Proxy server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pretender

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
712
Hallo, het is niet echt een probleem maar wel een vraag. Wat is nu precies een proxyserver? Soms staan er in handtekening van helpmijers zo'n vakje waar in staat jij bent (ip adres) en je provider is bla bla bla. Jullie kennen het wel. Als ik mijn proxy server aanzet (via internet opties) dan staat er gewoon chello.nl, als ik m uitzet a2000.nl. Wat doet zo'n proxyserver nu precies?
 
Een proxy server is een programma dat op een server draait. Dit programma haalt de pagina's op voor je vanaf het internet en stuurt ze naar je door. Zo heb je eigenlijk dus geen directe verbindingen met de websites waar je naar surft, maar loopt je verbinding via de proxy.

Dit kan voordelen hebben qua snelheid en anonimiteit.
Sommige proxy servers geven je ip adres nog wel door aan de site, zodat je niet geheel anoniem bent.

Bedrijven gebruiken ook vaak proxies omdat ze zo makkelijk het internetverkeer kunnen filteren en controleren en de pc's niet direct aan het internet hoeven hangen om te kunnen surfen.
 
Proxy server
Server die een compleet bedrijfsnetwerk via een verbinding toegang geeft tot internet.

Proxy Server
Microsoft Proxy Server is een uitbreidbare firewall en webcacheserver die Internet-beveiliging levert en tegelijkertijd de reactietijd en efficiëntie van het netwerk verbetert. Proxy Server 2.0 levert de drie dingen die het belangrijkst zijn voor intranet- en Internet-gebruikers: hoge prestaties, beveiliging via een uitbreidbare firewall en eenvoudig en allesomvattend beheer.

Internet Explorer
Wat is een proxyserver en hoe stel ik dat in?
[ Vorige ] [ Terug ] [ Volgende ]

Wat is een proxyserver en hoe stel ik dat in?

Een proxyserver is een server die een provider aan zijn internet verbinding heeft staan om het surfen voor de klant te versnellen.
Als de proxyserver bij u ingesteld staat en u vraagt een homepage op (http://www.leidenuniv.nl) dan stuurt uw browser ( Internet Explorer, Netscape) de aanvraag door naar de proxyserver. Deze server gaat kijken of hij het adres kent, als dit zo is kijkt hij of de server een copie op zijn hardeschijf heeft staan als dat zo is dan stuurt hij direct de copie door naar u.
Dit kan vele malen sneller zijn dan als u het via het internet moet binnen halen. Mocht de proxyserver geen copie hebben dan haalt de server eerst een copie binnen van de pagina die u opgevraagd heeft. Ook dit kan vele malen sneller zijn dan uw internet verbinding. Als de proxyserver de copie binnen heeft stuurt de server het door naar u.

Als bijvoorbeeld bij een provider 1000x de pagina http://www.leidenuniv.nl per dag opgevraagd wordt, dan hoeft niet elke keer al die data opgevraagd te worden van het internet maar dan kan de proxy server 1000x de copie terug sturen.

De universiteit van Leiden heeft geen proxyserver staan, mocht u dus een U-access account hebben, dan hoeft u geen proxyserver in te stellen.

Bent u onzeker of er bij u wel iets ingesteld staat doe dan het volgende:

Om dit te controleren opent u eerst Internet Explorer en gaat u naar Extra (tools) -> Internet Opties (options)

Ga naar tabblad Verbindingen (connections)

Klik op LAN instellingen (settings):

Hier kunt u zien of er een proxy server ingesteld staat. Zorg dat als hier de juiste proxy server of geen proxy server ingesteld staat.

:)
 
ik heb telenet, dus ik kan beter die proxy aanzetten, veronderstel ik toch.
maar moet ik ook het vinkje voor lokale adressen aanzetten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan