Publieke variabele (access 2013)

Status
Niet open voor verdere reacties.

rjalampe

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 okt 2015
Zoek al enige tijd hoe (waar en hoe) een variabele gezet kan worden (bij de start van een toepassing) die overal binnen de applicatie gebruikt kan worden.
Ik heb een aan-log Form waar een bedrijf gekozen kan worden. Dit nummer wil ik in andere Forms weer kunnen oppakken. Hoe kan ik zo'n variabele zetten en hoe kan ik deze daarna weer opvragen.

Dat kan tegenwoordig heel fraai met een TempVar. Die declareer je wanneer je hem nodig hebt (bijvoorbeeld op je startformulier) en kun je dan overal waar je wilt gebruiken. Zolang de database actief is, blijft de waarde behouden. Uiteraard kun je de waarde ook aanpassen door er een andere waarde aan toe te wijzen. Voorbeeldje?
Code:
    TempVars.Add "sUser", Environ("UserName")
    MsgBox TempVars!sUser
Nog een voordeel: je kunt Tempvars ook in queries en rapporten etc. gebruiken; het is wat dat betreft veel functioneler dan een Public variabele.

Lijkt te werken

Het heeft even geduurd, maar het koste mij toch wat meer moeite dan in eerste instantie uit het antwoord blijkt.
Krijg n.l. het volgende foutbericht:
-Fout 32538 tijdens uitvoering
In tijdelijke variabelen kunnen alleen gegevens worden opgeslagen, geen objecten.-

Heb dat opgelost door de waarde eerst in een tijdelijk veld te zetten en daarna door te kopieren:
Dim tmpBedrijf As Integer
tmpBedrijf = BedrID
TempVars.Add "sBedrijf", tmpBedrijf
Vraag mij echter af waarom het fout gaat als ik Bedrijf direct naar TempVars.Add kopieer.

De foutmelding is duidelijk: je kunt een object niet toewijzen aan een tempvar. En BedrID is dus een object. Vandaar de foutmelding. Je oplossing is dus niet nodig, want het kan echt wel in één keer:
Code:
TempVars.Add "sBedrijf", Me.BedrID[B].Value[/B]
Je moet dus de waarde uit het object halen.

Opgelost

Bedankt voor de snelle reactie.
Dit werkt inderdaad.

'T is ook maar een voorbeeldje van hoe een TempVar werkt....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan