*.pst opslaan op netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jegero13

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2008
Hallo mede helpmijers.

Ik heb een vraagje: Ik had/heb thuis een server draaien. Op het moment is hij nog gecrasht, maar ben weer van plan hem helemaal gebruiksklaar te maken, weet nog niet of ik server 2008 of 2003 ga draaien, maar dat even terzijde. Nu gebruiken veel in dit huis Outlook 2007/2010, ik wil dus zorgen dat de *.pst bestanden centraal komen te staan dat je zeg maar van elke pc dit kan benaderen en dat je dan niet via webmail hoeft. Zodat je ook mail terug kunt vinden die je al binnengehaald hebt. Ik heb voormezelf dus 2 pc’s. En heb op alle twee outlook. De een 2007 en de ander 2010. De gene waar 2010 op draait is een laptop, ik wil dus zo zorgen dat ik een “offline” map op m’n laptop heb zeg maar. Maar nu kom ik tegen een probleem aan zeg maar, ik ben bang dat als ik bijvoorbeeld mail binnengehaald heb op m’n laptop en deze uit staat ofzo, en ik haal dan andere mail binnen op m’n pc, en de pc’s de files weer gaan sychroniseren dit problemen op gaat leveren. Of als ik outlook op m’n pc open heb staan, en ik dan via remote desktop op school of e.d. m’n mail ga checken op de server, hij een fout gaat geven. Hoe kan ik zorgen dat hij om de zoveel seconden of continu de bestanden synced, zodat ik niet tegen zulk soort conflicten aan ga lopen… Of als ik bijvoorbeeld outlook op m’n pc aan heb staan, dat als ik op de server outlook open, hij outlook sluit op m’n computer… Nu ben ik bang dat ik reactie’s ga krijgen van: ga dan over naar Exchange server… Ten eerste kost dit mij teveel om dit als soort hobby te gaan doen, en ben bang dat de server dat niet gaat trekken… Maar als er echt geen andere oplossing is, moet ik dat toch maar gaan overwegen. En nog een vraag, het .pst bestand van m’n ouders is al gauw zo’n 1 gb, gaat dit geen problemen opleveren als zij dan outlook openen op de pc? Dat het geen eeuwigheid gaat duren voordat Outlook eindelijk geladen is? Hopend jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.. En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Jelle

Er bestaat een fundamenteel verschil tussen een online en een offline database. Exchange is een voorbeeld van online. Je .pst van offline. Één van de verschillen is dat de online altijd in sync is. Offline per definitie niet. Proberen je offline als online te misbruiken leidt altijd tot problemen.

Wat je simpel kunt doen is je .pst op een gedeelde map op de server zetten. Je clients gebruiken dan het .pst bestand op de server. Op die manier heb je maar 1 versie en is deze dus ook altijd in sync.

Een 1Gb .pst is niet bijzonder groot. Het openen gaat net zo snel als een lege .pst.

Oké, maar nu heb ik dus zelf een draagbare computer, hoe kan ik dat oplossen dat die ook synced als hij niet in het thuisnetwerk zit?
Het is dus ook mogelijk om met meerdere pc's aan 1 .pst bestand te werken?

Nee voor mobiel gebruik gaat het niet werken met een .pst .

En met meerdere gebruikers tegelijk in dezelfde .pst gaat ook niet.

Buiten een mailserver zijn er geen echt goede alternatieven hiervoor. Ik heb het opgelost door outlook zo in te stellen dat hij nog tot 14 dagen terug de email laat staan op de server. Onderweg kan ik dan altijd via webmail/smartphone/whatever bij mijn email. Niet in de oudere email, maar dat moet dan maar wachten tot ik weer op kantoor ben. (In de praktijk nog nooit gemist ook).

Dus dan beveel je aan een Exchange server op te zetten?
Is dat veel werk, en wil dat draaien op een server met 2.9 Ghz P4, met 1 Gb geheugen?
Volgens mij moet dat wel werken, maar het lijkt mij zoveel werk...
Misschien wel als hobby om te gaan doen, maar goed...

Lees mijn antwoord. Ik beveel je aan om het via webhosting te regelen.

Nou ja, ik heb een email adres bij m'n internet provider. Maar als dat het makkelijkst is... Tja, dan moet ik het maar zo doen ;-) Zo doe ik het nu namelijk ook...
Maar leek me wel makkelijk, en af en toe even knutselen

Heel erg bedankt dan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan