Programma alleen als administrator te openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rokil

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Goedemiddag,

Ik heb een oude(re) Windows 10 pc voor mijn zoon voor school en zelf heb ik een Windows 11 pc. Op beide systemen staat een programma dat de videokaart aanstuurt en dus ook de ventilator om te koelen. Zonder deze programma's werken de ventilatoren echt niet en worden de videokaarten erg warm.
Alles werkte tot kort geleden goed op de Windows 11 pc, maar sinds ik, voor de veiligheid, een apart gebruikersaccount heb aangemaakt, start het programma niet meer automatisch op en moet ik telkens het administrator wachtwoord invoeren. Op de Windows 10 pc was dit ook al zo, omdat mijn zoon ook alleen een gebruikersaccount heeft. Daarvoor moet ik iedere keer het administrator wachtwoord bij hem invoeren.
Ik heb beide programma's in de map opstarten gezet. Voor snelkoppelingen en de programma's zelf heb ik via eigenschappen-beveiliging-gebruikers het gebruikersaccount waarmee wordt aangemeld alle machtigingen verleend. Toch starten de programma's niet automatisch op en moet ik iedere keer, als ik het programma zelf aanklik, het administrator wachtwoord invullen.
Is dit op een andere manier op te lossen?

Een vreemd verhaal, ventilatoren horen altijd te draaien ongeacht of hier een programma voor is. Er bestaan wel programma's maar die zijn bedoelt voor het tweaken van de koeling (dus fan langzamer bij weinig vergende programma's en in de hoogste stand bij spellen, in dit soort programma's kun je dus aangeven bij welk spel de fan snel moet gaan draaien, maar zonder dat zou het ook moeten werken, dan wordt het hardwarematig geregeld)
Als het bij beide videokaarten is, dan zouden dat ook dezelfde kaarten moeten zijn (of op z'n minst van dezelfde fabrikant)
Dus help ons uit de droom en vertel van beide videokaarten het merk en type en welk programma je gebruikt om de fans dan aan te sturen.

Probeer deze eens:
Open User Accounts using [Windows] + [R] and “netplwiz”. Uncheck the box beside “Users must enter a user name and password to use this computer”.

. Zonder deze programma's werken de ventilatoren echt niet en worden de videokaarten erg warm.
Om welke hardware en software gaat het exact?
Graag met naam type of versie en een weblink naar beiden.
Wellicht helpt dit, want het is nu alleen maar een ervaringsverhaal.

De Windows 10 pc heeft een Intel i7 2600k processor, 4x4Gb DDR3 1333 geheugen, Gainward GTX1660 Super Ghost OC videokaart en een Samsung Evo 850 SSD.
De Windows 11 pc heeft een AMD Ryzen Threadripper 2950X processor, 2x16Gb DDR4 3200 geheugen, EVGA GTX1070 SC Gaming videokaart en een Samsung NVMe 980 ssd.

De windows 10 pc wordt meestal gebruikt voor school en werkt dan goed. Heel af en toe wordt er wel eens een game op gespeeld en dat gaat 5 minuten goed, waarna het beeld gaat 'vastlopen' en het spel erg langzaam raakt. Als het spel gespeeld wordt via het administrator account blijft het spel wel goed 'speelbaar' en is te horen dat de ventilatoren van de videokaart extra hard gaan draaien. Het programma Expertool 2 van Gainward wordt dan ook standaard geladen in het administrator account en zorgt ervoor dat de videokaart niet te heet raakt. Als ik dit programma wil opstarten in het gewone gebruikersaccount moet ik dus apart het administrator wachtwoord invoeren. Als ik dat doe, blijft het spel wel gewoon speelbaar. Op zich geen probleem, alleen zou het dus makkelijker zijn als dit programma ook standaard mee zou opstarten zonder administrator wachtwoord.
De windows 11 pc heeft ook waterkoeling met een aparte led die de temperatuur aangeeft van de videokaart. Wanneer het programma EVGA Precision X1 opstart, zorgt deze ervoor dat de ventilatoren van de videokaart harder gaan werken als deze te heet raakt. Zonder dit programma werken deze niet en zie ik aan de led van de waterkoeling dat de kaart te warm raakt. Dit gebeurt alleen als ik bijvoorbeeld vakantie-video's bewerk met Pinnacle bijvoorbeeld. Ook hier loopt het programma redelijk vast/traag als de kaart te warm wordt. De waterkoeling is alleen voor de processor en dus niet voor de videokaart. Als ik handmatig het EVGA opstart en het administrator wachtwoord invoer, kan ik probleemloos verder werken zonder ergens last van te hebben, behalve het geluid van de videokaart ventilatoren.
Bij beide pc's staan de videokaart programma's in 'opstarten', maar worden dus niet automatisch opgestart.

Mogelijk kun je met/onder Taakplanner meer opties/parameters/triggers invoeren?

Ik heb geprobeerd met taakplanner iets toe te voegen, maar krijg dan bij het opslaan van de taak de melding dat het gebruikersaccount niet gemachtigd is om de taak te maken. Kun je me een voorbeeld geven hoe ik zo'n taak zou moeten aanmaken?

Edit : ik heb in het administrator account een taak aangemaakt met de instelling bij het opstarten voor alle gebruikers, maar dit maakt niets uit.

Laatst bewerkt:
Vreemd verhaal.
Maar goed heb je het programma geïnstalleerd als administrator en daarbij wel aangegeven dat het voor iedereen beschikbaar moet zijn?
Anders het programma installeren vanuit het niet administrator account, dan zou het daar beschikbaar moeten zijn (en voor de admin altijd)

Ik heb het programma eerst verwijderd op beide accounts (gebruiker en administrator). Daarna de pc uitgeschakeld, stroom eraf en na 2 minuten weer opgestart. Daarna vanuit het gebruikersaccount opnieuw geïnstalleerd, maar dit kon alleen door het administrator wachtwoord in te geven. In het programma aangegeven dat het samen met windows opgestart moet worden, maar helaas. Er is wel iets gewijzigd schijnbaar, want nu ging bij een videokaart-temperatuur van ongeveer 60 graden toch heel zachtjes een ventilator meedraaien en werd het niet warmer dan 65 graden. Hiervoor werd het zonder het EVGA programma 75+ graden en werkte het allemaal niet lekker meer. Met het EVGA programma ingeschakeld komt de temperatuur eigenlijk niet boven de 40 graden.

Helaas kan ik niet verder helpen.

Zitten hier nog bruikbare alternatieven voor die Expertool 2 ?
https://alternativeto.net/software/expertool/
Mss helpen die je van je problemen af.
Kan zijn dat no steeds admin rechten nodig zijn, directe toegang tot hardware kan iets onveiligs zijn en als er dan geen verschil gemaakt wordt tussen een CPU en een ventilator.... dan helpt dit ook niet.

Of:Kijk eens of het mogelijk is alleen zo'n programma meer rechten te geven? Maar formeel is dat wel een zwakke schakel in je PC.

Helaas, andere programma's werken hetzelfde : ook hier alleen met administrator wachtwoord.
Hoe zou ik het programma meer rechten kunnen geven? Ik heb nu bij de eigenschappen van zowel de snelkoppeling als het programma zelf via eigenschappen - beveiliging alle machtigingen aangezet voor het gebruikersaccount, maar dit helpt dus niet.

Helaas, niks werkend gekregen. Als oplossing maar weer de gewone gebruikersaccounts administrator rechten gegeven zodat alles weer werkt zoals het moet.
Toch vreemd dat Microsoft hier geen eenvoudige oplossing voor heeft, want ik had juist aparte administrator accounts aangemaakt i.v.m. extra veiligheid....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan