• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Productomschrijving automatisch invullen bij invoer productcode

Status
Niet open voor verdere reacties.

herrfotograf

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag voor de excelgebruikers onder ons. Ik wil gaan werken met een factuur welke na het invullen van een productnummer (in kolom A) automatisch in kolom B de productomschrijving zet. De gegevens uit kolom B wil ik in een rij cellen op een ander tabblad plaatsen.

Nu ben ik aan de slag gegaan met de ALS functie. Dit werkt opzicht prima maar helaas zijn er veel te veel verschillende productnummers. Hoe kan ik dit efficiënt oplossen?

Alvast bedankt!

Hallo herrfotograf,

Dat moet je volgens mij met VERT.ZOEKEN doen.

=VERT.ZOEKEN(D4;'Code-07'!$A$2:$B$32;2)
Code-07 is het bladnaam bij mij.

Suc6,
Wim

Laatst bewerkt:
Ik heb m niet helemaal helder hoe ik dat op deze manier kan doen..

Stel op blad 2 heb ik een 'brondocument met alle data' zoals dit:

Kolom A productcode:
1001
1002
1003
1004

kolom B de omschrijving:
Papier
Envelop
Stempel
Print lint

Blad 1 is mijn factuur. Hier kan ik in kolom A de code intikken en dan komt de omschrijving van deze code in kolom B te staan.

Selecteer de cel in kolom B naast de cel in kolom A waar je de code intypt. Druk op = en typ VERT.ZOEKEN(A1; dan klik je op de tab van blad2. Selecteer de klommen met gegevens (A en B) voor zover je die nodig hebt
De formule ziet er dan zo uit: =VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!;A1:B100; achter de laatste puntkomma typ je dan 2;0)
De volledige formule:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!;A1:B100;2;0)

Ik heb het door!
nu heb ik alleen nog een lelijke fout #N/B wanneer de code niet in de lijst staat of kolom A leeg blijft. Hoe kan ik die weg poetsen?

herrfotograf

vragen mbt. VERT.ZOEKEN worden hier meermaals gesteld, meerdere keren per dag soms. Ook jouw laatste vraag over die foutmelding is al tig keren behandeld geweest. Graag eerst de zoekfunctie gebruiken aub.

Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A1:B100;2;0));"";VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A1:B100;2;0))

NB
Met wigi eens dat er ook en prima zoekfunctie is op het forum.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik het inmiddels ook mee eens.

Ik heb inmiddels de volgende code gemaakt. Mijn vraag aan jullie, is dit een efficiente manier of kan het beter:

=ALS(ISLEEG(A10);"";ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A10;Blad2!$A$2:$B$11;2));"ongeldige code";VERT.ZOEKEN(A10;Blad2!$A$2:$B$11;2)))

Als A10 leeg is blijft B10 ook leeg. Is A10 niet leeg dan gaan we zoeken. Komt de code voor in Blad2A dan krijgt B10 de omschrijving. Komt de code niet voor dan krijgt B10 "ongeldige code"

Aangezien dit stuk 2 berekend wordt, kan het beter in een (verborgen) kolom gezet worden:

VERT.ZOEKEN(A10;Blad2!$A$2:$B$11;2)

En verwijs dan 2 keer naar die cel. Zo moet de berekening van de VERT.ZOEKEN maar 1 keer gedaan worden door Excel.

Dit is natuurlijk enkel nuttig als je enkele honderden/duizenden VERT.ZOEKEN formules hebt. Anders maakt het niet zoveel uit.

Wigi

het gaat om 10 tallen dus wellicht is dat de moeite waard.

Helaas merk ik dat ik er nog niet ben want:
Als HORIZ.ZOEKEN zoekwaarde niet kan vinden, en benaderen WAAR is, gebruikt de functie de grootste waarde die kleiner is dan zoekwaarde.

een waarde die hoger is dan via horizontaal zoeken gevonden kwan worden wordt nu weergegeven als de hoogste waarde in de lijst :(

HORIZ.ZOEKEN? VERT.ZOEKEN zeker.

Zet benaderen op ONWAAR.

juist, dat bedoelde ik.

bij onwaar kreeg ik weer een #N/B fout. Gelukkig heb ik deze zelf op kunnen lossen, moest 2x onwaar gebruiken natuurlijk.

tnx wigi!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan