Prossesor vervanging.

Status
Niet open voor verdere reacties.

n.dubero

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2004
Hallo ik heb een Pentium II Mainbord M767V en
-supports Pentium II 233~500MHz en Celeron 266~333MHz CPUs.
-support Both 66.6MHz en 100MHz FSB. Deze PC heb ik nieuw gekocht met een Celeron prossesor Intel Pentium II 400MHz in. Het is een slot 1 met socket 370. Mag ik een Pentium III prossesor van 667MHz ook socket 370 specs:667/256/133/1.65V in monteren?

Welkom op Helpmij.:)

Je geeft eigenlijk het antwoord zelf al.
supports Pentium II 233~500MHz
support Both 66.6MHz en 100MHz FSB

De processor die je wilt gebruiken is ten eerste te snel(667MHZ) en ten tweede heeft deze een FSB van 133MHZ.

Ik weet niet of je hem zover kan krijgen maar controleer eerst de bios versie die je hebt. Met een flash van het bios zou het nog wel eens mogelijk kunnen zijn (express onzeker neergezet :)) dat je het moederbord zo gek krijgt om die processor te detecteren en te kunnen gebruiken.

Maar aangezien het een ietwat verouderd moederbord is kon ik geen volledige specificaties voor de gevonden bios.
Volgens mij is de nieuwste 1.3a (al heb ik ook een 1.4 gevonden maar die maar 1 keer)

Tuurlijk helpt een nieuwere bios versie opzetten vaak, meestal zijn dan ook bepaalde foutjes eruitgehaald of hij is opgewaardeerd zodat je meer met je moederbord kan doen, zoals 'n snellere cpu opzetten dan mogelijk was.

Maar je moet er wel voorzichtig mee omgaan, stroom afzetten of resetten terwijl hij bezig is kan funest zijn.

Als je goed kijkt op het kaartje waar je cpu opgezet wordt, zie je daar jumpers of dipswitches?
Hiermee kan je de kloksnelheid en de multipliyer mee instellen.

De PII 400 stond bijvoorbeeld op 4 x 100, jouw moederbord kan standaard 5 x 100 aan, dat is ook de snelheid wat je nieuwe cpu kan draaien zonder aanpassingen, maar als je 'm op 6 x 100 kan zetten, moet je 'm uitproberen of het wil opstarten.

De Multiplier van de Pentium is gelockt, dus deze kun je niet wijzigen.
Gezien het een Pentium III is die op 667mhz draait op een FSB van 133mhz, dan heeft deze een Multiplier van 5.
5X133=665mhz.

Gezien het moederbord een FSB aan kan van maximaal 100, zou als de CPU werkend te krijgen is, deze op 500mhz gaan draaien.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een Bios update de maximale FSB van dit moederbord kan verhogen naar 133mhz. :confused:

Geplaatst door crash
[Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een Bios update de maximale FSB van dit moederbord kan verhogen naar 133mhz. :confused: [/B]

Daar heb je ook gelijk in, en de 500 was de laatste PII zover ik 't weet op 100mhz FSB.
Dus hij kan maximaal 5x100= 500mhz draaien met zijn PIII667, als ie 'm herkend,
en om hem te herkennen heb je die nieuwste biosupdate nodig daar die op 133Mhz draait.
Ik heb nog van die Slot1 kaartjes liggen waar je die klok op 133mhz kan zetten.

Ik had eerst bois versie 1.2a en die heb ik vernieuwd voor versie 1.3a. Maar herkend de CPU PIII toch niet. OP het slot 1 kaart staat CPU PII version 1.5. dit zou natuurlijk de orzaak zijn. Zou het nog mogelijk voorelkaar te krijgen met een Slot 1 kaart voor PIII? Iets positief na deze nieuw bios update werk de computer veel beter het is duidelijk merkbaar.

Ik ben bang dat je die Pentium III niet op dit moederbord aan de praat krijgt.:(

Hallo allemaal na veel experimenteren is gelukt om de PIII prossesor op deze moederbord aan de praat te krijgen. Dit is gelukt met een ABIT Slotket!!! AB-FC370.
Bij het plaatsen van een nieuwere BIOS moet je bij deze moederbord bij het opstarten <End> in gedruk houden. Hij herkend hem wel als PIII 500 Mhz. In de BIOS kan ik de FSB tot 112 Mhz instellen. Dan bij het op starten herkend hij de PIII als 600Mhz maar start de software in aan. Bij instellen op FSB 100Mhz start hij wel goed maar ik mis enorme prestatie vermogen omdat hij de L2 Cachc niet herkend het staat op 0 terwijl de spesificatie van deze prosessor heeft aan dat de L2 Cache van 512KB. De Celeron 400 Mhz heb ik overclock naar 500 Mhz FSB op 83 Mhz Multiplier 6x83. dit leveerd een enorme prestatie terwijl de temperatuur van de CPU rond de 30c blijft. Dit werk veel sneller dan de PIII Prossesor aan gezien dit 128 kb Cache wel herkend in de prossesor. Is er nog iets die ik kan doen in de BIOS zodat hij wel de L2 Cache zou kunnen herkenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan