Prog. wat een bootsector naar de HDD kan schrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

wanderer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Hi all,

Ik ben op zoek naar een freeware programma,dat in staat is een bootsector op een hardeschijf te schrijven.
Het is niet de bedoeling,dat het programma een "backup bootsector" die op de schijf staat,of een eerder opgeslagen bootsector terugzet,maar een bootsector gebruikt die in het programma zelf zit.

Alvast dank.

Wat voor een "bootsector", de schijf heeft een bootsector die gemaakt wordt bij het formateren, hiet staat de FAT of MTF, die kun je niet "zomaar" overschrijven.

Je hebt ook bootsector images, die een virtuele bootsector maken, eigenlijk een file, b.v. de bootsector.dos, voor het opstarten uit een NT mbr, van een dos versie, zoals 98.

Die worden ook gebruikt in Linux, voor het opstarten uit een Linux mbr, van een NT of dos systeem.

Al met al, snap ik niet wat je wilt.

Achterliggend idee is het volgende.

Laatste tijd lees ik,op verschillende forums,steeds vaker over problemen met de HDD.
Met name de melding,dat de HDD geformatteerd dient te worden als men de HDD wil benaderen.Meestal na een crash o.i.d.

Met het programma "Testdisk",is dan soms te zien dat de bootsector is beschadigd,welke je dan middels de "backup bootsector" kunt repareren.
Maar soms is ook die "backup bootsector" verdwenen of beschadigd en dan heb je een tool als b.v. "Partition Table Doctor" nodig om iets te kunnen repareren,of om een nieuwe bootsector te laten schrijven.

Als er een dergelijke tool ook in freeware te vinden is,dan is het wat makkelijker om iemand te kunnen helpen.

Greetz

huh.gif

Windows? Vanaf 2000 is er de recovery console met;

Fixboot

fixmbr

en vanaf xp de

bootcfg erbij..

gratis.

Achterliggend idee is het volgende.

Laatste tijd lees ik,op verschillende forums,steeds vaker over problemen met de HDD.
Met name de melding,dat de HDD geformatteerd dient te worden als men de HDD wil benaderen.Meestal na een crash o.i.d.

Met het programma "Testdisk",is dan soms te zien dat de bootsector is beschadigd,welke je dan middels de "backup bootsector" kunt repareren.
Maar soms is ook die "backup bootsector" verdwenen of beschadigd en dan heb je een tool als b.v. "Partition Table Doctor" nodig om iets te kunnen repareren,of om een nieuwe bootsector te laten schrijven.

Als er een dergelijke tool ook in freeware te vinden is,dan is het wat makkelijker om iemand te kunnen helpen.

Greetz

In TestDisk zit ook de mogelijkheid, om de MTF of FAT te herstellen, indien deze nog reparabel is, dat is wat de bootsector doet, de verwijzing van de schijf geometrie, i.c.m. met de partitietabel.

PS,
Heb net even met Partiton Table Doctor gestoeid, maar bewust ingevoerde informatie met PTedit, van Partition Magic, kon dit progje niet repareren, waarbij TestDisk gelijk zag, waar het probleem was, en ook Acronis Disk Director kon het herstellen, PTD valt voor mij, door de mand.

Laatst bewerkt:
Dank voor je moeite Lange Pier :thumb:
In TestDisk zit ook de mogelijkheid, om de MTF of FAT te herstellen, indien deze nog reparabel is, dat is wat de bootsector doet, de verwijzing van de schijf geometrie, i.c.m. met de partitietabel.
Maar wat nu als zowel de bootsector,als de backup bootsector beschadigd of zelfs verdwenen is?

@ZipPe

Van fixmbr heb ik het idee,dat er dan gebruik wordt gemaakt van de backup bootsector,correct me if i'm wrong.

Wat Fixboot en bootcfg nog kunnen bij het ontbreken van,zowel de bootsector als de backup bootsector heb ik nog geen idee.
Misschien kun je mij ermee op weg helpen?

Greetz

De mbr is informatie over de schijf, aantal koppen, sectoren, partities etc, de bootsector bevat info over alleen die partitie, het gebruikte bestandssyteem, clustergroote, start en eind sector en de mtf of fat, als je die laatste tabellen kunt herstellen, kun je ook de bootsector herstellen, met die info.

De mbr is informatie over de schijf, aantal koppen, sectoren, partities etc, de bootsector bevat info over alleen die partitie, het gebruikte bestandssyteem, clustergroote, start en eind sector en de mtf of fat, als je die laatste tabellen kunt herstellen, kun je ook de bootsector herstellen, met die info.
Best ingewikkeld allemaal moet ik zeggen.Dus als ik het goed begrepen heb,eerst de MFT of FAT proberen te repareren,om daarna de MBR te kunnen doen?

Nee, de fat of mft heeft op zich niet veel te maken met de mbr, alleen indirekt, die hebben alles te maken met de partition boot sector, eerst wordt de info van de mbr uitgelezen, daarna van die bootsectors, dat is weer afhankelijk van het aantal partities.

Hier heb ik een site gevonden, waar redelijk veel info erover staat, misschien heb je er wat aan.

De mbr geeft info over de indeling en gebruikte bestandssystemen op de schijf, de partitiebootsector, over de groote van de sectors, en de partitietabel en het type, dus de lijst van sectors, waar de bestanden staan.

@Lange Pier

Wat vindt je hier van?
Kijk, als je de MBR vervangt door het commando FIXMBR, dan overschrijf je de MBR én staat daardoor de originele info over de partitie en haar inhoud er niet meer.

Run TestDisk and in the Advanced menu, select your NTFS partition and choose "Repair MFT
Dit leidt niet tot gegevens verlies! Alles blijft staan.

http://www.tipwereld.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=31066&sid=f42b081895c18629eb81a66a5e3ee0b2

Nog even dat 1ste commando, bij de opdrachtprompt van de Herstelconsôle van de XP installatie CD uit te voeren (vanwege NTFS):
- fdisk /mbr ====> Herstelt de MBR van de Boot schijf met Windows erop.

- fdisk /cmbr 2 ==> Herstelt de MBR van een 2de HDD.

Ik dacht dat fdisk niet werkt vanuit de herstelconsole?

Laatst bewerkt:
Kul:) , een NT mbr, wordt hersteld door die optie, fixmbr, dan wordt de reserve teruggezet, met fdisk wordt er een nieuwe geschreven, dan is wel die info weg, uit een dos systeem een NT mbr schrijven, gaat alleen weer met de installatie.

Nog meer leesvoer.

Ps, en fixmbr voor de 2e harddisk geef je aan door de eerste partitie/schijfletter op te geven, die cmbr2 komt niet van de Microsoft Fdisk, maar van de Linux/ Unix Fdisk, met de dos Fdisk, ga je eerst naar die schijf.

Laatst bewerkt:
Nog bedankt voor het "leesvoer" :thumb:
PS,
Heb net even met Partiton Table Doctor gestoeid, maar bewust ingevoerde informatie met PTedit, van Partition Magic, kon dit progje niet repareren, waarbij TestDisk gelijk zag, waar het probleem was, en ook Acronis Disk Director kon het herstellen, PTD valt voor mij, door de mand.
Wil je misschien nog even aangeven,wat je met PTedit gewijzigd had waardoor PTD dit niet kon repareren?

Alvast dank,greetz.

Als ik die van 1 verander in b.v. 12,kan ik de partitie nog steeds benaderen :confused:

wat moet ik hier verder mee?
Je moet niets ;)
Ik was,door bovenstaande opmerking,nieuwsgierig geworden naar wat je precies gedaan had en wat voor melding dit teweeg bracht,that's all.

Overigens,bij mij constateerde PTD de fout en repareerde het vervolgens,dus mijn vertrouwen in PTD is groeiende :)

In elk geval bedankt voor alle moeite :thumb:

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan