Proleem HDD Samsung

Status
Niet open voor verdere reacties.

rur01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Ik heb een probleempje met mijn Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 , van net 2 weken oud. Het probleem begon al bij de installatie van XP pro, toen ik koos voor volledig formateren bleef de schijf hangen, na een reboot kan ik Xp pro wel installeren maar alleen met snel formateren.

Omdat ik toch wilde weten of alles ok is heb ik in Xp de fout controle geprobeerd uit te voeren en die blijft hangen op een bepaald punt. Hierbij blijft hij over een bepaald punt heen gaan waarbij hij een harde tik geeft. Ook bij HD tune en andere tooltjes crashed de schijf waarbij ook deze tik voorkomt.

Uit het gebruiken van andere tooltjes kon ik halen dat de schrijf en lees snelheden wel ok waren voor een Sata II schijf (60 - 70 mb/s) maar dat de respons tijden erg hoog laten (20-30 ms). Ik heb een gewone PATA schijf in het zelfde systeem hangen die bij bv HD tune nooit hogere resultaten geeft dan 14-15 ms.

Mijn vraag is dus ook een beetje is dit een hardware matig probleem of valt dit nog op te lossen ? Ik heb geprobeerd Xp pro opnieuw te installeren maar volledig formateren blijft nog steeds hangen met de zelfde tik.

Ook vroeg ik me af wat pcies het verschil is tussen UDMA 5 / UDMA 7. Ik heb een ASUS P5K moederbord die alleen UDMA 5 ondersteund maar de HDD kan UMDA 7 aan. Nu snap ik dat het voor de theoretische snelheid niks uitmaakt omdat deze vele malen lager ligt maar toch vond ik het vreemd. De PATA schijf die in ook in mijn systeem zit werk ook op UDMA 5 ???

Ik heb zeker gezocht over dit probleem maar niemand gevonden die pcies dit probleem heeft, wel problemen met SATA II en P5K moederborden maar dat is in dit geval volgens mij niet helemaal het geval.

Hieronder nog mijn specs voor de zekerheid :

Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz, 1333 MHz, 4 MB , Boxed
Asus P5K
Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2
Samsung SpinPoint T166 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Club3D Radeon HD 3850 256 MB, PCI-e 16x

Laat Shdiag er eens op los.
Als het goed is kom je er dan achter of er echt iets mis is met de harde schijf.

Helaas heeft de schijf het begeven tijdens een foutcontrole. Tikt alleen nog maar een word ook niet meer herkend in de bios. Ik ga hem dan ook terugsturen, hopelijk ben ik hem niet lang genoeg kwijt.

Jammer dat het niet meer binnen de zogenaamde DOA (Dead On Arrival) valt en ik dus zelf voor het heen en weer verzenden moet opdraaien (webshop). In dit geval was het zelf proberen te fixen niet echt heel handig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan