[PS2] Leest disc niet, mogelijk lens-probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeMastear

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2007
Berichten
38
Mijn ps2 heeft moeite met het lezen van discs. Maar eerst wat voorgeschiedenis.

Mijn Reset/Eject kabel (die dunne zilveren kabel die van de Reset/Eject knop naar binnen de Ps2 loopt) was eerst gescheurd en deed het toen niet meer. Ik heb het toen 'gefixt': Gwn een stukje alluminium-folie tussen het gescheurde deel gedaan en ra-ra hij doet het weer. Maar nu zijn er twee dingen die ik heb opgemerkt die anders zijn dan eerst.

Als ik de PS2 aan doe, begint het spel (de dvd) iets later te draaien dan normaal (reageert slomer denk ik). Als het begint te draaien gaat het allemaal nog goed, maar als het scherm bij browser aankomt maakt de draaiende dvd een piepend/slippend oid geluid en de Ps2 blijft in browser aangeven: Leest disc...

Ik heb hem laten draaien, ~5 minutenm, maar nog steeds geen resultaat.
Ik heb ook de diagnose aangezet maar hij vroeg niet om een cd te plaatsen.

Nu het ik het vermoeden/gevoel dat het aan de lens ligt. De lens beweest normaal gesproken heen en weer tijdens het draaien van de dvd. Maar nu heb ik gemerkt dat in welke positie ik hem ook zet, dichtbij of ver van de draaigedeelte van de dvd, de lens na uitschakelen zich nog steeds op dezelfde positie bevindt. (Nee ik heb de lens niet op de bovenkant aangeraakt) Ik heb hier en daar gelezen dat je iets eraan kunt doen als de lens niet goed beweegt, maar dat heb ik ten eerste niet goed begrepen en ten tweede durf ik niet zomaar iets te doen zonder te weten wat ik precies doen enzo.

Kan iemand mij helpen? Ik heb redelijk veel verstand van hoe de Ps2 er van binnen uitzie (ik speel namelijk met een open Ps2, omdat de lade niet meer in en uit schuift :D), maar hoe die van binnen precies werkt, daar weet ik niet superveel vanaf. Het is een 390004 en het is al wel 5 jaartjes oud, omgebouwd en ik vind het een wonder dat ie het nog steeds doet (/deed).

Bedankt vast
 
koop deze cd


http://www.ombouwnederland.nl/shop/catalog/product_info.php?cPath=27_56&products_id=135

dan werkt die weer goed


cddvdcleaner.gif
 
Laatst bewerkt:
thnx dat was ik ook van plan, maar ik wacht nog even af of er andere reacties komen.
 
Het is de moeite waard hij is maar 4.95

bij bol.com kan je een anderen kopen maar die is 9.99
en bij

Eplazza kan je er ook een kopen die is 24.99

maar die van 4.95 Werkt goed deze gebruik ik nog steeds na 2x gebruiken
 
Ik geloof je wel.

Maar de drang om vandaag nog te spelen is groot :p

Dus ik ga eerst ff wat prutsen (doe ik altijd) en kijken of ik het zelf kan fixen en anders koop ik die cd wel. :D
 
Nu heb ik iets anders. Hij kan soms de cd wel lezen, maar halverwege het opstarten van het spel krijg ik weer dat piepend/slippend geluid

Kan die cd nog steeds uitkomst bieden?
 
Bekijk of de skart er goed in zit anders moet je een kijken of dit ook bij anderen tv is

Meschien is je tv oud??

is je tv voor of na 2000 Gemaakt achter in je tv zie je © met jaar tallen

mij tv is bevoorbeeld 2005-2006
mij vorige tv was 1992-1994
 
Bekijk of de skart er goed in zit anders moet je een kijken of dit ook bij anderen tv is
Wat heeft een scart te maken met het niet goed draaien/herkenen van een cd/dvd?:rolleyes:

Je hebt kans dat de laser niet meer goed staat, waardoor de dvd/cd niet goed gelezen kan worden. Dit is een vaak voorkomend probleem.
Je kunt de laser opnieuw afstellen. De slee waarop de laser heen en weer gaat kan iets dichter en verder van de dvd/cd gesteld worden.
Daarvoor moet de dvd/cd speler open gemaakt worden. Als het goed is zit er een gekartelde wieltje, daarmee kun je per klik!! de laser slee afstellen.

Dit dient zeer voorzochtig te gebeuren!! Iedere keer een klik doen. de dvd/cd kapje er weer op doen en de playstation opstarten. Dit herhalen tot de playstation weer normaal een spel opstart.
 
@ wat heeft dit met skart te maken


Zen geluid
 
Welk geluid, dit "piepend/slippend geluid" soms? Lijkt me niet dat dit met de geluidsaansluiting te maken heeft. Lijkt me eerder het loopwerk van de speler.
 
Het is het loopwerk van de speler inderdaad, als de cd niet draait of langzamer draait wordt dat ook minder...

Maar kun je nog verder uitleggen over dat gekartelde wieltje? Is dat dat witte stukje rechts van de lens dat schuift over zo'n draaiende rail?
 
Alles wat in de PDF staat gedaan, maar t mocht niet baten... Zijn er andere dingen die ik kan doen? Ik merk wel enig verschil als de lensdichtbij het draaigedeelte of ver van het draaigedeelte staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan