• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Punten naar komma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Het is niet voor de eerste keer dat dit onderwerp ter sprake komt, maar ik vind de voor mij juiste oplossing niet.
Ik heb download een .tsv-bestand van mijn bank. De bedragen staan daar met een punt als decimaalteken en de betreffende cellen staan in tekstformaat.
Met de zoek- en vervangfunctie is dit gemakkelijk om te zetten. Tot zover geen probleem. Maar .. als ik dit een een makro zet, gewoon door de handelingen te registreren, werkt alles goed, maar als ik de makro een volgende keer, bij nieuwe gegevens, weer laat lopen, werkt hij niet meer en blijven de cellen in tekstformaat.
Ra ra hoe kan dat? En hoe moet het dan wèl?

Start - configuratie instellingen - landinstellingen - indelingen - deze indeling aanpassen

Daar kun je instellen wat een decimaal teken is en wat een komma.

Colombe,

Gaat dit om een Franse of een Nederlandse bank? In het laatste geval heb je kans dat iemand iets goeds heeft draaien. Omdat ik aanneem dat het om een csv bestand gaat, kun misschien een voorbeeld in kladblok ontdoen van gevoelige informatie en dat hier plaatsen.

CSV instellingen kun je ook met mijn oplossing doen, maar dat is niet het probleem m.i.

Bijgaand de eerste twee regels van dit .tsv file, zoals ik hem heb ingelezen in Excel. (Meesturen van het bestand lukte me niet) De datumvelden worden herkend, maar het bedrag niet omdat er een . staat ipv een ,

Transactie Datum Boekingsdatum In rekening gebracht bedrag (Euro) Handelsnaam Stad Land Postcode Referentienummer Debet/Credit Flag SICMCC Code
02/10/2010 04/10/2010 16.56 "Amazon EU" "AMAZON.DE" LUX L2338 "76039471025270655852004" D 5969

Aanpassen in opties werkt inderdaad, maar dat geldt dan meteen voor alles en overal. Dat wil zeggen dat alle decimaalkomma's in alle bestaande werkbladen nu decimaalpunten zijn. Kan dat geen problemen opleveren? Ik werk al heel lang met excel, maar heb altijd die komma gebruikt.

je zou anders kunnen openen met VBA en daarbij stoeien met de delimiter of met local, beiden zijn daarvoor gemaakt.

Ik voel eigenlijk het meeste voor de aanpassing van de landeninstelling. Ik heb altijd al iets tegen die komma gehad. Maar ik wil natuurlijk wèl graag bevestigd hebben dat dat geen problemen oplevert voor de andere -reeds bestaande- werkbladen.
Overigens zou ik natuurlijk nog steeds graag willen weten waarom iets goed werkt met toetsaanslagen en niet in een opgenomen makro.

Dat was inderdaad de oplossing ExcelAmateur. Bedankt. Ik heb hem een beetje aangepast en het werkt voortreffelijk. Zo kan ik de komma als decimaalteken behouden.
Toch trekt me, zoals gezegd, de optie om overall de punt als decimaalteken te gebruiken. Dan heb ik deze makro niet nodig. Ik ben echter nog steeds niet helemaal gerust of dat zonder risico is. Eigenlijk denk ik dat deze optie slechts en visueel iets is en dat het niets aan de achterliggende waarden wijzigt. Dus zonder risico. Of heb ik het mis?

Ik ben enkele jaren geleden al overgeschakeld naar het punt als decimaalteken, en voor zover ik mij kan herinneren heb ik daar toch geen problemen mee ondervonden.

Ik heb een beetje getest en heb, tot nu toe, ook geen problemen ondervonden. Dus ik houd het maar op de punten.

Colombe,

Je ben vergeten om de vraag als opgelost te zetten.
Doe dat nog even, bedankt :thumb:

De beste wensen voor 2011

Laatst bewerkt:
Dat klopt, ik kon niet meer vinden waar die optie zit. Ik heb nog eens alles afgezocht, en nu zie ik hem opeens in de bovenste horizontale blauwe balk.

Ook een voorspoedig 2011 toegewenst trouwens.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan