programmeer compiler

Status
Niet open voor verdere reacties.

arismendy

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2015
Hoi allemaal kan iemand mij helpen welke compiler ik moet hebben om deze programmeertaal te kunnen vertalen: Perl, Java, Phyton, Sql en Ruby

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Van welke taal naar welke taal wil je het vertalen ?

Duits, Frans, Spaans, Engels, Italiaans, Grieks, noem ze maar.

Ik wil zegen een editor waar ik een stukje code schrijf dat het vertaal wordt naar machinecode om de resultaat te kunnen zien ?

@gast0158:
Wat dacht je van machinetaal? ;)

@arismendy:
Iedere taal die je noemt heeft z'n eigen compileer dan wel interpretatie mogelijkheid. Daar zijn meerdere compilers e.d. voor verkrijgbaar.
Welke je nodig hebt is afhankelijk van voor welk processor platform je het wilt gebruiken en voor welk Operating System.

Als je bijvoorbeeld met Google zoekt op: perl compiler
kom je best daar waar je moet zijn voor de juiste dingen die je nodig hebt voor Perl.
Op die manier kan je dat voor iedere programmeer/ontwerp taal doen.

Ruby programmeer je met Ruby. Compileren niet nodig.
Python programmeer je met IDLE
SQL is geen programmeertaal, dit is een database welke er in verschillende versies is
Perl is al een programma waarmee je Perl-scripts kunt draaien.
Java programmeer je met een teksteditor, compileer je met de java compiler

IK heb het vage vermoeden dat je er veel slimmer aan doet om jezelf eerst ergens een beetje in te verdiepen alvorens dit soort vragen neer te zetten.
Enige kennis van gebruikte termen is ook wel heel erg prettig.

Scripttalen worden niet gecompileerd
SQL is helemaal geen programmeertaal
Er zijn ook nog programma's bij die niet onder Windows draaien.

Geen speld tussen te krijgen.
Toch zijn er ook compilers die van een scripttaal een executable maken, wellicht dat hij daar naar op zoek is.
Maar ik denk dat je gelijk hebt en TS zich wat meer in de materie moet verdiepen.

Ik denk dat de TS vraagt: Wat heb ik nodig om (zelf geprogrammeerde of van Internet gehaalde) Perl, Java, Phyton, Sql en Ruby programmeercode te laten uitvoeren op mijn computer, om te kunnen zien wat ze doen (= de invoer en uitvoer ervan te kunnen zien). [Dat kan dus een compiler, een interpreter of wat anders zijn, afhankelijk van welke taal etc.]

Dus (bijv.) voor Java programmeercode heb je Java Runtime of de Java Development Kit nodig
Voor Perl kun je (o.a.) hier interpreters downloaden voor installatie.
Voor Python (o.a.) hier
Voor (My)SQL kun je (bijv.) gebruikmaken van MySql Community Edition
Voor Ruby on Rails kun je (bijv.) hier interpreters vinden.

In essentie (nu ik teruglees) wat Edmoor in zijn eerste reactie schreef, want bovenstaande links heb ik ook (gedeeltelijk) gegoogle'd. :D

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan