iemand misschien of je tegenwoordig als gebruiker zelf dat nummer in of uit kan schakelen? Of anders in elk geval zelf kan controleren of wel of niet geactiveerd is? Misschien via Windows XP of met een speciaal (te downloaden) toolprogrammaatje? (In de tijd waarin dat voor het eerst speelde was W XP nog niet op de markt en werkten we met W 98E2, het kan dus zijn dat het in XP ingebouwd is.) Wat ik er wel van weet is dat het in- en uitschakelen via de BIOS moet gebeuren.

:confused:

Je zegt het zelf al!

Wat ik er wel van weet is dat het in- en uitschakelen via de BIOS moet gebeuren.

Ja, maar kan je dat zelf doen?
Via WXP of met een toolprogramma? En kan je controleren of het nummer wel of niet niet geactiveerd is? De bios is immers niet iets om mee te experimenteren.

Maar misschien speelt het bij Pentium 4 geen rol meer.
:8-0:

Met een programma zoals Everest Home Edition, kun je kijken of jou processor nummer wordt weergegeven.
http://www.snapfiles.com/get/everest.html
Hiermee kun je nog veel meer van je computer aan gegevens boven halen.:)

In het programma ga je naar;
Moederbord>CPUID, daar staat dan bijvoorbeeld bij mij:

IA CPU Serienummer Onbekend

Ik vind het verhaal wat je geeft een beetje erg vaag.
Hoe willen ze de serienummer van de processor aan je Ip nummer koppelen.
Ik zit bijvoorbeeld hier met drie verschillende pc's op het internet.
Dat betekend drie verschillende processoren en drie verschillende serienummers op 1 IP nummer.:8-0:
Daarnaast gaan er hier ook nog eens PC's van andere op het internet.

Het serienummer moet je inderdaad uitschakelen in het Bios.
Het verschilt per Bios, waar het kan en of het kan.

Laatst bewerkt:
Het verhaal is misschien vaag, maar het is alles wat ik er van weet en ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk weer te geven. Hoe ze het technisch op wilden lossen weet ik niet.

Maar als je nu een e-mail verstuurt, kan de ontvanger bij in dat bericht een aantal gegevens zien, waaronder je IP-nummer en vaak ook de naam van je PC. Die naam is de naam die je zelf aan je PC moet geven als je Windows installeert. (Waarom die naam de ene keer wel wordt meegestuurd en de andere keer niet, weet ik niet, maar misschien is dat afhankelijk van de provider.) Misschien was het de bedoeling dat het chipnummer aan die naam gekoppeld zou worden? Die naam kan je zelf kiezen en later ook weer veranderen. Bovendien kan je er vanuit gaan dat die naam niet uniek in de wereld is. Een chipnummer kan je niet veranderen en elk nummer is uniek in de wereld. Ik kan me voorstellen dat daar die gebruikers- en consumentenorganisaties bezwaar tegen hadden. Misschien kan je het vergelijken met dat veel mensen geen bezwaar hebben tegen het maken van vingerafdrukken, maar wel tegen het afnemen van DNA-materiaal. Bij een breedband verbinding is je IP-nummer meestal ook vast, maar dat is toch minder aan je PC verbonden dan het chipnummer.

Een van de redenen voor het invoeren van dat systeem was een dreigend tekort aan IP-nummers. Door die het chipnummer aan het IP-nummer te koppelen zou je een oneindig aantal nummers krijgen. Maar inmiddels schijnt er een nieuw IP-protocol te zijn ontwikkeld dat geleidelijk aan wordt ingevoerd, dus het zou kunnen dat dat idee met die chipnummers inmiddels geheel is losgelaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan