programma maken waarin ik al mijn apparatuur kan zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kerkrade

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2011
Berichten
163
Hallo,

Ik ben DJ en wil een programma maken waarin ik al mijn apparatuur (en accesoires) kan zien en ik aan de rechterkant kan kiezen om het geselecteerde (apparatuur of accesoire) de status te veranderen. Er zijn 4 statussen. 1 in opslag 2 gereserveerd 3 verhuurd 4 in gebruik (verhuur en eigen gebruik). Bij status 2,3 & 4 zou ik een popup willen zien waar ik een omschrijving, datum van wanneer tot wanneer, adres (indien mogelijk) en wie (naam klant). Bij 3 graag nog extra de prijs voor het verhuur en bij 4 graag de keuze tussen eigen gebruik en uitleen. Is dit haalbaar en zo ja wie kan me beetje op weg helpen?
 
Ik denk dat je zoiets wel kunt maken in Visual Basic, hier een handleiding om je een beetje in te leiden in visual basic: klik
(dit kan je dan koppelen aan een excel database, waarin dus al je reserveringen e.d. komen te staan)
 
Ik wou het ook in VB maken. Maar hoe moet ik het koppelen aan een excel database of is een .ini bestand beter? En vbvoorbeelden.be doet het niet. Alleen als er /index achter staat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het hangt er helemaal vanaf wat jij zelf prettiger vindt werken. Persoonlijk maak ik altijd zelf een eigen opslag systeem, wat dan ook per project verschilt. Vind ik gewoon het prettigst werken. Dan weet je ook helemaal hoe het in elkaar zit. Maar het maken ervan duurt dan natuurlijk wel wat langer. Ook heb je grotere kans op fouten, omdat je de eerste bent die het test. Maar de fouten die er dan nog in zitten, kan je vaak zelf makkelijker oplossen.

Ini bestanden zijn er eigenlijk voor bedoeld om instellingen op te slaan, en databases (of excel bestanden) meer voor gegevens. Maar uiteindelijk kan je het allebei ongeveer hetzelfde gebruiken.
Als ik jou was, zou ik (in dit geval) dan voor een database gaan, omdat die er beter op gemaakt zijn voor grote hoeveelheden gegevens.

Verder is het een haalbaar project, mits je er genoeg tijd in steekt. Bij dingen die dan alsnog niet lukken, kan je natuurlijk altijd nog hier terecht :)

MartinJM

PS: Bij mij doet voorbeelden.be het gewoon, ook zonden /index erachter...
 
Vraag zegt niets over je probleem. Probeer de volgende keer een duidelijke titel te verzinnen. Titel aangepast. Bovendien is het niet nodig om wanneer je direct na een reactie reageert het voorgaande bericht te quoten.
 
Ik heb er even snel doorheen gescrolled, en het zag er wel ok uit. Bedenk je alleen wel dat de computers die dit programma moeten gaan gebruiken ook de goede SQL-server moeten hebben.

Daarom maak ik meestal mijn eigen opslag methodes, dan heb je dat soort dingen allemaal niet. Dan is het .NET Framework genoeg ;)

MartinJM

[edit]
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit databases heb gebruikt in projecten. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik vond het toen nog niet echt handig, dus mijn menig is wel een beetje eenzijdig...
[/edit]
 
Ik bedenk eerst hoe ik het het makkelijkst kan opslaan. Meestal kom ik dan op zoiets uit:
Code:
ID;Naam;Status;EindDatum
Met eventueel nog meer gegevens. Iedere keer met een ";" (puntkomma) ertussen. Later kan je dan alles uitlezen en splitten, waardoor je alle gegevens op een rijtje hebt.

Maar als je het programma alleen voor jezelf maakt, of de publisher van vb gebruikt, dan kan je (volgens mij) net zo goed gewoon een SQL-database gebruiken. Ik kan me voorstellen dat dat makkelijker is, en zelf heb je de benodigde andere software al. Als je de publisher gebruikt, dan wordt er gecontroleerd of de juiste software wel is geïnstalleerd bij installatie van jouw software. Daar hoef je je dan ook geen zorgen meer over te maken (ik kan me vergissen).

Zo kan je het ook doen met ini bestanden, maar ik vind dat daar dan nog een paar opties in missen, die ik dan alsnog zelf zou schrijven. Dan vind ik het toch prettiger om alles zelf te schrijven.

Als je nog niet zo heel veel ervaring hebt, dan is het denk ik het makkelijkst om voor SQL-databases te gaan. Daarvoor zijn er genoeg tuts te vinden, en het kost hoogstwaarschijnlijk minder tijd dan je eigen methode schrijven.

MartinJM
 
Ok, de database van SQL gaan we dus voor. Nu een vraag:
- Kan ik de verschillende rijen in mijn form in een tabel gooien?
Het antwoord is ja, maar ik weet niet of deze geschikt is voor mijn functies.
Want kan hij bijvoorbeeld als ik een rij heb aangeklikt dat ik via een knop de status kan aanpassen en kan ik het voor mezelf ook maken dat ik objecten kan toevoegen/verwijderen/aanpassen en dat het de volgende keer ook weer erbij staat? Kan ik deze ook gebruiken zodat de uitlijning goed is zonder telkens te hoefen aan te passen? (Dan heb ik het over de rijen) Misschien wordt het met het plaatje wat duidelijker
Voorbeeld.JPG
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan