• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Punten automatisch naar komma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

FragHank

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2003
Hoi luitjes,

ik wil wanneer ik records in excel plak met decimalen (bv. €0.02) de punt automatisch laten vervangen door een komma. Nu moet ik steeds naar bewerken -> vervangen, maar ik heb het idee dat dit makkelijker kan.

Bij celeigenschappen word ik ook niet wijzer, jullie misschien een oplossing ?

Alvast bedankt ! :thumb:

Denk dat je het makkelijkste de celeigenschappen op valuta kan zetten zal deze het automatish moeten doen

FragHank zei:
Hoi luitjes,

ik wil wanneer ik records in excel plak met decimalen (bv. €0.02) de punt automatisch laten vervangen door een komma. Nu moet ik steeds naar bewerken -> vervangen, maar ik heb het idee dat dit makkelijker kan.

Bij celeigenschappen word ik ook niet wijzer, jullie misschien een oplossing ?

Alvast bedankt ! :thumb:

Hoi Fraghank,

Als je de gegevens importeert vanuit een andere applicatie zoals Access, of een tekstbestand, dan moet je eens kijken of je daar niet kunt aangeven of puntenin komma's kunnen worden gezet.

Richard

Het Excel bestand is een overzicht van telefoonkosten.
We bellen in mijn bedrijf over internet, en op de pagina van m'n account staan de 100 meest recente gesprekken. Omdat dit een Call Centre is, wordt er een hoop gebeld en moet er om het uur (minstens) alle gesprekken gekopieerd en geplakt worden. Op de pagina van m'n account staan de valuta in €0.02 euro, en de formule om het totaal uit te rekenen (SOM=(D5 : D9999)) pakt alleen komma's... Als er hier een oplossing in is ben ik tevreden.

Celeigenschappen veranderen naar valuta lukt me niet, dat heb ik ook al geprobeerd.

Iemand een oplossing ?

Meestal bepaal je via de landinstellling in het configuratiescherm of je een decimale komma of punt gebruikt.
Misschien kun je daar iets mee? Let wel op, dit geldt meteen voor alle toepassingen.

Deze macro verandert punten in komma's.

Sub Punt_Is_Komma()
Columns("B:B").Select 'Kolom evt.aanpassen
Selection.Replace What:=".", Replacement:=",", LookAt:=xlPart, _
SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False
Range("A1").Select
End Sub

De macro draait nu op Kolom B.
Is het in jouw geval Kolom Z dan,
("B:B") wijzigen in ("Z:Z")

Succes.

Landinstellingen wilde ook niet werken, heb ik al geprobeerd.
Maar hoe voer ik die macro in ? (Betreft kolom F)

Beste Luc,
De waarden worden zo binnengehaald: €0.02, dus als tekst. Ook na gebruik van jouw macro blijven de waarden als tekst weergegeven. Ben met de macrorecorder in de weer geweest maar wat ik ook probeerde, dit euvel blijft bestaan. Kortom: er kan dus niet mee gerekend worden.

Kopieer de macro.(Je hebt B:B verandert in F:F)
Houd de Alt-toets ingedrukt en klik op de "F11-toets".
Je bent nu in deVBEditor.
Klik nu op het menu "Invoegen" en kies Module.
Bij de knipperende cursor moet je de macro plakken.

Macro wil niet werken... De punten blijven komma's, er zit geen functie in excel om de punten automatisch komma's te maken ?

FragHank,
Als in kolom F de gegevens staan deze formule in bv kolom H.
=ALS(F1>"";(DEEL(F1;2;1)&","&RECHTS(F1;2))*1;"") Deze formule naar beneden kopiëren zover als gewenst.

Luc,
Ook je vorige macro maakte bij min van de punten een komma maar idd als tekst.
De vorige oplossing maakt eveneens een komma van de punten maar ik begrijp niet hoe het zit met kolom G waar er telkens een 2 bij de waarden uit F worden bijgeteld.

Laatst bewerkt:
Cor,

Kolom G is bedoeld als test.
staan in F punten, dan tel ie er in G geen 2 bij op,maar geeft #WAARDE!

Heren,

Een suggestie die misschien van dienst kan zijn. Als we de macro nu eens uitbreiden door het euroteken te vervangen door niets? Ik heb het idee dat het euroteken ervoor zorgt dat de waarde in de cel tekst blijft.
De macro werkt, dus die zal verkeerd ingevoegd zijn, denk ik.

Is het geen idee om een voorbeeld bestandje te zippen FragHank?

Richard

Hier is een klein voorbeeld van de excel.
De echte bevat meer dan 1000 gegevens en groeit elke dag.
De oranje kolom is de kolom waar automatisch de punten zouden moeten komen.

Bedankt ! :thumb:

Bijlagen

De macro werkt prima, de punten worden komma's, alleen bij het totaal komt het er niet automatisch bij... Doe ik dan iets fout ?

Ik krijg het niet voor elkaar, hij rekent niet automatisch het totaal uit tenzij ik op elke cel individueel dubbelklik...

Denk trouwens dat dit nog meer moeite is dan alles vervangen... ;)
Maar bedankt voor de moeite alvast iig, ik leer hier een hoop van.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan