productnummer verhuizen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Straatman

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2007
In 2003 heb ik een desktop computer gekocht van HP, maar die gebruik ik nu niet meer aangezien ik er linux ubuntu (XP is er helemaal vanaf) op heb en toch stof staat te happen in de kast.

Nu wilde ik de Windows XP Home Edition van de oude HP overzetten op mijn ACER Aspire 5720. Aangezien ik heb betaald voor de Product Nummer van windows, neem ik aan dat ik met deze gewoon XP home op mijn laptop kan installeren (Officieel geldig).
Maar nu ben ik net klaar met installeren, en hij accepteerd de Productnummer niet.
Ik heb al geprobeerd om via telefoon windows te activeren, maar dat was ook niet succesvol.

waar moet ik nu heen gaan om mijn serienummer te activeren? Het is toch wel mogelijk om windows te "verhuizen" naar een andere computer? Ik heb inmiddels betaald voor de productnummer.

iemand een idee?
MVG
Mark

Zal niet eenvoudig gaan, het productnummer is bij je oude systeem geleverd en zal niet geldig zijn op een ander systeem.

dus in principe: als de computer helemaal kapot gaat, raak ik mijn licentie ook kwijt van windows?

Het is toch hetzelfde als een normaal programma? als je ervoor betaald hebt kan je ermee doen wat je wilt (binnen de voorwaarden). Maar als ik die licentie niet meer kan gebruiken op dat systeem, dan heb ik toch nog wel recht op de licentie op een ander systeem?

Mark,

Er was blijkbaar een OEM licentie bij die HP pc meegeleverd. Die geldt inderdaad alleen voor die computer. Die kun je dus niet overzetten. Als je een Windowsversie wilt die je op iedere willekeurige PC kunt installeren, dan moet je een - duurdere - retailversie kopen. Ik denk dat een retail XP versie nu bijna niet meer nieuw te krijgen is.
Een OEM licentie is dus zeer beperkt.Je koopt alleen maar het recht om de software op die ene pc te gebruiken. Dat is ook de kern van softwarelicenties: je koopt niet de software zelf, maar alleen een gebruiksrecht in een min of meer beperkte vorm.

Bjor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan