• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

pulldopwnmenu met e-mailadres hieraan verbonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, ik heb een lijst met DVD's die ik weleens uitleen en daar heb ik een pulldownmenu in toegepast. Als ik hier bijv. 'Jan' selecteer zou ik graag een e-mailadres hieraan willen verbinden. Ik heb al diverse dingen geprobeerd, ook enkele e-mailtoepassingen van Helpmij (Excel) uitgeprobeerd, maar ik begrijp dit nog niet goed. Het pulldownmenu staat ik kolom D, kan ik direct hierin een e-mailadres verkrijgen of moet ik dit via een hulpkolom doen? Ik zou hierbij denken aan een formule die kijkt naar de waarde in kolom D en hieraan een e-mailadres uit bijv. kolom F koppelt...
Het liefste heb ik dat ik via het pulldownmenu een naam selecteer in bijv. B2 en dat ik dan automatisch op cel B2 kan klikken dat Outlook Express wordt opgestart. Misschien is dit mogelijk met macro's?

GRTZ fun_surfer.

en een hyperlink invoegen middels het menu "invoegen", idd. bijv. m.b.v. een hlupkolom heb je al geprobeerd ?

Ik zou dit doen met horizontaal zoeken of verticaal zoeken.

Maak bijvoorbeeld op een secundair blad een tabel met daarin in de eerste kolom een rij namen en in de tweede kolom de bijbehorende e-mailadressen.

Maak vervolgens in je eerste blad een pulldownmenu.

In cel B2 kan dan een formule komen:

=vert.zoeken(zoekwaarde;tabel;kolom-indexgetal)

Je zoekwaarde is de waarde die in het pull-downmenu staat.
Je tabel is de tabel die je op het secundaire blad hebt gemaakt.
Je kolom-indexgetal is in jouw geval 2, als je tenminste in de tweede kolom de e-mailadressen hebt staan behorende bij de namen in de eerste kolom.

Tip: zet je namen op alfabetische volgorde. Het schijnt dat je anders nog iets extra's in de formule moet toepassen.

Hoop dat dit werkt, ook met dat pull-downmenu. Dat heb ik namelijk zelf nog nooit zo gedaan.

Succes

Beste Pasja en Ytos, de oplossing die jullie aandragen met '=vert.zoeken...' werkt niet omdat de hyperlink niet wordt meegenomen; ik krijg dus het e-mailadres te zien, maar kan Outlook niet starten door erop te klikken, terwijl dìt juist mijn bedoeling is... Wat doe ik fout?

FunSurfer,

Ik heb zopas de oplossing van uw vraag van iemand anders ontvangen.

Stel:
Je hebt een lijst gemaakt met in de eerste kolom de namen; en in de tweede kolom de E-mail adressen.
Deze lijst geef je de naam: Lijst.

De op te zoeken naam staat in cel A1
De formule die het e-mail adres moet ophalen is dan:

=HYPERLINK(VERT.ZOEKEN(A1;Lijst;2;0))

Met dank aan Richard Van Der Pool

Luc

Luc, alweer bedankt! Ik heb de 'hyperlink-cel' in een aparte kolom gezet direct naast de kolom met het pulldownmenu en dit werkt perfect, bedankt!

GRTZ fun_surfer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan