Programma's verplaatsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
Ik heb pas een nieuwe PC gekocjt met een SSD schijf van 60 GB erin.
Nu is door de leverancier deze schijf in 2 partities gedeeld.
Op de 1e (C-schijf) staat Windows 7 en op de andere staan nog meer programma's.
Aangezien het gedeelte waar W7 staat aardig vol loopt wil ik er een partitie van maken zodat er weer genoeg ruimnte is.
kan dat en hoe doem ik dat?
Groet,
martin

Hoi,

Mijn eerste reactie: vreemd dat een schijf van 'slechts' 60Gb (al realiseer ik me dat dat voor een SSD veel is) is gedeeld ....
En ook vreemd dat die tweede dan gebruikt wordt voor programma's. Naar mijn idee volkomen zinloos .....
Kennelijk gaat die leverancier er van uit dat je voor je eigen data een andere harde schijf gebruikt, maar is dat niet geregeld.
Op zich moet die 30Gb voor alléén Windows ruimschoots voldoende zijn.
Wat nu echter waarschijnlijk gebeurt is, dat ook je eigen gegevens op die C-partitite worden opgeslagen.
Je kunt dat regelen, door de lokatie van de gegevensmappen van alle gebruikers te wijzigen in die van een extra - gewone - harde schijf.
Want hoe dan ook, die 60Gig zijn snel gebruikt, ook al maak je van die twee één partitie.

Laatst bewerkt:
2 Partities bijeen voegen

Hallo,
Kan ik dan hetvolgende doen:
Op C staat de besturing en op E staat Recovery.
Kan ik van deze 2 partities 1 maken zodat Recovery ook op C komt te staan? En de grootte van de E-partitie bij C komt?
Groet,
martin

Hoi,

Je maakt het probleem voor 'hier' alleen maar vager.
Want je begon te stellen dat Windows op C: staat en 'andere programma's' op de 'andere partitie ....'

Wat bedoel je nou eigenlijk: staat op die 'andere' partitie alleen een recovery of is het ook nog te lokatie waarin andere programma's (die op zich onder windows zijn geïnstalleerd) staan .....
Deze duidelijkheid is essentieel voor je laatste vraag.
Je poogt een oplossing te bedenken voor een voorspelbaar iets: te weinig schijfcapaciteit op je SSD.

Uitleg

Sorry,
Ik zal het verder uitleggen.
De SSD schijf van 60GB is onderverdeeld in 2 partities.
De ene (C) daar staat de besturing op en nog wat programma's (Partitie van 36,8GB, waarvan nog over 5,8GB)
De Recovery staat op de andere (E) partitie van 14,3, waarvan nog over 7,61GB.
Nu vraag ik of deze 2 partities samengevoegd kunnen worden, zodat de Recovery op C komt te staan en ik dan totaal nog 13GB over heb?
Ik hoop dat deze uitleg voldoende is?
Groet,
Martin

Daar zou ik m'n hand niet voor in het vuur durven steken.
Het samenvoegen van twee partities met behoud van de inhoud van beide .... het gaat vaak niet goed.
Wat je kan bekijken is het volgende:

Meestal is het mogelijk om van de recovery een set dvd's te maken onder Windows Vista/7
Vervolgens stel je al je eigen gegevens veilig op een externe schijf.
Hierna voeg je beide partities samen en draait de recovery vanaf de dvd's.

Je hebt dan een volledig 'schone' lei met één partitie en zet als laatste je eigen gegevens weer terug.

Ik ga het proberen,
Bedankt voor de tip/Groet, Martin

Als je de recovery vanaf de DVD draait, heb je een grote kans dat alles teruggezet wordt naar de oorspronkelijke instellingen (C: en E:) en ben je de door jezelf geinstalleerde programma's kwijt.
Nadat je de DVD gemaakt hebt en je eigen data veilig gesteld hebt, kun je de partities samenvoegen met een partition manager (Easus home) waarbij de recovery op E: verloren gaat maar je wel al je programma's behouden blijven. Misschien moet je daarna wel je SSD opnieuw uitlijnen.

Als je de recovery vanaf de DVD draait, heb je een grote kans dat alles teruggezet wordt naar de oorspronkelijke instellingen (C: en E:) en ben je de door jezelf geinstalleerde programma's kwijt.
Nadat je de DVD gemaakt hebt en je eigen data veilig gesteld hebt, kun je de partities samenvoegen met een partition manager (Easus home) waarbij de recovery op E: verloren gaat maar je wel al je programma's behouden blijven. Misschien moet je daarna wel je SSD opnieuw uitlijnen.

Dat van Easus home is een goeie tip, maar dat verhaal van een Recovery die opnieuw partitites aanmaakt is baarlijke onzin. Ik heb toch al heel wat computers van klanten opnieuw in orde gemaakt, maar jou schrikbeeld zou uniek zijn ....

Ik hoop dat het een schrikbeeld is maar in de beschrijving van mijn computer (Asus laptop) staat dat ik via de recovery kan kiezen om de schijf terug te zetten naar de fabrieksinstellingen met oorsprongkelijk twee partities. Nadat ik er 4 partities van had gemaakt, heb ik het geprobeerd terug te zetten maar helaas werkte de recovery niet. Dus geen idee en ik hoop dat je gelijk hebt.
Wat ik me afvraag wat er gebeurt als ik een image van een schijf met meerdere partities terug zet.

Ik hoop dat het een schrikbeeld is maar in de beschrijving van mijn computer (Asus laptop) staat dat ik via de recovery kan kiezen om de schijf terug te zetten naar de fabrieksinstellingen met oorsprongkelijk twee partities. Nadat ik er 4 partities van had gemaakt, heb ik het geprobeerd terug te zetten maar helaas werkte de recovery niet. Dus geen idee en ik hoop dat je gelijk hebt.
Wat ik me afvraag wat er gebeurt als ik een image van een schijf met meerdere partities terug zet.

Het eerste wat je opmerkt bevestigt mijn ervaring: als je al twee partities had, blijven die ook bestaan.
En in het vervolg vertel je hiermee dat je het juist NIET hebt kunnen constateren, want de recovery werkte kennelijk niet bij meer dan twee partities .... wedden dat het bij een recovery vanaf dvd's wél lukt ..... !?!
In veel gevallen is er een 'grote' C:- en een kleine D:-partitie, die tweede dus uitsluitend om de recovery op te plaatsen.
Na het maken van een 'geteste' set recovery-dvd's is feitelijk die tweede partitie niet meer nodig, dus heb ik die in veel gevallen verwijderd.
Dus als basis één partitie op de schijf en van daaruit vanaf dvd's de recovery .... en DUS nog nooit meegemaakt dat op dat moment opnieuw twee partities worden aangemaakt. Het enige wat gebeurt is, dat de C:-partitie wordt geformatteerd bij een recovery en verder helemaal nax.

Als ik het goed begrijp is volgens jou een recovery partition alleen te gebruiken mits je de originele indeleing van je schijf in stand laat. Dat lees ik in geen van de handleidingen van de computers die ik inmiddels heb gehad. Ik maak geen recovery dvd maar een image van het OS.

@telwat,

... einde discussie!
Hier schiet de vraagsteller niks mee op.
Doe je ding .....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan