• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Progressief boetesysteem voor spaarkas

Status
Niet open voor verdere reacties.

HungryJos

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Ik ben bezig met het maken van een excelsheet voor een spaarkas van een café.
Spaarders dienen tweewekelijks minimum 5 euro te sparen en krijgen na een jaar hun inleg terug als een leuk extraatje. Tot zover het makkelijke deel om de excelsheet op te stellen.

Wie niet spaart of vergeet te sparen betaalt boete. Het systeem is zo dat je de eerste week dat je niet spaart, 1 euro boete betaalt. Stel dat je 2 weken niet spaart dan krijg je 2 euro boete bij en heb je dus in totaal 3 euro boete. Het boetesysteem is dus progressief: 1+2+3+4+5...
Eenmaal je terug hebt ingelegd komt je boetebedrag weer op 0 en de vervallen boete wordt op het einde van het jaar afgehouden van je totaal gespaarde bedrag.
Nu is mijn vraag: weet iemand hoe ik de excelsheet opbouw zodat ik:
1/ per spaarder kan zien hoeveel hij/zij reeds heeft gespaard (dat is vrij eenvoudig en heb ik reeds)
2/ per spaarder kan zien hoeveel boete hij/zij reeds heeft
3/ een progressief boetesysteem heb dat automatisch werkt en niet manueel.

Voor de duidelijkheid heb ik hier mijn voorlopig excelsheet bijgevoegd. Dit is de basisversie...

Bijlagen

Hi Hungry Jos,

Zie bijlage.
Als er nog iets bij moet of aangepast worden horen we het wel.

Greetz

Joske

Bijlagen

Het werkt in elk geval correct voor de eerste 3 weken. Bij de vierde week werkt het dan weer niet meer en ik zie ook niet meteen wat ik aan de functie moet veranderen om het wel te doen werken.

Een detail dat ik nog vergat te vermelden: er wordt boete aangerekend van zodra er minder dan 5 euro wordt ingelegd. Ik had geprobeerd de functie te wijzigen naar <5, maar ik doe, denk ik, iets verkeerd.

Alvast bedankt voor je hulp, nu ben ik toch al van het idee vanaf dat het onmogelijk is...:D

Hi,

Formule aangepast naar kleiner dan 5 €
Wat is het probleem vanaf week 4, want bij moet doet ie het wel.

Joske

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super. Het werkt nu wel, over alle kolommen.
Het vreemde is wel dat, als ik de rij van spaarder 1 volledig invul om te testen, dat er dan geen boetes verschijnen.
Als ik daarbij ook nog een andere rij volledig invul, dan werkt het wel en staan alle boetes erop.
Ik heb dit nu opgelost door overal voorlopig een streepje te zetten, zo werkt het wel. In praktijk moet ik bij alle rijen toch enkel dezelfde kolom invullen.

Misschien dat ik voor deze sheet later nog eens een vraag heb met betrekking tot ranking van de spaarders, maar daar ga ik eerst zelf nog wat op zoeken, kwestie van nog wat bij te leren.

Alvast nen dikke merci!:thumb:

Misschien dat ik voor deze sheet later nog eens een vraag heb met betrekking tot ranking van de spaarders, maar daar ga ik eerst zelf nog wat op zoeken, kwestie van nog wat bij te leren.

That's the spirit... Was elke vraagsteller maar van dat principe.

Ik heb toch nog een vraag bij het boetesysteem, maar dan meer over de celopmaak.
Hoe heb je ervoor gezorgd dat op de plaatsen waar geen boete staat (waarde 0) de cel dan leeg blijft?

In principe hoef ik dit niet te weten want het werkt zoals het moet, maar ik deel dit bestand met een vriend over Google Spreadsheets en als je het van daaruit opent in Excel staat er plots overal waar normaal niets staat, '0,00 €' En Excel meldt ook dat er 'formats' zijn verdwenen.
Op zich is dit niet zo erg, maar het belemmert dan de leesbaarheid van de sheet.

Ik heb toch nog een vraag bij het boetesysteem, maar dan meer over de celopmaak.
Hoe heb je ervoor gezorgd dat op de plaatsen waar geen boete staat (waarde 0) de cel dan leeg blijft?

Extra > Opties > Nulwaarden

uitvinken.

Ik heb het officieel verkloot: ik had een goed werkende spreadsheet voor mijn spaarkas, maar nu werkt het boetesysteem plots niet meer. Ik zal met mijn lompe vingers ergens een formule hebben veranderd en nu werkt het dus niet meer.

Wie aan de sheet wil werken wil ik vragen om eerst mijn vorige posts in dit topic te lezen zodat je weet waarover het gaat en wat de bedoeling is.

Bedankt om mij uit de nood te helpen!

Bijlagen

Dit nodigt niet echt uit om te helpen...:

Wie aan de sheet wil werken wil ik vragen om eerst mijn vorige posts in dit topic te lezen zodat je weet waarover het gaat en wat de bedoeling is.

Kan je echt niet zeggen in welke richting het waarschijnlijk te zoeken is? Dat kan al wel wat nutteloos werk wegnemen.

Ja, sorry: op het werkblad 'Boetes' kloppen de formules niet meer. Het is de bedoeling dat daar de boetes automatisch verschijnen (zie mijn eerste post) maar daar heb ik dus iets fout gedaan waardoor er allerlei onsamenhangende bedragen verschijnen. (normaal loopt dit progressif op: 1, 3, 6, 10...)
Daar zit dus de fout. Voor de rest werkt alles nog goed.
Je mag er gerust dingen in wijzigen om iets uit te testen, ik heb een backup gemaakt.

Bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan