prullenbak legen niet via noirmale manier

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Dag

Ik heb sinds een poosje problemen met de pc. De pc zelf is nog niet oud (ruim een jaar, HP Pavilion) en ik gebruik windows 10. Wellicht is de harde schijf niet meer in orde en levert dat de problemen maar het zou ook de prullenbak kunnen zijn.
Ik heb namelijk de inhoud van enkele harde schijven met oude gegevens (ik werk al zo'n dertig jaar met die dingen) op deze pc gezet om het uit te zoeken en desgewenst te verwijderen. Ik ben aan het verwijderen geslagen en er niet aan gedacht (stom stom) om de prullenbak te legen. Daar zitten nu veel (heeel veel) bestanden in en telkens als ik probeer er iets uit te verwijdren gaat de hele pc op tilt.
Is er een manier om de prullenbak te legen bijvoorbeeld via dos? ik heb wat op internet zitten kijken en kwam het volgende commando tegen:
Code:
rd /s %systemdrive%\$Recycle.bin
Ik durf dit echter niet zomaar te gebruiken. is dit de manier om het te doen of heeft iemand een veiligere tip?

via
Code:
dir /s /a:sh *recycle*

krijg ik
Code:
 Directory of C:\

11-02-2016  08:57    <DIR>          $RECYCLE.BIN
               0 File(s)              0 bytes

kan ik gewoon zeggen
Code:
del c:\$RECYCLE.BIN

of haal ik daarmee andere problemen op mijn hals? Maakt windows daarna gewoon weer een prullenbak aan die ik dan weer normaal kan gebruiken of is dat naief gedacht?

Laatst bewerkt:
Ja hoor, dat kun je zonder problemen doen.

Doe het op deze manier:

Rechtsklik op Start en klik op Opdrachtprompt (administrator).
Typ in het zwarte venster rd /s c:\$Recycle.Bin
Sluit alle openstaande programma's behalve het zwarte venster.
Klik op het zwarte venster en druk dan op de enter-toets. (let op de spaties!)
Op de vraag c:\$Recycle.Bin, Are you sure (Y/N)? druk op Y en daarna op de enter-toets.

Als dit klaar is kan je het zwarte venster sluiten.
Open daarna de Prullenbak. Als het goed is, is deze opnieuw aangemaakt en dus leeg.

Toch nog een vraag, voor de zekerheid... (Ik ben onder andere zo huiverig om te deleten met dos omdat ik ooit op het werk een collega had die in een programma het commando del *.* gebruikte. Door een programmeerfout werd dat commando uitgevoerd in de root... de gevolgen kun je raden.)

Ik zie namelijk "start" nergens (dus kan niet op "opdrachtpromp administrator" klikken), maar ik weet hoe ik een dosbox kan openen (cmd.exe).
Kan ik dat rd commando zonder problemen in zo'n dosbox zetten of heb ik er dan niet eentje als administrator?

groetjes, Anjo

Heb de dosbox via de verkenner opgestart (rechtermuisknop op cmd.exe en dan opstarten als administrator of zoiets). commando uitgevoerd en inderdaad: prullenbak is leeg!
Bedankt voor de hulp!

En nou maar hopen dat ie stabieler is.

groetjes, Anjo

Laatst bewerkt:
Een andere manier (workaround) is het gebruik van een hulpprogramma, zoals CCleaner, waarbij je dan in 'tabblad' Windows alleen aangevinkt laat "Prullenbak leegmaken" en in 'tabblad' Toepassingen helemaal niets aangevinkt laat voordat je op Schoonmaken klikt.
Overigens leeg je daarmee de "prullenbakken" van alle schijfletters die je hebt (en die een prullenbak hebben), niet alleen die van de C: schijf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Een andere manier (workaround) is het gebruik van een hulpprogramma, zoals CCleaner, waarbij je dan in 'tabblad' Windows alleen aangevinkt laat "Prullenbak leegmaken" en in 'tabblad' Toepassingen helemaal niets aangevinkt laat voordat je op Schoonmaken klikt.
Overigens leeg je daarmee de "prullenbakken" van alle schijfletters die je hebt (en die een prullenbak hebben), niet alleen die van de C: schijf.

Tijs.

Ik ken ccleaner maar juist omdat mijn pc zich niet lekker gedraagt, wil ik nu even niks downloaden. En gelukkig kon het ook met een eenvoudig dos-commando. Als het systeem weer stabiel is, is het het overwegen zeker waard. Ik ben al vaker tegen dingen aangelopen waar ccleaner geschikt voor zou zijn.

groetjes, Anjo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan