• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pull down menu verdwijnt na runnen macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrcbr

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 feb 2021
Berichten
4
Onderstaande is opgelost; zie mijn extra vraag onderaan deze thread
==
Hallo,

Ik heb hier nooit eerder iets gepost, maar wel meermaals dankbaar gebruik gemaakt van oplossingen die werden aangeboden voor problemen van anderen, waar ik ook zelf tegenaan liep. Ik ben geen deskundig programmeur, maar probeer af en toe wel eens wat.

Ik heb nu een macro gemaakt in Excel die gegevens uit tabellen kan visualiseren. Het gaat om lijnen waaruit figuren/patronen zijn opgebouwd. Op die manier kan ik makkelijk controleren of de gegevens die in de tabellen zijn opgeslagen volledig en juist zijn en of er data ontbreekt. Ik pas dit toe op een grotere hoeveelheid gegevens, maar heb voor de eenvoud en voor de anonimiteit een aangepast bestand bijgevoegd.

Het probleem doet zich voor met cel B2 op het tabblad “Tekening”. Dat moet een pull down menu zijn, waarin de gebruiker een figuur kan kiezen. Bij het opstarten gaat dat goed, maar als ik de macro heb gerund, is het pull down menu weg en resteert er slechts de waarde die ik heb ingevoerd. Het is juist de bedoeling dat ik steeds weer een nieuwe figuur kan kiezen en zo alle figuren kan controleren.

Kan iemand helpen dit op te lossen?

Verder zou ik ook graag de macro met een knop willen activeren. Als ik die knop toevoeg, verdwijnt hij ook na het activeren van de macro en komt daarna niet meer terug.
Idealiter zou ik in plaats van een knop de macro willen activeren met een change event (steeds als de waarde van B2 op het tabblad “Tekening” wijzigt). Maar goed, dit is allemaal luxe; het gaat eigenlijk om het hierboven genoemde probleem.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Marco
 

Bijlagen

  • Tekening.xlsm
    23,2 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Verander dat stukje eens in dit:
Code:
    [COLOR="#008000"]' Wis alle eerder gemaakte shapes[/COLOR]
    Dim shp As Shape
    For Each shp In ActiveSheet.Shapes
       [COLOR="#FF0000"]If shp.Type <> msoFormControl Then shp.Delete[/COLOR]
    Next shp

En dan dit achter het blad Tekenen:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address(0, 0) = "B2" Then Tekenen
End Sub
 
Het kleuren van de connectors lijkt me voldoende.
Maak voor de verschillende figuren gebruik van benoemde gebieden.
De validatie-dropdown is ook een 'Shape'
Ik zou daarom geen 'shapes' (connectors) verwijderen, doch hun oorsponkelijke kleur geven.
Bij het vierkant kleur je 1 lijn teveel.
 

Bijlagen

  • __tekening.xlsb
    22,1 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Veel dank!

Veel dank, edmoor en snb! Jullie hebben mijn probleem opgelost. Ik ben heel blij met jullie snelle hulp.

Ik heb nu de oplossing van edmoor in mijn code gezet. De oplossing van snb is mooi en veel sneller (en voor mij dus erg leerzaam), maar past helaas niet op het format waarmee ik de gegevens krijg aangeleverd.
 
Mag ik toch nog even een extra vraag stellen? Is er een manier waarop ik het pull down menu in cel B2 op blad "Tekening" direct kan vullen met _unieke_ waarden uit kolom B van het blad "Figuren"? Ik bedoel dus zonder een hulpkolom te maken zoals in dit geval kolom H op het blad "Figuren". Dat zou handig zijn als er figuren met een nieuwe naam bij komen in de data. Ik gebruik overigens Office 365 en dacht dat het met de functie UNIQUE / UNIEK zou kunnen, maar die is bij mij niet beschikbaar.
 
ben je zeker dat het niet beschikbaar is?
 

Bijlagen

  • Tekeningmrcbr.xlsm
    32,1 KB · Weergaven: 21
Ik zou het anders aanpakken:
Maak een groepsbasisfiguur (snb)
Maak per specifieke figuur (vierkant, driehoek,kruis) een groepsfiguur.
Afhankelijk van de keuze in de dropdownlijst wordt de geselecteerde figuur zichtbaar gemaakt en de andere specifieke figuren onzichtbaar.
Dat beperkt de code tot 3 regels en maaakt het zaakje razendsnel.

Dan kan het geheel beperkt worden tot 1 of 2 werkbladen.

De dropdownlijst maakt nu deel uit van de basisgegevens en past zich aan via het benoemde gebied 'figuur'.
 

Bijlagen

  • __tekening.xlsb
    22,2 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
@emields, zie bijgevoegd screenshot

@snb, ik krijg de gegevens aangeleverd in een lange lijst met lijnstukken. Ik moet zelf beoordelen, op basis van de meegeleverde naam, of die lijnstukken terecht wel of niet in de lijst staan (in werkelijkheid zijn het geen figuren maar verbindingen in een netwerk die op een logische manier moeten samenhangen).
 

Bijlagen

  • UNIEK.PNG
    UNIEK.PNG
    12,9 KB · Weergaven: 27
Ik kan er geen chocola van maken.
Je vraag gaat dus niet over waarmee je geconfronteerd wordt ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan