Projectmanagement database

Status
Niet open voor verdere reacties.

vuspool

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2008
Hallo,

Ik wil proberen een Projectmanagement database in Access 2010 op te zetten. Ik loop nu in het begin direct al tegen een probleem op....

Ik heb 2 tabellen:
-Tabel Opdrachtgevers
-Tabel Projecten

In tabel projecten wil ik graag een opdrachtgever (met in 1 keer daarbij zijn adres, tel. enz.) middels een formulier kunnen kiezen. Er moet dus per project 1 regel komen, maar het kan wel voorkomen dat de opdrachtgever vaker voorkomt....

Bijgevoegd mijn 2 tabellen.

Uiteindelijk wil ik dus een overzicht van de projecten kunnen rapporteren.

Bij voorbaat dank voor de reacties,

gr. Niek

Bijlagen

Ik kan de db pas vanavond bekijken, maar uit je verhaal haal ik zo al twee foutjes.
Om te beginnen: in je tabel Projecten sla je normaal gesproken, als je die tabel rechtstreeks koppelt aan Opdrachtgevers, maar één opdrachtgever op. Wil je er meer kunnen opslaan, en dat geef je eigenlijk al aan, dan heb je een koppeltabel [Opdrachtgevers_Projecten] nodig met in ieder geval de velden [OPdrachtgeverID] en [ProjectID] De koppeltabel koppel je dan aan de tabellen [Opdrachtgevers] en [Projecten]. En op die manier kun je per project meerdere opdrachtgevers gebruiken. Uiteraard kunnen er in de koppeltabel meer velden komen, die dan betrekking hebben op de specifieke gegevens van die opdachtgever bij dat project.
Het eerste punt dat je aangaf moet je eigenlijk niet willen; je kunt op je formulier een Keuzelijst (met invoervak) maken waarin je de Opdrachtgever selecteeert. Daarmee leg je de koppeling tussen Project en Opdrachtgever. Met een query in je rapport voeg je dan alle gegevens samen.
Eventueel kun je op je formulier de opdrachtgever gegevens wel tonen; dat kun je dan doen door die gegevens uit de keuzelijst uit te lezen. Als je in die keuzelijst dus de adresgegevens opneemt (naast de OpdrachtgeverID en de naam) dan kun je bij het selecteren van een opdrachtgever tekstvelden vullen vanuit de keuzelijst.

Oke,

Ben opzich een beginner op het gebied van Access, maar ik zie dat de mogelijkheden groot zijn.

Hoe maak ik een dergelijke koppeltabel?

Zal je overige opmerkingen ook proberen toe te passen.

Alvast bedankt, als je nog meer tips hebt hoor ik het graag.

Niek

Een koppeltabel maak je op dezelfde manier als een normale tabel. Het is namelijk een normale tabel ;) Alleen de functie is anders; je maakt namelijk twee één-op-veel relaties tussen de koppeltabel en de tabellen [Opdrachtgevers] en [Projecten]. Vandaar dat we zo'n tabel dan Koppeltabel noemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan