Progs veilig verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mercurius

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2002
Hoi,

Indien je een programma verwijderd in WIN XP Pro via "software veilig verwijderen" of via "uninstall eigen aan het progje" dan blijven er nog steeds bestanden van dit programma achter op de harde schijf waaronder DLL's. Op welke wijze kan ik ook de bijhorende DLL's verwijderen van een verwijderd progje die evenwel niet door een ander progje worden gebruikt.

Thx, voor elke reactie:thumb:

Mapje selecteren en dan op [DEL] drukken ;)

Wanneer je twijfelt zou ik dus absoluut niet doen wat Tha Devil schrijft.
Maar ben je dat vaak tegengekomen dan?
Ik bedoelt dat twee verschillendce programma's van dezelfde dll gebruik maken?

Neen, dat niet! Doch ik stel vast dat sommige DLL's reeds sedert Okt 2003 niet meer zijn aangesproken en aardig groot zijn enkele Mb.

Noteer de naam van de dll's en ga zoeken op Google, daar krijg je ongetwijfeld te zien wáár de betreffende dll voor nodig is.

Hoe zie jij dat een DLL is aangesproken?
Dat wil ik ook wel kunnen zien graag.

Mercurius heeft dat waargenomen, althans dát schrijft hij (of zij) in het bericht.
Je kunt dat zélf ook dmv het checken via 'eigenschappen' van de betreffende dll

Dan lijkt het me nog steeds niet raadzaam om mappen met DLL's tge verwijdren, wanneer je er niet zeker van bent dat andere programma's daar ook gebruik van maken. Zelfs niet sinds 2003.
Toch?

@ Paul Postma
Bedankt voor de truuk trouwens

Inderdaad, via rechtermuisknop/eigenschappen.
Enkele DLL's leiden een eenzaam bestaan zonder een bijhorend progje. Ik meen mij te herinneren (lange tijd gezelen op een forum?) dat de mogelijkheid bestaat dat je zelfs de controle kan uitvoeren of het progje nog op de PC staat of reeds verwijderd is.

Dan sluit ik me nu direct aan op deze thread.
ben heel nieuwsgierig geworden.

Ik heb een programma gekend dat je dat wist te vertellen, maar ik ben het nu vergeten... misschien gaat er bij iemand een belletje rinkelen / lampje branden / whatever?

James:)

Ik gebruik zelf ook nog een registercleaner er bij b.v. RegSuprePro, deze is niet gratis maar je zou kunnen kijken of er google freeware staat..

Ik heb een programma gekend dat je dat wist te vertellen, maar ik ben het nu vergeten... misschien gaat er bij iemand een belletje rinkelen / lampje branden / whatever?
Dat programmaatje heb ik gehad maar het werkte voor geen meter :D Steeds moeilijke opmerkingen.

Zelf gooi ik altijd die mapjes met dll's weg. De belangrijke dll's staan toch in System 32.
En mocht er nou echt rare dingen gebeuren dan heb je die dll zo weer te pakken via Google.
Lekker schoonhouden die pc :D

Geplaatst door Elisa
Dat programmaatje heb ik gehad maar het werkte voor geen meter :D Steeds moeilijke opmerkingen.
Ze noemen het engels :p

James :cool:

Laatst bewerkt:
Ze noemen het engels
Nee, niet in die zin grapjas :p
Je krijgt van alles te horen behalve waar die dll bij hoort. ;)

Het zou best kunnen wat je wil vertellen en dat het achteraf helemaal niet help.

ccleaner pakt ze allemaal, is freeware én je kan eerst een back-up maken ... so ?

Ik ben een tijdje weg geweest. Echter met resultaat heb ik weliswaar de manuele ingreep terug kunnen vinden in een artikel over Win XP hier volgt ze :

Open de Windows Register-editor via Start >> Uitvoeren, typ regedit en klik op OK.
Klik in de Register-editor in het linkervenster op HKEY_LOCAL_MACHINE >> SOFTWARE >> Microsoft >> Windows >> CurrentVersion >> SharedDLLs.
In het rechtervenster staan nu DLL-bestanden opgesomd, die op uw machine aanwezig zijn. Heeft een DLL-bestand de waarde 0 dan wordt de DLL niet gebruikt door Windows en is ze hoogstwaarschijnlijk overbodig.
Door tegelijkertijd in een klein venster daarnaast Windows Verkenner te starten kunt u meteen controleren of de genoemde DLL's en bijbehorende programma's nog steeds op uw vaste schijf aanwezig zijn. Betreft het een programma dat u reeds gewist hebt, dan kunt u met een gerust hart ook de DLL wissen. DLL's die in de Windows\System directory staan, kunnen nog in gebruik zijn door Windows. Het verwijderen hiervan houdt dan ook enig risico in.

In bovenvermelde procedure onder de rubriek sharedDLLs zie ik ook soms de waarde (3), (4) en zelfs (999) verschijnen. Deze waarden blijven mij nog een raadsel? Voor mij is mijn gesteld probleem opgelost.

Guys, thanks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan