programmeren in datagridview

Status
Niet open voor verdere reacties.

elagas

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
Hallo allemaal,

Ik heb nu een progje in vb2005 gemaakt met een datagridview, dit werkt maar nu wil ik dat als er in een bepaald veld bijv jp wordt ingevoerd hij automatisch Jaap Pronk neerzet.
Ik heb me helemaal suf zitten piekeren en van alles geprobeerd maar kreeg telkens een foutmelding of hij deed gewoon helemaal niets.
In detailsview is het geen probleem voor me, maar in datagridview blijkt het toch ff heel wat anders te zijn. :confused:
Is er iemand die mijn reddende engel wil zijn en me daarmee opweg kan helpen.:o

Bij voorbaat dank
Ed

Misschien een custom datagridcell maken (inheritance van datagridviewtextboxcell o.id)

Is helaas wel in c#:

Code:
 private void dataGridView1_CellEndEdit(object sender, DataGridViewCellEventArgs e)
        {
            if ((String)dataGridView1[e.ColumnIndex, e.RowIndex].Value == "jp")
            {
                dataGridView1[e.ColumnIndex, e.RowIndex].Value = "Jaap Pronk";
            }
        }

Je gaat in de eventhandler van de cell end edit de specifiek geselecteerde cell opvragen en in deze cel kan je de value (in dit geval jp) vervangen door Jaap pronk. Die specifieke cel kan je opvragen door de datagrid te doorzoeken op basis van de kolom- en rij index die door het event worden gedispatched. Simpel dus...

succes

edit: ff vertaald in vb.net

Code:
 Private Sub dataGridView1_CellEndEdit(ByVal sender As Object, ByVal e As DataGridViewCellEventArgs)
     If DirectCast(dataGridView1(e.ColumnIndex, e.RowIndex).Value, String) = "jp" Then
         dataGridView1(e.ColumnIndex, e.RowIndex).Value = "Jaap Pronk"
     End If
 End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan