Processorsnelheid te laag?

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Besturingssysteem
Win11
Hallo,
De processor die in mijn vaders pc zit (AMD X2-220 processor van 2,8 ghz ) heeft slechts een frequentie van 800 mhz ...
Waar kan ik deze (in het bios?) zodanig instellen dat ie gewoon op 2,8 ghz draait? (of iets langzamer)
Rest van het systeem is een Asrock N68-S3-UCC moederbord met 2 GB Ram.

Whittey

Eerst nog wat vragen:
- Is dit een zelf gebouwde computer?
- Waar heb je de snelheid in afgelezen?
* In het BIOS? Dan de standaard waarden van het BIOS herstellen, kan te maken hebben dan met veranderingen aan de multiplier etc.

De frequentie kan ook te maken hebben met een instelling in het BIOS dat Speedstep heet. Deze technologie verlaagt de CPU snelheid op het moment dat de computer dit niet nodig heeft. Het werkt vaak wel erg goed, maar soms krijgen mensen er problemen mee dat de computer trager reageert en dan moet je hem uitzetten.

Deze pc hebben we kant-en-klaar gekocht, snelheid afgelezen met het programma HWinfo64, speedstep staat er volgens mij niet bij, wel Cool en Quiet ...
de pc is momenteel rete-traag ...

cool and quiet is een ingebouwde contoller voor de fan snelheden.

Ik kan het volgende bedenken wat er aan de hand kan zijn:
- BIOS is onlangs geflashed en is verkeerd gegaan
- BIOS instellingen aangepast, zet naar standaard waarden
- Defecte CPU
- Temperatuur?
- Chipset driver niet of niet goed geinstalleerd
- Softwarematige veranderingen aan de core snelheden
- virus
- Software die ervoor zorgt dat de cpu op een rare manier belast wordt

Of de software leest de waarden verkeerd.

Uhm, belast de computer eens met bijvoorbeeld prime95 en kijk dan nog eens wat de snelheid is ;) Als je cool&quiet aan hebt staan, dan klokt de processor zich terug wanneer deze niet belast wordt....

Als je cool&quiet aan hebt staan, dan klokt de processor zich terug wanneer deze niet belast wordt....

Is dat nou echt zo? Weer wat geleerd dan.
Dacht dat het echt te maken had met de fan snelheid.

thanks! excuse me for giving the wrong information, ofwel...wat ik eerder zei is dus niet waar.

We kunnen niet alles weten en leren steeds van elkaar.:)

Ik zit niet in de wedstrijd commissie, dus ik krijg de antwoorden niet binnen.;)

Hartelijk dank voor de hulp, Cool & Quiet gaat nu maar es uit .. en gelijk ff kijken/horen wat de cpu-fan doet ..

Waarom zou je het uit zetten? Dan gebruik je voor niets extra stroom en gaan je ventilatoren harder draaien wanneer de pc niets aan het doen is/uit zijn neus aan het vreten is. Als de kracht nodig is, dan wordt deze automatisch gebruikt, merk jij helemaal niets van qua snelheid ;)

O? pc is anders retetraag terwijl dit eerst niet zo was, zeker het opstarten ..
Er is verder weinig tot geen software geinstalleerd op de updates na...
Heb verder met verschillende programma's (MBAM, CCleaner, IObit) gekeken of er geen rommel aanwezig was, in geen enkel geval

Wedden dat je pc er niet sneller van gaat opstarten?

hmm, daarvoor had er een SSD in gemoeten.
Voor wat betreft Prime 95: Nog nooit eerder geprobeerd, ik zal het toch es proberen, hartelijk dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan