Programma's gaan plotseling 100% cpu gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

the_dannyboy

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2002
Berichten
968
Hey allemaal!

Naar enige tijd afwezig te zijn geweest ben ik maar weer es teruggekomen naar het forum met wederom een vaag probleem. :rolleyes:

Het probleem is als volgt: Ik ben gewoon rustig aan het werken en ineens gaat een van de programma's die ik open heb staan 100% van m'n cpu trekken. Wanneer ik dit programma afsluit (ctrl+alt+del) krijg ik niet het welbekende "XP-error report verzenden" venster te zien. Ieder ander programma dat ik vervolgens probeer te laden gaat ook 100% van m'n cpu verbruiken...Ik heb dan dus geen andere keus dan m'n hele pc te rebooten.

Eerst gebeurde dit misschien 1x in de zoveel weken, maar tegenwoordig gebeurt het vaak wel 2x per uur! :(

Ik heb al een virus en spyware scan gedraaid, maar helemaal niks gevonden...

Wie o wie kan mij helpen??
 
Hey allemaal!

Naar enige tijd afwezig te zijn geweest ben ik maar weer es teruggekomen naar het forum met wederom een vaag probleem. :rolleyes:

Het probleem is als volgt: Ik ben gewoon rustig aan het werken en ineens gaat een van de programma's die ik open heb staan 100% van m'n cpu trekken. Wanneer ik dit programma afsluit (ctrl+alt+del) krijg ik niet het welbekende "XP-error report verzenden" venster te zien. Ieder ander programma dat ik vervolgens probeer te laden gaat ook 100% van m'n cpu verbruiken...Ik heb dan dus geen andere keus dan m'n hele pc te rebooten.

Eerst gebeurde dit misschien 1x in de zoveel weken, maar tegenwoordig gebeurt het vaak wel 2x per uur! :(

Ik heb al een virus en spyware scan gedraaid, maar helemaal niks gevonden...

Wie o wie kan mij helpen??

Heb hetzelfde probleem gehad... heb ff backups gemaakt en windows er opnieuw overheen gegooit... nooit een oplossing voor kunnen vinden... tsjah windows opnieuw erop toen kwam het niet meer
 
Attach eens een debugger aan het proces dat 100% vraagt. OllyDbg is een goeie hiervoor (en gratis). Met een debugger kan je alle modules die in dat proces draaien eens bekijken. Omdat het bij meerdere processen voorkomt lijkt het me een module te zijn die zich in alle processen nestelt. Dit kan bijvoorbeeld met een window hook.
Uitleg: een window hook wordt bijvoorbeeld gebruikt door een programma dat screenshots maakt. Middels die hook vangt het screenshot programma toetsaanslagen in ieder window af en beslist of er een toetscombinatie gemaakt wordt die het de opdracht geeft een screenshot te maken.
Window hooks worden door vele programma's waarvan je dat niet verwacht ook gebruikt, Omnipage en Trillian bijvoorbeeld. Als er ergens een bug zit in die hook, krijg je die fout dus in meerdere processen.
OllyDbg:
File->Attach en selecteer procesnaam
View->Executable modules
Zo kan je misschien achterhalen welk programma die hook installeert en misschien de fout in gaat. Dan kan je dat programma verwijderen en kijken of dit helpt. Meestal als de cpu 100% graat draaien blijft een programma in een loop draaien en heb je dus met een bug te maken.
 
Naar lang zoeken ben ik er uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was: de chipset en grafische drivers. Na het updaten van die twee liep m'n pc ineens weer helemaal stabiel! :D

Toch bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan