Proliant DL380 G3 en ML370 G3 PPM failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

radicalgamer

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
Hallo,

Ik ben sinds vandaag in bezit van de HP DL380 G3 en ML370 G3.
Nadat deze zware servers (qua gewicht dan) eindelijk twee verdiepingen hoog stonden en aangesloten waren begon de eerste server (DL380) gelijk met rode en oranje health LEDs.
Na de twee redundante voedingen te hebben omgewisselt, voeding 1 een naar aansluiting 2 en andersom werkte de server, startte de POST, werd het geheugen als goed bevonden en probeerde de server te booten van de 6 SCSI hardeschrijven.
Aangezien daar nog niks op stond heb ik de server even uitgezet om de grotere ML370 ook te bekijken, deze had hetzelfde probleem als de DL380 al liet zien terwijl voor transport deze nog functioneerde.
Na het verwijderen van de kap en flink wat ge-google bleken beide PPM (Processor Power Module) een 'failure' te hebben.
Terug naar de DL380 om een OS te instaleren, maar ineens ook beide PPM's als 'failure' gemeldt door oranje LEDs en dus wilt de server niet opstarten noch video-output tonen.
Nu, zo'n 7 uur googlen en sleutelen (CPU's per server omwisselen, RAM herplaatsen, voedingen doormeten, PPM's herplaatsen etc.) werken beide servers nog steeds niet en ik heb werkelijk geen idee wat ik nog kan proberen.

Aangezien er tussen de failure melding van twee! PPM's niets meer zat dan een reboot en bij de ML370 er alleen een transport tussen zat, wat zeer soepel is verlopen, lijkt dit eerder een willekeurige fout, alsnog willen beide servers niet opstarten.
Ze gaan wel aan, fans draaien luidt en moederbord toont tientallen groene en drie oranje LEDS (Twee van de PPM's en één voor CR49) maar verder komt hij niet, ook de SCSI drives geven een oranje 'fault' aan...

De betekenis van die CR49 LED is mij onbekend, het wordt in de HP documentatie niet genoemd, althans, ik kan het er niet in terug vinden.

Aangezien het internet vol staat met dit probleem, maar het herplaatsen van onderdelen het daar vaak oplost, weet ik eigenlijk niet meer wat ik nog kan proberen, hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Robin

Ok:

Zijn de processoren van hetzelfde model/type/frequentie? Zijn de PPM's ook identiek?
Zit er een ... serie-weerstand riserboard (?) ... bij zodat je ze met een processor tegelijk kan proberen?

Ik heb hier nog wel een paar HP PPM's liggen, maar of die passen?.. Even het modelnummer geven, kijk ik het na.

Je kan ook even de schijven loskoppelen & desnoods daarna de SCSI-kaart(en) om te kijken hoever ze dan komen.

De CPU's zijn identiek, van de PPM's is, voor beide servers, de replacement ID: 290560-001, en de P/N: 266284-001 en de GP/N 292718-001.
Ik heb helaas niet zo'n PPM bordje om één CPU te proberen, en de SCSI controller van de DL380 is onboard, loshalen vande kabels van de SCSI werkt helaas niet.
De ML370 probeer ik zo, moet eerst de CPU's terug zetten.

EDIT: Het verwijderen van de SCSI controller van de ML370 heeft ook niet geholpen, alsnog de PPM fouten.

Laatst bewerkt:
Ok, gezegend de greep!.. :D

Was al bang dat ik mijn hardware-archief moest uitgraven & omspitten, maar raad eens wat ik om nostalgische redenen hier op de cv-schoorsteen nog heb liggen, hihi... Ze zijn een beetje stoffig, maar ik zal er zo even een foto van maken...

Ik heb ze bewaard als aandenken aan inderdaar zo'n HP-rack-server die ik niet kon repareren omdat ik de schijven & de processoren niet had & dus maar zoveel mogelijk gedisassembleerd had & daarna bij de vuilnisbak gezet.
Ik moet ook nog zo'n riser-board hebben liggen, maar die is van een HP Kayak die ik wel werkend heb weggeven.

Ok, nou, neem geen overhaaste beslissingen, misschien weet iemand hier nog iets, & anders... Kunnen we handel drijven?...
;)

Tot straks.

Ok, de foto's, duurde even want al mijn computers staan op deze tijd te AV scannen:

Bekijk bijlage 166445
Bekijk bijlage 166447

Laatst bewerkt:
Ok, even een extra bericht want op zoek naar die cr49 kwam ik dit tegen:

http://h30499.www3.hp.com/t5/ProLia...t-DL380-R03/m-p/4535679/highlight/true#M96586

Dus: Geduld & beleid, even alles netjes (stroom er helemaal af!) & voorzichtig eruit halen, & in minimum configuratie terug zetten (2 cpu's + vrm's want je hebt geen riser-card, 2 RAM-modules, rest leeg maken & even laten, server even 5 minuten laten ontladen, let op plaats & volgorde plaatsing, cpu1+vrm1, cpu2+vrm2, RAM1, RAM2, etc..).

Kijk of je dan beeld krijgt & in ieder geval bij de BIOS kan komen, zet die even op default.

Na een klein uurtje sleutelen waarbij ik eerst alleen RAM, de CPU's en de PPM's heb veranderd en daarna als minimale setup, dus SCSI, tweede voeding, RAM etc. eruit.
Alles waar de server zonder kon is er nu volgens mij uit geweest, helaas nog steeds die PPM's failures...

Kan ik niet de PPM''s uit de ML370 G3 in de DL380 G3 zetten, hetzij met de CPU's uit de ML370, zou dat kunnen werken of is dat een slecht idee?

Ok, nou, voor zover ik het heb kunnen vinden & nakijken, is dat afhankelijk van het type processor, met name de frequentie & bussnelheid.

Dat kan je controleren m.b.v. de 2 links in dit bericht, in de pdf kijken onder PPM & Processors:

http://h30499.www3.hp.com/t5/ProLia...d-no-video/m-p/5681433/highlight/true#M130688

M.a.w: Als de processoren compatibel zijn, zijn de VRM's dat ook.
Zit er trouwens wel ECC-RAM in? erg belangrijk...

Uit ervaring met de Kayak die ik ooit gerestaureerd heb, & dankzij een hobbyist met veel vrije tijd in Alaska, kwam ik erachter dat de VRM die erin zat erg zeldzaam & incourant was, maar vervangen kon worden door 5 andere type VRM's waarvan ik er toevallig van 1 type wel 2 van had. met een BIOS-update bleek het van 1x PII 450 MHz met 100 MHz RAM, naar 2x PIII 533 MHz (die had ik, 1GHz was max) met 133 MHz RAM.

Oke, de ML370 heeft de 3.06 Ghz cpu's, de DL380 de 2,8Ghz.
In het document staat dat de 3.06ghz kit een optie is voor beide servers, maar niet als de server met 2,8ghz cpu's kwam :confused:
Maar als optionele kit worden de PPM's met dezelfde replacement id gegeven, dan zouden de PPM's ongeacht CPU snelheid in beide servers kunnen werken, of vergeet ik dan iets?

Oftewel: Kan ik de PPM's van de ML370 gebruiken om de DL380 aan de praat te krijgen of kan dat de DL380 beschadigen?

Ok, pfff, nou, tja... Als alle drie de nummers & het voltage hetzelfde zijn kan je het proberen. HP's zijn vrij goed beveiligd & in het ergste geval start het niet op of begint de bios ontzettend te piepen.

Met die Kayak had ik de mazzel dat iemand anders al het werk al voor me had gedaan, & had uitgezocht & zelfs nagemeten welke VRM's compatibel waren.

Wat je nog wel kan doen is een visuele controle, & dan ga je de printplaten & componenten vergelijken (zorg dat je beide paren goed uit elkaar houd door bv. op een paar een stip op de linkerkant van de koelblokken te zetten).

Het is gokken, je moet zelf beslissen of je het wel of niet doet...

Oke, wat is het ergste dat kan gebeuren, zolang alleen de PPM's beschadigt kunnen worden wil ik het wel wagen maar als het bijv. ook de cpu's kan slopen...

Ok, zal niet 1-2-3 gebeuren, want CPU's zijn ook weer apart beveiligd, maar zoals ik al eerder schreef: Alle drie de nummers & het voltage moeten overeen komen. Visuele inspectie geeft verder alleen inzicht, maar geen absolute zekerheid. Daarvoor moet je metingen uitvoeren.

Volgende andere goedkoopste methode is maandag even met HP-Support bellen.

Oke, ik heb de PPM's omgewisselt maar beide servers geven nog steeds de PPM failures aan...
Ik denk dat de ML370 een FSB van 533Mhz. heeft en de DL380 een FSB van 400Mhz. Maar dan zou de CPU toch terugklokken/op de lagere snelheid werken?

Ok, tussen de bedrijven door even met het doornemen van de specificaties het een & ander uitgezocht, & in ieder geval drie dingen ontdekt.

Eerst het slechte nieuws dan maar:

De ML 350 G3 heeft andere, niet compatinele, PPM/VRM's dan de DL 380 G3, verschil zit in het Amperage, de ene heeft 81A, de ander 70 of 75. Ze hebben dan ook verschillende nummers, 290560-001 voor de ML 350, & (P/N)292718-001 - (S/P)289564-001 voor de DL 380.

In de Maintenance and Service Guide van de ML 350 staat ook dit: Processors with 533-MHz front side bus can only be used on the 533 system board. Dus terugklokken lukt dus niet. Het is een zgn. logische zin, dus een 400 FSB zal waarschijnlijk wel lukken, alhoewel ik dat nergens gelezen heb.

Het goede nieuws:

Er is geen para-serie-nog-wat-ding nodig om de servers met maar 1 processor plus 1 vrm te bevolken. dat doet de bios & het systeembord zelf.

Dus volgend plan, mocht je dat nog niet geprobeerd hebben, installeer het als volgende;

1. Originele voeding heraansluiten.
  2. Processor 1 plus VRM 1 in voet 1.
  3. Twee ECC-Reg PC2100 RAM in slot 1 & 2

In die configuratie proberen op te starten, lukt het niet, van processor of vrm wisselen, 5 minuten geduld met de stroom eraf voor je begint met de montage. Als je het logisch aanpakt weet je binnen 6x welke processor(s)/vrm('s) wel of niet werken.

ML 350 G3 Maintenance and Service Guide
DL 380 G3 Maintenance and service Guide

Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, maar ik heb de onderdelen één voor één allemaal omgewisselt en helaas zonder resultaat.
Ik heb ILO aan de praat gekregen en kan daarop inloggen, maar ILO zegt nog dat als de server uit staat (Standby).

EDIT: Mag geen PM's sturen omdat ik geen verenigingslid ben...
Heb je anders een mail adres of zoiets waar we het kunnen hebben over jouw PPM's?

Laatst bewerkt:
Ok, ja, ik was je al even kwijt, hihi, & dat PM-probleem ken ik ook...

Als je even hier in de rubriek Gevraagd / Aangeboden onder Gevraagd even een advertentie neerzet, kan ik er wel op reageren & krijg je wel mijn e-mail, zie de regels.

Als je in (de buurt van) Amsterdam zit mag je ze komen ophalen voor 15 euro, anders stuur ik ze op voor 25 euro inclusief aangetekende verzending.

De kans dat ik ooit weer zo'n server krijg & meesleep is minimaal, dus als je er wat aan hebt, mooi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan