• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Product.als bestaat niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kans23

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2024
Goedemiddag!

Ik heb een uitdaging die voor een excel-goeroe hopelijk op te lossen is:)

1704466905850.png
Een versimpelde weergave van wat het resultaat moet zijn. Waarbij de kolom 'uitkomst' nu handmatig is berekend.

Kolom A geeft een score aan, die in kolom B wordt gerangschikt met Rang.Gelijk. Kolom C en D bevatten twee mogelijke uitkomsten uitgedrukt in percentages.
In Kolom E wil ik dat er op basis van de rangschikking een keuze wordt gemaakt voor Kolom C of D en dat vervolgens alle getallen worden vermenigvuldigd.

BV. In Kolom E2 moet een vermenigvuldiging komen van alle percentages uit Kolom C die 'Rank' 8 of lager hebben (C2*C3*C5*C6*C7*C8*C9*C10) om vervolgens door te gaan met de percentages uit Kolom D met een 'Rank' hoger dan 8 (D4 en D11). In het bijgevoegde bestand staat daar nu de gesimplificeerde berekening (C2*C3*C5*C6*C7*C8*C9*C10*D4*D11) met als uitkomst 96,11%. Dat zie ik natuurlijk liever geautomatiseerd. Belangrijk daarbij is dat er ook naar de Rank verwezen wordt (Dus <=B2 ipv <=8), aangezien de werkelijke Dataset vele malen groter is.

Ik heb recentelijk geleerd te werken met SOM.ALS en GEMIDDELDE.ALS en ik ging ervan uit dat er ook iets als PRODUCT.ALS zou bestaan, maar dat lijkt niet zo te zijn. Dus kom ik hier voorlopig niet uit op een voor mij begrijpelijke manier:) Alle hulp wordt dan ook zeeeer gewaardeerd.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie en oplossing.
Ik heb nu alleen geen flauw idee wat je hebt gedaan en hoe, dus kan ik het zelf niet toepassen in een bestand dat groter is.

Zou je iets meer info kunnen geven? Of me een richting op kunnen duwen waar ik iets aan heb?

Ja hoor! Ik moet dan aannemen dat noch vba noch udf (user defined function) jou bekend zijn?
Klik eens Alt-F11, dan kom je in de vba-editor terecht. In module 1 vind je vervolgens een functie die ik zomaar 'mvh' heb genoemd.
Probeer die misschien eens te ontleden.
Trouwens zal die zonder enige verdere ingreep ook werken met grotere lijsten.
Succes !

Of zonder vba

PHP:
=PRODUCT(IF($B$2:$B$11<=B2;$C$2:$C$11;$D$2:$D$11))

Voor office 365 alles in ene

PHP:
=LET(z;B2:B11;MAP(z;LAMBDA(a;PRODUCT(IF(z<=a;C2:C11;D2:D11)))))

Laatst bewerkt:
Ah Thanks Allemaal!!
Die formule van JEC. werkt perfect. Het werkelijke bestand heeft 33 kolommen van 'x', 'Rank' en %P. Dus ik hoopte op/verwachte een formule die ikzelf door kon trekken. Dat gaat me lukken nu.

Dat gezegd hebbende lijkt het me een mooie stap om me eens te gaan verdiepen in VBA en UDC's.

Super dat dit forum bestaat en mensen zo snel bereid zijn te helpen. Nogmaals, ontzettend bedankt allemaal.

Hi,

Als ik toch nog heel even jullie hulp mag inroepen...

Ik heb nu de volgende formule:

=PRODUCT(ALS(BS$2:BS$609>FP3;$BQ$2:$BQ$609))

Deze retourneert het product van Kolom BS als de waarde groter is dan de waarde in Cel FP3.
Hoe zorg ik er nou voor dat hetzelfde gebeurt, maar dan met de waarde groter dan FP3 EN kleiner dan de waarde in cel FB4

Ik heb al een tijd met de EN-functie gerommeld, maar hij blijft als waarde '0' geven.

Zo wellicht?
Code:
=PRODUCT(ALS((BS$2:BS$609>FP3)*(BS$2:BS$609<FB4);$BQ$2:$BQ$609))

Thanks voor het meedenken, maar nee. Het blijft 0.

Ik heb een voorbeeldje gemaakt, misschien helpt dat:)

Bijlagen

Voor je voorbeeld:
Code:
=PRODUCT(ALS((B$2:B$25>E4)*(B$2:B$25<E3);A$2:A$25))
Opmerking: in A1 en B1 staan geen getallen maar tekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan