PS2 ratel geluid + vast lopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wranche

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2009
Beste,

Ik heb kort geleden een ps2 over marktplaats aangeschaft, en die blijkt het dus niet te doen :/ geen onderhandeling mogelijk met de verkoper, maar goed. Ik ben wel bereid dat ding uit elkaar te halen en te kijken wat er dus loos is.

Model: SCPH-50004 (fat)
Probleem: PS2 maakt ratelend geluid, disk ding wil soms niet eens open gaan, en loopt vast.

Na wat research gedaan te hebben, en hem open gemaakt te hebben, zag ik wat het ratelende geluid maakte: Aan de lens zit een plastic dingetje dat over een rond draaiend iets gaat, waar groeven in zit. Waarschijnlijk lukt het plastic dingetje niet om in die groeven te blijven.

Komt het vast lopen ervan ook door dit? En het open gaan van dat disk ding?

Hoe los ik dit op?

(oja, ik werd ook geadviseerd de rails waar mijn lens over heen schuift schoon te maken (lens zelf al schoon gemaakt), maar op al die guides zie ik dat de rails zijn vast gemaakt met schroeven, maar mijne zitten in clipjes ofzo, en krijg ze er niet uit)

Bij voorbaat dank! :thumb:

ik ben dus al verder gekomen, maar nu als ik een spel opstart (hij geeft geen tik geluid meer) kom ik bij bijvoorbeeld Kingdom Hearts 1 tot het begin scherm. Als ik dan new game start, begint het beginfilmpje niet maar blijft ie zwart. (ik kan wel op pauze klikken, en dan staat er ook in beeld "pauze" :S) Kingdom Hearts 2 gaat niet verder dan het Playstation 2 logo op het begin.

Help plz? :confused:

Die "rails" moet je ook niet losmaken, maar schoonmaken als deze gewoon gemonteerd zijn. Hetr losmaken heeft een groot risico, dat de afstelling voor de "slee" niet meer goed komt. Waarschijnlijk is de dvd unit gewoon op/versleten. Je kan nog kijken of het afstellen van de lens wil helpen.

Het ratelen wordt inderdaad veroorzaak door het "wormpje" wat de lens verplaatst. (dat ding met die groeven erin wordt ook wel worm genoemd)

Je hebt kans dat de laser niet meer goed staat, waardoor de dvd/cd niet goed gelezen kan worden. Dit is een vaak voorkomend probleem.
Je kunt de laser opnieuw afstellen. De slee waarop de laser heen en weer gaat kan iets dichter en verder van de dvd/cd gesteld worden.
Daarvoor moet de dvd/cd speler open gemaakt worden. Als het goed is zit er een gekartelde wieltje, daarmee kun je per klik!! de laser slee afstellen.

Dit dient zeer voorzichtig te gebeuren!! Iedere keer een klik doen. de dvd/cd kapje er weer op doen en de playstation opstarten. Dit herhalen tot de playstation weer normaal een spel opstart.
Bron;
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/227016-playstation-2-niet-goed

Laatst bewerkt:
Hallo

De geleiderails maak ik zuiver d.m.v. een oorstokje , en smeer ik d.m.v. een beetje sillicone vet , zeker geen gewoon vet gebruiken , omdat dit ertallon (plastic) aantast.

Het plastic haakje die aangedreven wordt door het wormwiel heb ik nog nooit gezien , deze was altijd in verend metaal , die de nodige drukkracht kon uitoefenen.

Vermoedelijk is deze lam door ouderdom.

Het moeilijk openen/sluiten v/h loopwerk komt vermoedelijk door leesfouten v/d drive.

De leesoptiek eens zuiver maken kan oplossing bieden.

Afregelen v/d laser is een laatste mogelijkheid .(d.m.v. regelaar op de drive achteraan)

Begin met b.v.b. 1 klikje links en testen , etc....(probeer eerst met een audio c.d. , daar c.d.'s eenvoudiger te lezen zijn)

Markeer alles alvorens je dit doet.

Uiteraard is dit een noodoplossing en zeker niet definitief.

Een defekte/versleten laser dient te worden vervangen.

Deze consoles kosten niks meer , en uiteraard is het uw beslissing of het sop nog de kolen waard is.

Indien je zoekt voor wisselstukken = ebay een goedkope mogelijkheid.

P.s.: ik neem als referentie het spel "super monkey ball" om te controleren of een drive perfekt is afgeregeld, deze is blijkbaar het moeilijkst om te lezen (beste beveiligd)

Peter

Maar wat is er precies mis dan, als het spel Kingdom Hearts wel tot het laadscherm gaat, maar niet het beginfilmpje erna wil laten zien (dan blijft het zwart)? maar hij loopt niet vast, want als ik op Start druk, staat er gewoon "Pauze" in beeld.

Ik zelf dacht dat de lens geen trigger had om heen en weer te gaan maar gewoon 1xtje de disc las?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Maar wat is er precies mis dan, als het spel Kingdom Hearts wel tot het laadscherm gaat, maar niet het beginfilmpje erna wil laten zien (dan blijft het zwart)? maar hij loopt niet vast, want als ik op Start druk, staat er gewoon "Pauze" in beeld.

Ik zelf dacht dat de lens geen trigger had om heen en weer te gaan maar gewoon 1xtje de disc las?

Dat het niet evident/gemakkelijk is om vanop afstand en zonder betrokken toestel te zien een korrekte diagnose te stellen is logisch.

Is het toestel reeds eerder geopend , werd deze misbruikt om d.v.d.'s af te spelen (draaiuren) , was /is deze zuiver intern/extern ,visuele sporen van te vallen (ontregeling leesoptiek) , etc... zijn allemaal zaken die een aanwijzing kunnen zijn.

Maar .... indien je alle zaken die ik reeds eerder heb vermeld hebt gecontroleerd , kun je zelfs zonder geavanceerde meetapparatuur er zo goed als zeker van zijn dat de leesoptiek "zacht" is .

p.s. :

Na het laadscherm treedt de software/hardware beveiliging in aktie , en dient de gelezen data perfekt en zonder fouten binnen te komen , indien niet ---> problems .

Snelle test , zoals reeds eerder vermeld leest dit toestel nog korrekt audio c.d.'s ??? (let wel ps2 leesoptiek bestaat uit 2 lasers 1 voor d.v.d. en 1 voor c.d.)

Peter

Laatst bewerkt:
UPDATE

Kingdom Hearts 1 doet het nu, alleen af en toe een draaierig geluidje

Kingdom Hearts 2 echter doet het nog steeds niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan