Provisorische aarde aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crypt545

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2009
Ik heb hier geen aarde aansluiting, geen verwarmingspijpen of ander ijzer dat de muur in loopt.

Monteur heeft een draadje van 10cm de muur ingestoken en een een dikke bout strak erlangs ingedraaid. We spreken elkaars taal niet maar dit vond hij in orde.

Uhm... Wat vinden jullie hiervan?

Iemand op klus forum zei dat aarde aansluiting niet ter bescherming van mijn apparatuur maar alleen ter bescherming van mens en dier dient... Klopt dat?

Moet ik me ergens zorgen over maken? Heb wel een surge protector stekkerdoos (op dit vreemd geaarde stopcontact dan wel...).

:shocked: Om wat voor aarde beveiliging gaat hier ?? hele huis ofzo ?

ALS maar dat zo is dan jouw verhaaltje klinkt heel eng en die aarde bescherming is helemaal niet voldoende, je zal moeten in dit geval woningstichting bellen om een goede vakman-deskundige monteur naar je toe sturen
om dit soort zaken goed te regelen, en ook een goede aardlekschakelaar ergens in de meterkast in te bouwen enz..

beetje INFO over aardlekschakelaar -->> http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/aardleksschakelaar?open&gclid=CMXmnbjm7MACFRHLtAode0wAYA

je moet aarde maken met ja echt waar de aarde dus in de muur foutje, dan nog word er een meting gedaan of de aarde wel de weerstand oplevert die voor een woning verplicht is .
dus al met al monteur van lek me vestje .
elk huis heeft een aardpin twee meterlang in de grond geslagen.
maar er zijn ook huizen die dit nog op de oude manier hebben via de waterleiding.
dit mag en kan alleen als de leiding ook van koper is en in de grond licht.
dan nog een aardlekschakelaar in huis voor de apparatuur..
ik zou zelf een echte installatie bureau vragen om dit te testen en offerte voor het aanleg .
ga hier niet zelf mee spelen levens belang.

ps de waarde van de weerstand moet onder de 150 ohm zijn .

aardpin zelf zal iets van 160 ohm zijn .

in de aarde heeft water klein zand enz als bodem invloed op de aarding.
ps aarding via de pgm kabel is niet genoeg meer.

Wat die "monteur" heeft gedaan is zeer zeker niet voldoende om als aarde te dienen.
Moet idd een lange pin zijn die een flink eind in de grond moet zitten en zal ook gemeten moeten worden of de weerstand goed is.

Een aardpen moet dusdanig diep de grond in dat hij hoog voltage spanning direct afvoert,
de diepte is per woning verschillend maar moet minimaal 1 meter dieper dan het hoogste punt van het grondwater als dit op het laagste punt staat.

Indien men een aardleiding heeft van elektra mag bij een weerstandsmeting tussen de geslagen aardpen en de aardleiding van het elektra absoluut geen weerstand zijn.

Groeten Marcel

Ja ik woon niet in Nederland, ze nemen dat hier allemaal niet zo nauw.

Ik heb een kleine stoppenkast met een paar circuitbrekers van 20Amp in mijn studio, ga kijken of hier een aarde draad in te vinden is maar hoe kan ik dan testen of die in orde is?

[video=youtube;lSGkp7kjF0c]http://www.youtube.com/watch?v=lSGkp7kjF0c[/video]

Op deze video is te zien hoe een man een stopcontact aard aan zijn eigen ijzeren box in de muur, iets vergelijkbaars als bij mij gedaan is. Het zal wel iets opleveren dus neem ik aan maar de vraag is of dit voldoende bescherming bied tegen whatever voor mijn dierbare pctje...

Wat belangrijk is dat ik gewoon kan testen OF die draad in orde is, is hier iets voor te koop?

circuit-tester1.jpg

Zag zo'n circuit tester op internet maar wat doet het? Heb ik hier iets aan? Ik wil niet weten of het stopcontact geaard is want dat is ie maar of de aarding ook daadwerkelijk "sterk genoeg" is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan