• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Punt toevoegen in getallenrij (als tekst)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DieterV84

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2023
Ik ben een aan het prutsen in een excelbestand waarin coördinaten staan.

Concreet staan de coördinaten gescheiden met een punt .

Bijvoorbeeld een cel met waarde:
4.432987

Om de dubbele waarden uniek te maken dacht ik bij elke cel +5, - 5 bij te tellen...
Excel sloeg hierop tilt want de cel met een punt is voor hem een tekst en geen getal.

Geen probleem dacht ik, vervang ik toch gewoon de punt tijdelijk door een komma. Doe mijn ding en doe het dan omgekeerde weg.
Deel 1 is gelukt. Ik heb dus mijn punten door kommas vervangen en heb er overal +5 en - 5 kunnen bijtellen.
Maar de omgekeerde weg wil Exel niet doen. Ik kan mijn komma niet meer vervangen door een punt.

Hij maakt er nu een getal van zonder teken zijnde 4432987

Tot overmaat van ramp heb ik op save geklikt en kan niet meer terug naar mijn oorspronkelijk bestand (ik weet het...no comment)

Hoe krijg ik op een eenvoudige manier terug een punt achter de eerste 4? (ik wil dus terug naar 4.432987)

en in tweede lijn:

hoe kan ik zonder veel gedoe de rest van mijn andere bestanden omzetten?
Ik wil dus een reeks getallen omzetten
4.0005 (geen wijziging) 4.0005
4.0005 (+5) 4.0010
4.0005 (-5) 4.0000
(waardoor ik dus 3 indentieke coördinaten herwerk naar 3 unieke die wel afzonderlijk op googlemaps weergegeven worden ipv alles bovenop elkaar)

Mvg

Mvg

Als in A1 je waarde staat:
=LINKS(A1;1) & "." & DEEL(A1;2;99)
Je tweede vraag: plaats je bestand eens hier.

Dit kan ook, met je data in A1.
Code:
=VERVANGEN(A1;2;0;".")
Voor de tweede vraag (omzetten meerdere rijen?) is een voorbeeldje wel handig om te weten hoe je data eruit ziet.

En geef ook even aan of je Excel 365 gebruikt of niet.

Laatst bewerkt:
Al bedankt om mee te denken. Ik gebruik Excel 365
:-) omdat de oorspronkelijke bestanden gevoelige info bevatten heb ik een excel gemaakt met de essentie (en wat herwerkte fictieve coördinaten)

Ding is dus dat google maps bij meerdere coördinaten op dezelfde locatie enkel "de bovenste" gegevens weergeeft en dus niet de verschillende onderliggende gegevens. (kan blijkbaar bij betalende versies wel ed).
Zaak is dus om unieke coördinaten te maken die op kaart nog wel altijd ongeveer op dezelfde plaats zichtbaar zijn.

In bijlage dus bijvoorbeeld een locatie waar 3 ingaves dezelfde coördinaten hebben.

Mijn insteek was dus om de Y coördinaten zeer licht te wijzigen (0, +5, -5) waardoor de 3 ingaves dus uniek worden (maar op kaart nog altijd vlak bij elkaar blijven staan) en deze bij importeren op google maps dus als 3 afzonderlijke zaken weergegeven worden.

Maar dus met tussenstappen deze gegevens eerst als getal gaan behandelen (door een komma te gebruiken) deze bewerking toepassen en dan de omgekeerde weg geeft problemen omdat excel (365) bij de omzetting mijn . en komma wegwerkt.

Mijn 4,432987 wordt bij de omgekeerde beweging 4432987 terwijl ik er 4.432987 van wil hebben.
Prutsen met celeigenschappen geeft verschillende andere resultaten/vormen maar ik heb er voorlopig nergens het juiste format kunnen inkrijgen.

Bijlagen

De X-coördinaat blijft ongewijzigd, de Y-coördinaat moet aangepast worden als er meer dan één identiek X,Y-coördinatenpaar bestaat
Gaat het om maximaal drie identieke X,Y-coördinaten?

4 identieke coördinaten komen regelmatig voor. Heel sporadisch tot 6 a 7.
Ik bleef van het X coördinaat puur uit gemakzucht af.
Ik dacht voor de paar keer dat er echt veel identieke coördinaten waren om manueel voor deze coördinaten dezelfde wijzigingen aan het X coördinaat uit te voeren zodat ik weerom meerdere unieke combinaties krijg.

:-) maar met m'n eigen gepruts dacht ik dus eerst met het Y coördinaat te beginnen en te zien hoe het liep...niet zo vlot dus :-)

bedoel je zoiets?
mogelijk wel, maar als ik de groepering van jou drie (verwijzing naar origineel en de 2 formules) naar beneden trek (om te laten toepassen op de andere gegevens) volgt excel voor jou formules niet (hij gaat opnieuw de gegevens van F4 weergeven).

Ik zit letterlijk met duizenden coördinaten dus ik moet echt wel een oplossing hebben waarbij ik de formule op een manier kan ingeven en vervolgens door middel van slepen naar helemaal onderaan de lijst kan trekken en zo een resultaat heb voor mijn duizenden coördinaten.

Als je het geen probleem vindt dat er alleen 0,0005 bij de Y-coördinaat wordt opgeteld en niet 0,0005 vanaf wordt getrokken dan kan het zo:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan