• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

punten berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Goedemorgen,

Iemand kan 7 punten halen waarbij 7 staat tot 10. Hoe bereken ik dan zijn eindscore waarbij je alleen een voldoende of een onvoldoende kan halen voor die 7 toetsen? Dus 5 van de 7 heeft hij onvoldoende gemaakt en 2 voldoende, hoe maak ik daar dan een eindpunt van?

Dank voor de reactie

Leg eens uit wat je bedoelt; wat is een 'eindpunt'? En wat bedoel je met '7 staat tot 10'? Hoe zou zo'n cijfer er dan uit moeten zien volgens jou?

een 7 is het hoogste getal wat te halen valt, in ons puntensysteem is een 10 het hoogste. Dus de 7 staat gelijk aan 10. Stel, iemand heeft van de 7 opdrachten, 5 voldoende en 2 onvoldoende, dat betekend dus dat hij 5/7e gehaald heeft. Wanener ik dat wil omschrijven naar een punt tussen 1 en de 10, hoe kan ik dat dan het beste in Excel toepassen?

Je moet de uitkomst vertalen naar enen en nullen, en die optellen. In het geval van 5 onvoldoende en 2 voldoende heb je dus 2 punten behaald (0+0+1+0+1+0+0). Met de formule =AFRONDEN(E10*10/7;1) reken je dat om naar een cijfer (2,9 in dit voorbeeld).

dat werkt, bedankt alvast. En wat als ik dan de uitkomst van die berekening voor 1/3 wil laten meetellen en een beoordeling in een ander veld voor 2/3? Dus 1/3x de 1e beoordeling en 2/3 maal een andere beoordeling leidt tot een eind beoordeling? Ik was aan het denken aan 2/3x punt 1 plus 2/3* punt 2 gedeeld door 2

Laatst bewerkt:
Aangezien je op 100% uit will komen bij een eindbeoordeling zou ik het volgende doen:
(Punt 1 + (2*Punt 2))/3
Hiermee laat je punt 1 1/3 meetellen en punt 2 2/3, samen dus 3/3 = 100%

Succes

=SUM(C3+(2*D3))/3, werkt. bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan