• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Punten toekennen in een sportpoule

Status
Niet open voor verdere reacties.

WesleyZ

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2012
Dag allemaal,

Zelf ben ik niet super handig met formules in Excel, dus wellicht is dit voor jullie een makkelijke opgave. :D

Jaarlijks organiseer ik een dartspoultje met vrienden gedurende het WK. Elk jaar doen er meer mee, wat me heeft doen besluiten om het dit jaar slimmer aan te pakken.
Het WK wordt gespeeld in knock-out vorm. Per ronde is de puntenverdeling voor deelnemers anders. Darts wordt gespeeld in sets. Het aantal sets loopt verder in het toernooi op.

Ik heb een voorbeeld met 3 deelnemers aan de poul. Het toernooi heb ik versimpeld naar 4 darters.
In kolommen M, S en Y wil ik de punten automatisch toekennen door cellen te vergelijken. Bijvoorbeeld:
Deelnemer 1 heeft de eerste wedstrijd goed. Ik wil dus als volgt punten toekennen:
Als J8=E8+K8=F8 --> 2 punten
Dan komt de vraag. Hoe doe ik dit zelfde voor deelnemer 3. Die heeft de winnaar goed voorspelt, maar de uitslag niet en dus recht op 1 punt. Ik denk zelf dat hier gekeken moet worden naar de positie van het hoogste getal (meeste sets dus winnaar goed). Als die positie fout is kennen wij 0 punten toe. Zoals in dit voorbeeld bij deelnemer 2.

Ik puzzel ondertussen nog even verder. Alle hulp wordt gewaardeerd!Bekijk bijlage Uitslagen.xlsx

Groet,
Wesley

Laatst bewerkt:
Precies wat ik bedoel! Heldere uitleg voor de volgende rond. Hier kan ik verder mee bouwen. Super bedankt voor uw snelle reactie!

Graag gedaan en vergeet niet, als er geen vervolgvragen zijn, de vraag in uw beginpost als opgelost te zetten.

Laatste stap is het optellen van punten per deelnemer en daar een ranking van maken in een nieuw tabblad. Ik ga ervanuit dat dit mij zelf gaat lukken.

Nog maals dank voor de oplossing.

Nog één aanvullende vraag. Kijk naar deelnemer 1 in de bijlage (deze post).
Deelnemer 1 de finale B - Y voorspelt.
De finale is in werkelijkheid B - X.
B wint in werkelijkheid de finale. Dit betekend dat deelnemer 1, recht heeft op de helft van de punten (winnaar goed C8 2e tabblad).

Nu vul ik vooraf de voorspellingen in. Als ik onder deelnemer 1 een 4 zet voor speler B, en J11 leeg laat, krijgt hij volle punten bij een 0-4 uitslag.

Is het mogelijk om bij een foute speler voorspelt in ronde 2, daar voor de deelnemers een teken neer te zetten, waardoor zij nooit volle punten kunnen krijgen?

Bekijk bijlage darts.xlsx

Alvast bedankt.

Gr. Wesley

Dat kan maar waar ga je invullen, voor iedere deelnemer, wie de gepronostikeerde spelers zijn ?

In dit voorbeeld zou ik dat doen voor Deelnemer 1 in cel J11. En voor Deelnemer 3 in W11 omdat deelnemer 3 heeft gezegd dat darter B in de finale komt.

ik ben ook even aan het stoeien geweest.
probleem met niet volledig invullen is aangepakt met het tellen van de ingevulde cijfers
Probleem met een verkeerd/juist voorspelde naam in de finale wilde ik aanpakken met iets te schrijven in de cel voor de uitslag, zie bv in I11, doet resultaat halveren of zelfs 0 worden voor juiste uitslag of winnaar.
Ik weet niet hoe je eigenlijk punten wilde toekennen eens je de 1e ronde voorbij was en met andere namen bezig was.

Bijlagen

En wat als hij geen enkele speler juist heeft maar wel de uitslag juist?

tja ??? ik organiseer niet, ik wacht even af hoe de TS daar tegen aan kijkt.
Wat is het wedstrijdreglement ? In de 1e post was daar nog geen sprake van ...

Hallo,

regel voor finale (ronde 2 voorbeeld):

Wanneer een deelnemer geen darter goed heeft die de finale speelt = 0 punten
Wanneer een deelnemer 1 darter goed heeft die de finale speelt, als winnaar heeft voorspelt en de winnaar wordt = 2 punten
Wanneer een deelnemer 2 darters goed heeft die de finale spelen, de winnaar goed, maar de uitslag niet = 2 punten
Wanneer een deelnemer 2 darters goed heeft die de finale spelen en de uitslag goed heeft = 4 punten

Dit zijn eigenlijk alle mogelijkheden. Als een deelnemer bijvoorbeeld 1 darter goed in de finale voorspelt, maar zegt dat ie daar verliest, kan de deelnemer geen punten halen voor die wedstrijd.

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat we er bijna zijn. Eigenlijk zijn er 3 mogelijkheden:

Deelnemer heeft voor een wedstrijd kans op volle punten. (niks voor nodig)
Deelnemer heeft voor een wedstrijd kans op halve punten. (gefixed met teken in cell I11)
Deelnemer heeft voor een wedstrijd geen kans op punten.

Dat laatste fixen wij denk ik door nog een kolom in te voegen. Als daar een teken staat, dan is M11 altijd 0.

Die speciale regeling telt dan enkel voor de finale?

Hoeveel matchen zijn er ronde 1? In ronde 2 zullen er dan maar de helft zijn er zo verder?

Dit gaat op voor elke ronde. Het toernooi start met 96 deelnemers. Daarvan zijn er 32 rechtstreeks geplaatst voor ronde 2. Dat betekent:
Ronde 1: 32 wedstrijden
Ronde 2: 32 wedstrijden
Ronde 3: 16 wedstrijden
Ronde 4: 8 wedstrijden
KF: 4 wedstrijden
HF: 2 wedstrijden
Finale: 1 wedstrijd

Laatst bewerkt:
amaai, dat formulier voor de pronostiek wordt indrukwekkend, 95 wedstrijden.
Daar moet je best nu al de loting voor doen, zodat je vooraf weet wie tegen wie zal uitkomen, anders wordt de pronostiek op zich zelf al een partijtje darts.

haha. Ik ga ook wel wat zaken met de hand doen. Als bijvoorbeeld ronde 3 aanbreekt, kijk ik per deelnemer of ze kans maken op volle punten, de helft van de punten (I11 invullen) of geen punten.
Dat laatste zou ik graag nog willen verwerken. Ik heb een kolom ingevoegd voor de duidelijkheid.

In dit bestand heb ik het geprobeerd nog eens uit te leggen:Bekijk bijlage darts (2).xlsx

Ben nu al super blij met wat jullie voor mekaar hebben gekregen. Dit is de laatste stap, dan kom ik er verder zelf uit.

Gr. Wesley

Laatst bewerkt:
Een volgende poging.

Rekening houden met een speler uit de vorige ronde is niet zo moeilijk maar er zullen, na de tweede ronde altijd 2 speler zijn waar rekening moet mee gehouden worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Wesley betreft uw voorbeeld uit #7

Is het werkelijk zo dat deelnemer 1 in de 2° ronde geen punten behaalt ondanks het feit dat darter B zowel in de eerste als de tweede ronde gewonnen heeft?

En wat dan met darter B in de derde ronde?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan